Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

De FET heb ik vervangen door een TIP 3055,
Dat had je beter niet kunnen doen.
Een FET is spanningsgestuurd, die vraagt op zijn gate een verwaarloosbare stroom.
Een 3055 is een transistor, en die vraagt op zijn basis te veel stroom, waarschijnlijk meer dan de 555 kan leveren.

Frank_N

Medium  power torretje ervoor (2N2219 oid), of miss in de plaats van een darlington (BD680)?
Kan best zijn dat de NE555 ook problemen heeft met een darlington[:I]
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Een darlington zou kunnen, maar dan moet R2 een stuk groter, anders moet de 555 alsnog te veel stroom leveren.
Maar wat weerhoudt je ervan om er gewoon een BUZ11 in te zetten?
Ik heb ook niet zo veel ervaring met FETs, maar als je dat schema gewoon nabouwt dan moet het werken.

conducteur

Mijn voorraad transistoren is (voorlopig) beperkt tot enkele van volgende:

BC 547 (zijn te zwak om een tram te laten rijden denk ik?)
BD 679
TIP 3055

Kan ik een van die twee die nog overblijven (voorlopig) gebruiken? Ik heb geen goesting om weer naar Brugge en terug te rijden, met de fiets een kleine twee uur, voor die ene FET. Die kan ik dan wel op mijn 'boodschappenlijstje' zetten voor als ik weer nieuwe projecten wil starten.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Frank_N

Met de BD 679 (NPN darlington) zou het misschien net kunnen.
De colectorstroom is 4A, lijkt me ruimschoots voeldoende voor je tram.
De basisstroom is 100 mA, dat is (dacht ik) de maximum stroom die de 555 kan leveren.
Zoals Klaas al aangaf zul je R2 dan moeten vergroten.
Groet van Frank

conducteur

Tot 200 mA. Hoe reken je dan best uit welke basisweerstand ik moet kiezen? Weet dat gelijk niet zo goed. Weet hoe een transistor werkt, maar ken geen 'formule'.
Zaal Forum

Frank_N

Dat weet ik ook niet zo precies.....[8)]
Een van de belangrijkste formules in de electrotechniek is de wet van Ohm. De kunst is om die te "zien" in een schakeling en dan op de juiste manier toe te passen.

Misschien heb je hier iets aan: http://www.555-timer-circuits.com/increasing-output-current.html

Ik schat dat je rond 470 tot 1000 Ohm uit zal komen, met de BD679.

Tussen de voorbeelden staat er ook een met de TIP 3055.
Groet van Frank

Bert Ossevoort

Sorry mannen dat ik even wat foto's plaats tussen de elektronica berekeningen door,
eerst nog dank voor de leuke reakties van de eerder geplaatste seinhuisfoto's.
Heb geprobeert wat nacht opname te maken ,dat valt niet mee om ook het interieur te blijven zien ,de drie mooiste even om jullie een idee te geven.

dat waren de nachtelijke uren ,ben nu bezig een supermarkt om te bouwen naar stations gebouw ,meer daarover later ,met foto's
Bert

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Frank_N

De basisstroom is 100 mA,
Je moet een datasheet wel goed lezen.[8D]
Die 100mA is de maximaal toelaatbare basisstroom. maar zoveel heb je helemaal niet nodig.
De BD679 heeft bij een collectorstroom van 3A een stroomversterking van ongeveer 3000, dat betekent dat je aan 1mA basisstroom genoeg hebt. Maar om de transistor goed in verzadiging te sturen kan je beter wat meer basisstroom geven, laten we uitgaan van 3mA.
De voedingsspsnning is 12V, in de uitgang van de 555 gaat daarvan een paar tienden verloren, en over de basis-emitter van de BD679 ook nog ongeveer 1,2V.
Over de weerstand staat dan een ruime 10V. Dat deel je door die 3mA en dan kom je uit op 3k3.

conducteur

De elektronica vandaag even aan de kant geschoven en gewerkt aan mijn website.

Als ik een extra link wil toevoegen moest ik dat pagina per pagina doen. Erg onpraktisch en zeer tijdrovend.

Het is wellicht niet de beste oplossing, maar heb die menubar in een aparte html file gestoken (homepagemenubar.html) En op de pagina's de menubar vervangen door een iframe dat verwijst naar homepagemenubar.html. De homepage en de pagina 'inleiding' is op die manier aangepast en ook up-to-date gemaakt.

Ik hecht veel belang aan de opmaak van de site, zodat alles duidelijk leesbaar is. Op moderne breedbeeldschermen is een zin lezen die links op het scherm begint, en doorloopt tot het rechtereinde niet erg aangenaam vind ik. Daarom de inhoud op de homepage in twee kolommen verdeeld.

Ik moet het nog eens uitproberen, maar ik denk dat het redelijk simpel moet zijn om ook submenu's te maken. Als je nu op een van de links klikt wordt de ganse pagina vervangen door die die je wenst, maar het moet ook mogelijk zijn om alleen de menubar in het iframe te vervangen door een submenubar terwijl de rest hetzelfde blijft. Dan moet er in elke submenubar wel een link  staan naar homepagemenubar.html om te kunnen terugkeren, maar dat is het minste van mijn zorgen.
www.treinbaanrian.be  

Morgen de rest aanpassen, dan is hij klaar om in september foto's te plaatsen van mijn Eindwerk.
Zaal Forum

doomslu

Rian, de website is heel mooi. Niet overladen en grafisch in orde. Mijn smaak. [;)]
Nu nog wat werken aan de inhoud...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

citaat:
Geplaatst door doomslu

Rian, de website is heel mooi. Niet overladen en grafisch in orde. Mijn smaak. [;)]

Dank U, Luc. Dat is inderdaad zoals ik het wil, een zo simpel mogelijk design, waarbij veel aandacht gaat naar de leesbaarheid van teksten.

citaat:
Geplaatst door doomslu

Nu nog wat werken aan de inhoud...

Daar ben ik op dit eigenste ogenblik mee bezig.
Zaal Forum

bollen neus

Bert, ik vind de laatste foto de mooiste, niets op af te dingen. Knap![:)]

Steam.N

Bert,  laatste foto is inderdaad best.  Spijtig dat je daar de details van het binnenwerk niet ziet.
Redelijk moeilijk, om zo in het donker zo'n onderwerp te trekken  ...
Misschien heeft hier iemand wat goeie tips ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Roy A1987

Bert wat voor camera heb je?