Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Havoc

#990
Heb snel eens naar buiten gekeken en bij de betonplaten voor mijn deur liggen de voegen niet recht overeen. Er is een kleine 20-30cm dat ze verspringen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

evan

#991
citaat:
Geplaatst door Havoc

Heb snel eens naar buiten gekeken en bij de betonplaten voor mijn deur liggen de voegen niet recht overeen. Er is een kleine 20-30cm dat ze verspringen.



Komt veel voor, maar er zijn er ook met de naden naast elkaar... zal van de aannemer afhangen[:D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

#992
citaat:
Geplaatst door Havoc

Heb snel eens naar buiten gekeken en bij de betonplaten voor mijn deur liggen de voegen niet recht overeen. Er is een kleine 20-30cm dat ze verspringen.



Ben gisteravond na je berichtje eens buiten gaan kijken. Inderdaad juist van die 20 verspringende cm  voegen, maar hiet zijn ook voegen die naast elkaar liggen.  Ik herinner mij dat men achteraf nog voegen komen uitslijpen is (mogelijks om later problemen te vermijden bij uitzetten van te lange stukken betonplaat).
Bij mijn ouderlijke woning verspringen de voegen iedere keer met een halve betonplaat ten opzichte van elkaar.
Misschien zijn hier mensen die betrokken zijn met het aanleggen van wegen die ons hier mogelijks kunnen helpen ! Verder zou je een klein rond gaatje dat opgevuld is ook in je baan kunnen steken. Bij wijze van proef worden vaak gaten in beton gemaakt om te zien of de betonlaag dik genoeg is. Ik heb mij laten wijsmaken dat zo'n gaatje vaak naast een herkenbaar plaats (boom, enz)gemaakt wordt omdat de wegenwerkers daar zeker zijn dat daar de betonlaag dik genoeg gemaakt is !

Groeten Peter[;)]



Johan Poelmans

#993
Dat gat, daar hebben ze een cilinder uitgeboord waar ze drukproeven op doen en dergelijke, vooral om de sterkte van de beton te controlleren.. Die worden trouwens door een onafhankelijk labo gedaan, dus die zouden met totale willekeur moeten genomen worden.

Die voegen zijn voor het uitzetten. Als je een nieuwe weg aanlegt is het logisch dat ze alle voegen gelijk laten lopen, is een keer minder je slijpschijf verzetten. Maar achteraf, wanneer er een stuk weg opgebroken wordt en opnieuw aangelegd kan je plots verspingingen gaan krijgen, vermits ze gewoon de maximale tussenafstand respecteren.

Verder ga je hier en daar nog stroken van ca 50 cm breed zien, recht voor de deur van nieuwe huizen: hier hebben ze de weg opgebroken om de rioleringsaansluiting te maken. Dat is ook bij asfalt zichtbaar.
 

Havoc

#994
Dat van die gaten hebben we hier ook, en in elke plaat staat in een hoekje langs de stoep de datum van het gieten. Precies met de natte vinder gedaan.

Ik dacht dat die wegen vroeger stuk voor stuk gegoten werden met bekisting waar later de voegen kwamen. Ook zijn de meeste breuken dwars op de weg en aan de randen tussen 2 platen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Johan Poelmans

#995
Dat plaat per plaat gieten kan vroeger geweest zijn, maar de dag van vandaag proberen ze zoveel mogelijk aan 1 stuk te gieten, en achteraf de uitzetvoegen te slijpen. De reden is dat er ter hoogte van die voegen deuvels zitten, zodat de platen er niet uit kunnen springen door het uitzetten, of dat differentiele zetingen van de betonplaten niet als gevolg hebben dat er een hoogteverschil tussen de platen ontstaan. Die deuvels worden bij het storten reeds gelegd, bovenop de wapening die zoiezo doorloopt, en de snede wordt niet door en door gemaakt. Die snede moet slechts voor een plaatselijke verzwakking zorgen, zodat daar de beton zal barsten, en niet ergens anders.

Vooral voor autostrades zijn die deuvels belangerijk, anders zou je kedeng-kedeng geluiden krijgen op de nieuw aangelegde E313 ;)
 

janjozef

#996
Hier leert ne mens elke dag iets bij, is het niet over modelbouw dan toch over stratenbouw, bedankt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

#997
citaat:
Dat plaat per plaat gieten kan vroeger geweest zijn,


Aan het autootje te zien dat op die weg rijdt was het vroeger... Daarnet bij het boodschappen doen de N9 genomen. Daar liggen de platen inderdaad met de voeg recht tegenover elkaar.

Als ik eerlijk moet zijn ziet die beton er nieuwer uit dan die in model. Ook vrij egaal van kleur. Wel veel opgelapte stukken en reparaties waar er opgebroken is door RTT/Electrabel/riolering/waterleiding. En die ligt er al zeker 40 jaar. Dat is iets waar ik me dikwijls aan erger, verwering die zo overdreven is dat het niet meer realistisch is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#998
Verweren is inderdaad een kunst: zelfs als je de technieken onder de knie hebt: vertalen van wat je ziet in je model.  
En ... ik ben geen kunstenaar [:(][:(] ... en ik ken de technieken niet [:(][:(][:(]
Dus: proberen, veel proberen, stelen met de ogen, kritisch kijken naar wat je zelf gedaan hebt, en luisteren naar de kritiek hier op het forum [:)][:)]

Voor een stuk is het ook subjectief: ik vind namelijk de macadam die hierboven getoond werd, NIET te zwaar verweerd.  Integendeel ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#999
citaat:
ik vind namelijk de macadam die hierboven getoond werd, NIET te zwaar verweerd. Integendeel ...


Moest hij nog meer verweerd worden, dan was hij in het echt al lang vervangen.

Sorry, maar de meeste verweerde locs/wagens zien eruit alsof ze net 20 jaar op de zeebodem in de Heral of Free Enterprise gelegen hebben en net terug op de sporen gezet zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

#1000
Als die betonbaan een straat in Belgie voorstelt is die nog braafjes verweerd...[:)]

De baan van Elst naar Zwalm is een betonbaan waarvan er waarschijnlijk geen enkele plaat nog heel is. Ze wordt al jaren opgelapt. De putten worden met tarmac opgevuld maar op z'n Belgisch; een buil van maken die dan weer binnen de korste keren uitgereden wordt.

Sluit me aan bij Steam.N ...Voor mij dus ook helemaal niet teveel verweerd!

Teveel zwaar verweerde locs/wagons heb ik hier ook de revue nog niet zien passeren!  Wel veel vitrine modellen...[:D]

Dirky

#1001
oude kits een nieuw leven aan 't geven:







evan

#1002
Ben benieuwd naar die laatste wat dat gaat worden[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Binco

#1003
Mijn gedrocht van een oranje kuiswagen maar eens onder handen genomen. [:D]
Ineens ook een beetje gewheaterd. De decals zijn eigen fabricaat. [:D]


[:)][;)]

edit: nieuwe foto (decals waren toen nog aan het drogen!)

ERVIN

#1004
Hey Binco , dat is mooi man!![;)]