Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Kees-Jan

#975
Ook enamel verf gebruik ik niet. Alleen nog maar autolak (op thinner basis) gebruik ik.

Schoonmaken van mijn spuiten na gebruik van autolak is alleen maar doorblazen met thinner, norzle open draaien voor wat backflow en dan nat wegzetten.

Oh ja bij een Badger (en ws ook andere merken) nooit je luchtinlaat in de ultrasoon of nat schoonmaken. Ik heb dit in het begin ook gedaan en de luchtinlaat van de spuit ging helemaal verstopt zitten.

Kees-Jan

Paulogic

#976
Dank u !!

Spuitbus uit de autowinkel leegspuiten in potje en dan die
verf gebruiken, veronderstel ik ?

Ikke proberen want ik wil mooiere resultaten.
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

#977
Kees-Jan laat zijn autolak-verf ergens mengen. Ik vermoed niet dat hij het in spuitbussen laat doen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

#978
Klopt helemaal. Verf kun je gewoon laten maken op kleur bij de betere verfwinkel. Ze kunnen de verf die ze normaliter in een spuitbus persen ook in een blikje doen. Voordeel is dan dat je niet hoeft te boren in een spuitbus en je verf eigenlijk al op spuitdikte is (eventueel verder verdunnen).

Kees-Jan

Cozzy

#979
Ben momenteel aan het experimenteren met een tweetal dingen:

enerzijds een eerste poging om tot een realistisch uitziende betonbaan te komen (macadam zoals ze zeggen [:)])
de kleur van 'den beton' vind ik nog niet echt je dat (te grijs) en ik ben op sommige plaatsen iets te enthousiast geweest met verweerpoeders...
Weet er iemand een manier om een 'bolle' straat te verkrijgen?


anderzijds m'n allereerste stappen in het modelleren van scenery:
ruwbouw met piepschuim, stukjes met kit op elkaar gelijmd




daarna stukjes plaasterdoek geknipt...


en dan gelegd...




Volgende stap is nu sculptamold... benieuwd hoe dit gaat! Maar er is een eerste keer voor alles [:)]

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#980
Tom,

je betonbaan ziet er goed uit.  Welk materiaal en verf heb je gebruikt?  Heb je de betonplaten er met een pen ingekrast?

Je sporen en bedding zien er trouwens ook picobello uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#981

Tom,


Net voor mijn deur ligt ook een betonbaan net als degene die je gemaakt hebt ! Die baan ligt niet bol maar de beide weghelften zijn recht (lopen af naar buiten ! ) daar de beide baangedeelten naar het midden omhoog lopen ! Je zou het als ware (als je in profiel kijkt) kunnen vergelijken met een (heel!!!!!!!!) platte gelijkbenige driehoek. Aan de kleur zou je misschien kunnen werken met verschillende tinten (lichtere) grijs(en drybrushen met tinten van wit ) met eventueel kleine stippen van keien die zich net aan het oppervlakte bevinden! 't Is maar een idee, ik hoop dat je er iets aan hebt !

Groeten Peter [;)]

Durango

#982
Ik vind de betonbaan (zoals jullie in Belgie zeggen) er alleszins goed uitzien.
Je zou met een beetje zwart of donkergrijs poeder aan je vinger de olie sporen in het midden van de rijwegen kunnen doen.
En een beetje drybrushen met een weinig wit.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Gerolf

#983
Om die betonplaten in het midden iets hoger te leggen kan je een eerst een strook karton of plasticard of ... in het midden van de rijbaan kleven.
De uitzettingsvoegen van de twee rijstroken van een betonbaan, liggen die niet meestal in elkaars verlengde, en dus niet om-en-om?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#984
Welke verf levert volgens jullie de meest realistische "beton" kleur op?  Het resultaat hangt waarschijnlijk ook af van het gebruikte materiaal (dasklei, gips, architectenkarton, etc) ?

Ik heb zelf eens Faller Beton-kleur gebruikt, maar dit kwam nogal gelig over ... .  
Zelf zou ik eerder beton-binnenpleinen willen maken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#985
Beton heeft geen uniforme kleur. Het hangt bijvoorbeeld af van wat voor zand er in de mix gebruikt is. Bovendien verkleurt het met de tijd.
Ik ga voort op de verfjes van PollyScale - en die hebben "concrete", maar ook "aged concrete" in hun gamma [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

#986
Dank allemaal voor de reacties!

De weg heeft depron als basismateriaal. Hierin heb ik de platen gekrast (nadien pas ontdekt dat links en rechtse betonplaten gelijkliggen en niet verspringen [B)])

Het kleuren doe ik adhv acrylverf op basis van blauw en bruin, dit geeft (een bepaalde tint) grijs en nadien kleur ik bij met beige en wit...
Ga een keer proberen om vanaf beige te vertrekken en zien wat dat als resultaat geeft.

Peter & Gerolf, ik zal op basis van jullie input eens proberen om een 'aflopende' baan te maken [;)]

Voor de kleur van de huidige betonbaan te pimpen zal ik de tips van Leon en Peter eens uitproberen, interessant!

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Kees-Jan

#987
Ja fraai hoor. Het betonweggetje wat ik eerder gemaakt heb is gemaakt van roofmate maar dan heel dun waar een reepje papier in de midden onder ligt. Verf is betonverf van Heki welke later met verdunde zwarte acrylverf gewassen is. Het effect is er in gekomen door met een stukje roofmate in de natte verdunde verf te vegen zodat bijna alle verf er weer af was. de naden tussen de delen worden nog ingeverft met wat dikke glimmend zwarte verf om een teerrand na te maken.

Kees-Jan

Steam.N

#988
Mmmmhh ... verschillende tips die ik eens kan proberen ...
Thanks !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Durango

#989
Tom, met het poeder aan je vingers moet je wel uitkijken het niet te overdone te doen. Dat gevaar zit er altijd wel in natuurlijk. Het hoeft maar lichtjes gedaan te worden. Als aanvulling op de tip.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )