Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Steam.N

#1635
Goed gevonden !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

bollen neus

#1636
De TMY105 TAGEKERIET/BERGSLAGEN AB is volledig gespoten nu, klaar om al wat onderdelen op te zetten ,alsook wat cijfers en letters op te plakken. Ook bezig geweest om de verf te verwijderen van body STRABAG MY1142, deze wordt verbouwd naar de MY1146 Nordjyske Jernbaner M17 versie anno 2008. Messing uitlaat reeds opgelijmd, ook een rechthoekig gaatje gevijld voor een extra stekker in te steken in de neus. Gaten vergroot voor oranje pinklichten op het dak te voorzien, als laatste nog wat gaatjes boren voor de rangeerderplateaus op te bevestigen. Daarna kan deze ook in de grondverf gespoten worden.[:)]

conducteur

#1637

Niet echt fotogeniek: Hoe klein kunnen we een voeding krijgen? Dit ding moet de wisselspanning omvormen tot een 12v DC voeding. Er moet nog een potmeter opkomen, een gelijkrichter en een zenerdiode(voor nauwkeurigheid). Als er dan nog plaats over is, een kortsluitbeveiliging inbouwen.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bert Ossevoort

#1638
Geen voeding ,wel knap werk van conducteur ,niet mijn ding ,
Hier is de bovenleiding weer kompleet ,niet dat er stroom door gaat ,maar de stroomafnemers kunnen weer op,
Als eerste natuurlijk een test rit dit georganiseerd door diest ES ,de lok van dienst was de 5183,

Na een bijna probleemloze rit enkele kleine onvolkomenheden die snel verholpen waren ,zodat de dienst weer met elektrische tractie gestart kon worden de 2017 was de eerste met de olietrein aan de haak die daar gebruik van maakte ,

Zo nu weer even gaan genieten ,en op naar de volgende klus ...
Bert.

ERVIN

#1639
Knap Bert.[;)]

itchy

#1640
Ja knap gedaan allemaal. Is de bovenleiding zelfbouw? En de 2017, is dat een originele Roco of heb je die omgespoten/hernummerd?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

#1641
En wat met die overkapping op de bovenste foto, waar de 51 met ES wagen passeert, is die zelfbouw of gekocht?

Mooie foto's!

Bert Ossevoort

#1642
Itchy, de 2017 was ooit 2024 geel dus overgespoten enz enz

Chef garde, de overkapping is 3x de kit van kibri twee achter elkaar en 1 er naast,de meetwagen is op basis van een roco zwitserse wagon welke weet ik niet meer maar ooit met foto op zoek geweest op een beurs wat het dichtste er bij kwam,en daarna lekker knutselen.

dank voor de complimenten ,Bert.

itchy

#1643
Knap gespoten Bert! En die bovenleiding, daar ben ik me ook in aan het verdiepen (alvast de regels qua inplanting e.d.) voor mijn tractiewerkplaats.

Hier ben ik (even) mee bezig geweest: Brelec lichtjes inbouwen in de 6218 en 6289 en het resultaat is ...



... een heel stuk beter dan die Roco lichtjes die dan ook nog verkeerd om zaten. Ben er zeer tevreden van. Klein minpuntje: je moet ze er echt wel helemaal in wringen, of je lok doet geen bochten meer ...

Morgen de sounddecoders erin en dan nog cabineverlichting [:)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

#1644
Knap Itchy.[;)]

Bij mij zijn er weer h??l veel ballast-treinen aan het rijden.[;)]

Koen

#1645
citaat:
Niet echt fotogeniek: Hoe klein kunnen we een voeding krijgen? Dit ding moet de wisselspanning omvormen tot een 12v DC voeding. Er moet nog een potmeter opkomen, een gelijkrichter en een zenerdiode(voor nauwkeurigheid). Als er dan nog plaats over is, een kortsluitbeveiliging inbouwen.


Conducteur,

Waarom gebruik je geen LM7812? Deze heeft alles aan boord. Verschillende uitvoeringen (T05, TO220,...) en stromen zijn beschikbaar. Je moet enkel een gelijkrichter, condensator en 2 ontkoppelcondensatoren van 100nF plaatsen. Deze regelaar is volledig tegen kortsluiting beveiligd. Wens je toch een regelbare voeding te maken, kan je gebruik maken van bijvoorbeeld de LM317T.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Frank_N

#1646
citaat:
Geplaatst door Koen

citaat:
Niet echt fotogeniek: Hoe klein kunnen we een voeding krijgen? Dit ding moet de wisselspanning omvormen tot een 12v DC voeding. Er moet nog een potmeter opkomen, een gelijkrichter en een zenerdiode(voor nauwkeurigheid). Als er dan nog plaats over is, een kortsluitbeveiliging inbouwen.


Conducteur,

Waarom gebruik je geen LM7812? Deze heeft alles aan boord. Verschillende uitvoeringen (T05, TO220,...) en stromen zijn beschikbaar. Je moet enkel een gelijkrichter, condensator en 2 ontkoppelcondensatoren van 100nF plaatsen. Deze regelaar is volledig tegen kortsluiting beveiligd. Wens je toch een regelbare voeding te maken, kan je gebruik maken van bijvoorbeeld de LM317T.

Mvg
Koen



Dat vroeg ik me ook al af...
De LM serie heeft ook 1,5 ampere versies, zijn met een powertor eenvoudig "op te krikken". De TIP 3055 kan heel wat meer, mits de voortrap daarvoor aangepast is. Maar het is toch wel fraai hoor!

Conducteur geeft niet aan waar het voedinkje voor bedoeld is, daar kan ook nog een reden zijn het zo te maken.

At Bert: Knap staaltje werk!

Edit) tekst gewijzigt.
Groet van Frank

itchy

#1647
Eindelijk helemaal in elkaar gekregen: de (fantasie) plastieken Gottwald kraan van Kibri, voor de hersporingstrein. Van ver gaat het...

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

conducteur

#1648
Aan de 78xx had ik gedacht, maar daarvoor moet ik speciaal naar Brugge, en de 3055 en de rest had ik nog liggen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#1649
citaat:
Geplaatst door conducteur
Aan de 78xx had ik gedacht, maar daarvoor moet ik speciaal naar Brugge, en de 3055 en de rest had ik nog liggen...
De tijd en energie die je steekt in het "discreet" bouwen van een gestabiliseerde, kortsluitvaste,... voeding, ... [|)]
Dan ben je al lang "even naar Brugge" geweest, of heb je een 7812 besteld via internet, of ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw