Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

ToThePoint

#1905
Stephen knap gedaan ! het vastleggen op foto van verwering is idd niet simpel.
Belangrijkste is dat u ermee tevreden bent.
U ziet oefening baart kunst.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

railman56

#1906
mooi werk stephen en doe er gerust nog een kleurtje bij. bijvoorbeeld een lichte waas van roest. je zal zien dat meerdere kleuren de werkelijkheid benaderen. doe zo verder.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

krispy

#1907
Gisterenavond een avondje ledprintjes gesoldeerd om de M6 stam van binnenverlichting te voorzien.[:p]
Dan de stuurstand voorzien van binnenverlichting en ...
grote pech [}:)], geen verlichting [:(], na een tijdje zoeken tot conclusie gekomen dat ik al de ledjes ( 32 x 12 ) verkeerd gesoldeerd heb [B)] [:(!].
Dus alle ledbars herwerken ( leds ( smd 0805 ) omkeren als het lukt of vervangen ) .

Alles meegenomen naar 't werk vandaag om hier te herwerken , hier is al het nodige materiaal om vlot en snel te werken[;)].
De ledjes zijn ondertussen gedraaid en slechts 5 leds stuks zijn stuk  [;)]

Dus vanavond tweede poging tot inbouw .
Indien klaar zal ik wel een beeldje plaatsen met het eindresultaat.

Ik ga de stam ook voorzien van doorvoerende stroomkoppeling ( brelec ) zodat de afname optimaal wordt[;)]
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

#1908
Aie, Kris. Tussendoor even testen helpt om zo'n rampen te beperken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

chef garde

#1909
Af en toe een foto posten mag ook, Kris!

Nu maar hopen dat we binnenkort onze 18 krijgen!

krispy

#1910
Zo de tweede poging tot plaatsen van de verlichting in de M6 rijtuigen is gelukt.[:p]
Alle leds zijn ondertussen herplaatst en werkend.

De stuurstand en een B rijtuig zijn reeds klaar
Klein verslagje met nodige foto's [8D]
Veel kijk plezier [:D]

eerst moet men de rijtuigen uit elkaar halen
Bij de stuurstand ging de bovenverdieping vanzelf van de onderste ( was niet gelijmd maar slechts in elkaar geklikt )
Bij het B rijtuig kwam er snijden aan te pas [:(!]



Daarna de lsm print verwijderd



Dan hebben we de benedenverdieping van het chassis gehaald , dit om de stroomdoorvoerende koppeling van brelec aan te sluiten.[;)]



Plaatsing van mijn ledbar voor de onderste verdieping te verlichten



Zicht van de afgewerkte verlichting ( zowel boven als onder )[:D]



Duidelijker zicht ( zoom )[;)]



werkend maar zonder kap op [:p]


Werkend in stuurstand : merk op hoe het afgelaten gordijntje tot zen recht komt [:p]



Werkend in B rijtuig


Zo , momenteel zijn der 2 rijtuigen klaar ( nu kan ik ni meer verder , moet wachten op volgende setjes koppelingen ( had er slechts 2 , rest is in bestelling [;)])

De koersbord verlichting heb ik niet meer aangesloten , vindt het beter zonder verlichting dan met [^], als de verlichting aan staat kan men het toch niet meer lezen , vandaar ( dit is wel een minpuntje van de rijtuigen vindt ik persoonlijk [:(] )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Steam.N

#1911
Knap, Kris.
Zoe ziet die M6 er heel wat beter uit !
Duidelijk verslagje, ook !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#1912
Te laat en misschien een domme vraag, maar was het niet simpelder geweest om de diodebrug om te keren?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

C.B.

#1913
Wat doe je als een koppelingshouder gewoon afbreekt bij het uitnemen van de klassieke koppeling , en dit voor het plaatsen
van een kortkoppeling?
(dit had ik voor bij een Roco containerwagen type Sgns.)
Eerst het nodige gevloek en dan ga je nadenken hoe je dit "weer" moet oplossen.

Na een tijdje had ik een ideetje. Ik maak er gewoon een wagen van , die als laatste gekoppeld is in een trein.
Dat betekent afwerken met beugelkoppeling , remslang en ook in dit geval : sluitplaatjes zoals ze gebruikt worden in bv. Duitsland , Nederland en Zwitserland.



De plaatjes zijn gemaakt van plastic-card en met een fijn Sommerfeldt bovenleidingsdraadje bevestigd aan de wagen.
De remslang en beugel vind je dikwijls terug in de onderdelenzak van de modellen.



Ook wordt elke wagen voorzien van 2 SMD weerstandjes (op de buitenste assen) voor stroomdetectie.
de verbinding wordt dan gemaakt met zilverlak.

Groetjes.
Claudio.

krispy

#1914
citaat:
Geplaatst door Havoc

Te laat en misschien een domme vraag, maar was het niet simpelder geweest om de diodebrug om te keren?



Neen geen domme vraag , maar op de ledbars zit een decoder ingewerkt , de leds op zicht worden gevoed door een constante stroombron door middel van enkele BC847 transistoren ingesteld door weerstanden ( staat ingesteld op ongeveer 25 mA/ledbar ), vandaar dat de leds moesten om gepoold worden .Het zijn 2 kringen met een gemeenschappelijke + geleider.

Indien er geen decoder op had gestaan had dat wel gegaan en was er geen extra werk geweest , maar uiteindelijk is alles werkend gekomen , mits een beetje extra prutswerk h
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Binco

#1915
Knap werk Kris!
Ziet er heel mooi uit!

Op die ledbars zit een decoder, en de ledbars zijn zelfbouw, mag ik dan veronderstellen dat de decoder ook zelfbouw is?

Klinkt wel interessant, was al een tijdje aan het denken of een decoder met 1 functie en een adres niet iets zou zijn. Ideaal voor binnenverlichting maar ook als uitbreiding in een locomotief. Je geeft dat dan hetzelfde adres, en je lok heeft een functie meer.

[:)][;)]

Dirky

#1916
'k ga niet terug naar H0, neen, maar heb me toch tot een tuinhuissetje van c-traccs laten verleiden voor op de kleinzoon z'n baan... mooi gedetailleerd![:)]


loebaske

#1917
Een staaltje van omgaan met een laser, heb er ook zo ??ntje aangeschaft....

conducteur

#1918
Heb destijds een voedingske gemaakt voor 12V op basis van een TIP3055. Nu bezig met voeding V2.0 op basis van 78xx ic'tjes voor 5v en 12v.

Morgen foutzoeken, er kwam rook uit een van de diodes van de bruggelijkrichter, en meestal is dat geen goed teken[B)]

Edit: ik denk dat de stroom om twee elco's van 2200microfarad te laden de oorzaak is van de defecte 1n4007. Designfoutje dus. Zouden 1n5401 dat aankunnen?
Ik zal de diodes door straffere exemplaren moeten vervangen, evt kijken of 1 x 2200 microfarad volstaat voor de twee voedingen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#1919
Ik vind 2x2200uF wel wat aan de straffe kant. 1x2200uF lijkt me wel genoeg. En die 1N4007 moet dat wel kunnen hebben.
Ik heb zelf een experimenteervoedinkje gebouwd waar 6 spanningen uit komen. +15V, +12V, +5V, -5V, -12V, -15V.
Daarin zitten twee elco's 2200uF,  ??n voor de positieve spanningen en ??n voor de negatieve. Als gelijkrichters 2 diodes 1N4004, en dat werkt probleemloos.

Dus als bij jou die 1N4007 is opgeblazen, dan was dat een zwak exemplaar, of je hebt ergens een kortsluiting zitten.
Het kan geen kwaad om een diode uit de 5400 reeks te gebruiken, die kan 3A aan tegen 1A voor de 4000 reeks. Maar het is niet nodig.