Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

gardevil

#1935
Door de laatste MSM inspiratie gekregen om zelf een montageplaat te maken.

Vooral omdat mijn zoon met afvalhoekjes thuiskwam (rode hoekjes van 90°) Deze worden gebruikt om motoren van lattenbodems te zekeren bij het transport en worden normaal weggegooid. Hij verzameld ze nu voor mij.

Door ze op elkaar te kleven kan je ze zo hoog maken als je zelf wil.

Onderaan de hoekjes kleef ik twee magneetjes wan 1 cm rond en 1 mm hoog die dan op een metalen (galvanis?)plaat kunnen geplakt worden en voldoende steun vormen om plasticard of gipsen geveldelen aan elkaar te kleven in een rechte hoek.

Ben nog enkel op zoek naar L-vormen om ook verticaal de delen loodrecht te kunnen plaatsen.




Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

marc goovaerts

#1936
Knap, even efficient en waarschijnlijk een stuk goedkoper.

Alleen hebben we niet allemaal zo'n zoon h?.
Afvalhoekjes van Lattoflex ? Kwestie te weten waar we kunnen gaan bedelen...[;)]

En waar heb je je magneetjes gevonden ?

gardevil

#1937
De magneetjes komen van bij http://www.supermagnete.be

En wat die hoekjes betreft moet je eens gaan horen bij de Sleepy winkels.
Ik vermoed dat ik er in de toekomst nog wel een deel zal krijgen dus wie weet.....
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

marc goovaerts

#1938
Bedankt ! Dat heel interessante adres is alvast gebookmarked.

Bert Ossevoort

#1939
Ook maar weer eens een kleine bijdrage van mijn activiteiten tonen ,het weer is prima voor de hobby ,dus eens lekker aan het prutsen geweest met enkele seinhuisjes ,
voorzien van wat interieur en verlichting ,foto's gescand en geprint uit de artikelen reeks over seinhuizen in het spoorwegjournaal
een moderne versie van het kibri type saxby seinhuis,




en een auhagen seinhuis ook met wat interieur, van bush ook de bureaus met computers welke er enkele met leds zijn voorzien,



zo nu plaatsen op de baan en zal dan proberen wat avond sfeer plaatjes te maken maar dat zal voor komende week zijn ,heb nog wat perron verlichting te plaatsen ,ja voor de winter verlichting klaar en seinhuizen bemenst ,wordt het toch nog veilig ......
Bert.

ERVIN

#1940
Wow Bert knap man!!![:0]
Echt h??l origineel , wil ik zeker een nachtopname van zien.
Goed bezig man.[;)]

Frank_N

#1941
WoW! Wat is dit nu weer....Geweldig!
Groet van Frank

Gerolf

#1942
Ja Wadde - erg mooi, Bert [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#1943
citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort

... Ook maar weer eens een kleine bijdrage van mijn activiteiten tonen ...

Spijtig dat ik de fotos niet kan zien [V] (probleempje met mijn provider. Opgelost)
Prachtig, Bert !!!  Fantastisch mooi uitgewerkt.  Chapeau [:p]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

#1944
Om tegen de opendeurdag van modeltreinclub de dwarsliggers op 15 & 16 september 'alles' af te hebben, zijn we nu elke week hard aan het werken.

Op een van de banen ligt er een faller car system traject met 3 stopspoelen. Omdat die dingen nogal erg kritisch zijn, moeten ze zeker op de juiste plaats gemonteerd worden, als we willen dat de voertuigen nooit gewoon doorrijden.

Het magnetisch veld dat door de spoelen opgewekt wordt trekt een reedje aan in de voertuigen, die de motor kortsluit en zo direct stopt. Maakt het uit of de spanning voor die dingen AC of DC is? Ik denk het niet, of ben ik mis?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#1945
Die reed sluit niet de motor kort, want dan zou hij ook de batterij kortsluiten.
De reed onderbreekt de motorstroom.
Ik denk dat het voor de werking van de reed beter is om de stopspoel met gelijkstroom aan te sturen. Maar zegt de handleiding van Faller daar niks over?

conducteur

#1946
De reed is een wisselcontact, de common hangt aan de motor, het normaal gesloten contact aan de batterij, en het andere met de -. Als de reed dus aangetrokken wordt zal de motor ook kortgesloten worden.

Als je de motor niet kortsluit zal hij even als generator werken en voorbij de reed rijden en dus niet stoppen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#1947
Op die manier. Ik had altijd begrepen dat er alleen maar een contact open getrokken werd.
Het principe van de motor kort te sluiten om snel te stoppen kende ik wel, maar wist niet dat ze dat bij het Faller Car system ook toepasten.

Intussen heb ik ook nog even gegoogled op faller stopspoel, en dan kom ik verschillende verwijzingen tegen waar gesteld wordt dat de spoel met gelijkstroom moet gevoed worden.

conducteur

#1948
Bedankt om mee te zoeken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#1949
Elektronica is gelijk niet mijn beste vriend. Toch blijven we proberen. De voedingen werken al, maar mijn volgende projectje is het weer mis[xx(]. Het is een traject van leren met vallen en opstaan, zo zie ik het.

Mij gebaseerd op volgende schakeling om een regelaar te maken voor een stukje tramtraject. http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html
Er zit een aparte 7812 voeding bij, omdat de schakeling, als ik ze werkende krijg, in de treinclub zou moeten dienen. Die voeding werkt perfect, geeft 11,9 volt af volgens mijn meter. Dat lijkt mij redelijk in orde.

De FET heb ik vervangen door een TIP 3055, omdat ik die nog liggen had en niet erg vertrouwd ben met FET's. Ik weet niet of C3 en D3 iets aan mijn probleem kunnen doen, maar die zijn er ook niet. De motoraansluitingen heb ik via twee draden naar buiten gebracht en met een dubbelpolige schakelaar kan ik kiezen in welke zin het motortje moet draaien.

Als je het hele zaakje uittest dan draait het motortje eerst zeer snel, en is niet te regelen met de potmeter. Daarna neemt de snelheid af en begint de motor een irritante pieptoon te genereren.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum