Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Kautenbach

#1575
hoi Martin,

jij hebt ook een fraaie baan, ennuh we mogen blijkbaar van de grote bazen met elkaars baantje spelen[:D]

Koppelen we die van Kees Jan eraan en gaan met die banaan, welke spoorbreedte heb je, 16 mm?

We zitten zeker allemaal in 1 hotel, ik ga gelijk tukken hahah, en niet naar de bar[8D]

groetjes, Wim

belgishce loc, op nedelandse baan, met luxemburgs thema en duitse auto, zn buren amerikaans en nederlands

Kees-Jan

#1576
Haha Wim. Helaas woon ik te dichtbij en ga naar huis.......

Kees-Jan

Martin Welberg

#1577
Kan nog gezellig worden [:D]

ToThePoint

#1578
Eureka het wonder zij geschied.
Ik heb nu 1 decoder die via koploper een sein met 12 seinbeelden kan weergeven.
Nu het tegenspoor implementeren en dan nog met 1 decoder 2 seinen zonder cijfer, v-keeper of U balk maken.
Weer brainstormen dus.
Maar het moeilijkste is achter de rug.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

PeterC

#1579
JP, ik zie dat je met PIC's werkt.  Baseer je je op bestaande software of is het on-the-fly en een eigen software-interpretatie?  Welke 'taal' gebruik je?  Protocol voor je decoder?  DCC of MM?
Een afzonderlijk draadje?  Er zijn vermoedelijk nog ge?nteresseerden?
Groetjes, Peter


Kees-Jan

#1580
Gokje: een OC32[?]

Kees-Jan

Steam.N

#1581
citaat:
Geplaatst door PeterC

... Er zijn vermoedelijk nog ge?nteresseerden? ...

Peter, JP, als jullie DAAR mee beginnen, kom ik direct over de schouders meekijken !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#1582
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...als jullie DAAR mee beginnen, kom ik direct over de schouders meekijken !!!



Het is niet de bedoeling om 'over de schouders' mee te kijken; het is de bedoeling om rond te tafel te zitten en mee te doen! [;)]
Groetjes, Peter


Steam.N

#1583
Deal![;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#1584
citaat:
Geplaatst door PeterC

JP, ik zie dat je met PIC's werkt.  Baseer je je op bestaande software of is het on-the-fly en een eigen software-interpretatie?  Welke 'taal' gebruik je?  Protocol voor je decoder?  DCC of MM?
Een afzonderlijk draadje?  Er zijn vermoedelijk nog ge?nteresseerden?




Op DCC werkt het, ik zou niet weten of het op MM werkt en hoe precies dat protocol in elkaar steekt.
Het programma word a gogo gemaakt met veel trial en error.
Het is nu bijna 3 jaar geleden dat ik zoiets nog gedaan heb eb daarvoor was het ook weer 15 jaar geleden. Men vergeet wel het een en ander, maar om nu terug te gaan blokken, nee ik neem de schup en graaf in het duistere verleden.
De taal die ik gebruik is dat wat voorzien word van microchip zelf.
Ik geschrijf het programma rechtstreeks in een tekst document, maak er een ASM file van en dan met mplab van microchip naar HEX.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#1585
citaat:
Geplaatst door Kees-Jan

Gokje: een OC32[?]

Kees-Jan



Sorry Kees-Jan dat zou kunnen, maar een OC32 ken ik niet.
Vanuit een tekstfile wordt de hex geproduceert die dan in de pic geladen wordt. Denkwerk zit en komt uit de grijze massa hier.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#1586
citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N

...als jullie DAAR mee beginnen, kom ik direct over de schouders meekijken !!!



Het is niet de bedoeling om 'over de schouders' mee te kijken; het is de bedoeling om rond te tafel te zitten en mee te doen! [;)]



Peter dat is geen probleem. Echter het gaat bliksem snel in mijn brein. Een draadje erover opstarten is ook geen probleem ware het niet dat we met zen allen op dezelfde manier dienen te werken en wat ik begrepen heb is dat men tegenwoordig programma's heeft die werken met flowcharts of zoiets.
Ik vrees dat er weinigen gaan kunnen volgen wat ik bedoel als ik dit schrijf.STATUS,RP0   
   movlw   B'00000000'   
   movwf   TRISA
   movlw   B'10000000'   
   movwf   TRISB
   movlw   B'10000100'   
   movwf   OPTION_REG
   bcf      STATUS,RP0
   movlw   B'00000111'   
   movwf   CMCON      
   movlw   B'00000001'   
   movwf    PORTA
      clrf       PORTB
      clrf       INTCON

Wat staat hier ?
Het is de opstart van de pic en defineert speciale optie's, zoals het bepalen van de in en uitgangen op de poorten, de timer, en speciaal voor de seindecoder staat vanaf het aanzetten van de spanning het sein op rood. dat doet men met movlw B'00000001' movwf PORTA. Die instructie zegt de pic dat uitgang 1 op poort A aan moet.
Ik vermoed dat een draadje weinig zoden aan de dijk gaan brengen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#1587
Een apart draadje over "microcontrollers" kan nuttig zijn. Ik denk dat er meerdere mensen op dit forum mee experimenteren [8D]
Of dicussies over concrete projecten, met sourcefiles en zo, zin hebben is een ander paar mouwen. Maar mensen kunnen wel van elkaar te weten komen waar ze mee bezig zijn, en tips aan elkaar doorgeven.
Dus zoiets als "Waar zijn we nu mee bezig - microcontrollers" [?]
Zelf gebruik ik AVR's, met BasCom, en dit vooral om kermisattracties mee te "meten en regelen". Meer spoorse projecten wil ik ook wel doen. Een geautomatiseerd DC-schaduwstation staat (voor 2013) hoog op mijn lijstje [:I]
MPLab IDE heb ik ook op mijn PC, maar ik heb nog nooit een PIC gebruikt [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#1588
Dat van DC schaduwstation wil ik ook eens het fijne van weten Gerolf. Goed gedacht.[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

#1589
@JP: blijkbaar werk je nog 'the old fashioned way'...
Ik heb me daar ook lang aan gehouden maar zoals je zelf schrijft is dit voor een ander totaal 'onleesbaar' (na een tijdje voor jezelf ook niet meer [:D][:D][:D]).  Je zou voor iedere regel die je schrijft nog een gans stuk proza als commentaar moeten bijvoegen om je idee duidelijk te maken.

Ik ben sedert enige tijd (wel al wat jaren) overgestapt op JAL (Just Another Language); een soort mengelmoes van assembler, pascal, C en basic.  Het is een taal die heel veel mogelijkheden heeft (zowel high- als lowlevel) en die heel leesbaar en verstaanbaar is (ik heb wel de 'goede' gewoonte om delen van mijn code van commentaar te voorzien [;)]).
JAL heeft als voordeel dat het gemakkelijk 'schrijft', weinig overhead geeft na compilatie ?n dat het assembler toelaat om tijdcritische stukken te schrijven.  Er is ook een grote aanhang met enkele fora.  Het is wel alleen voor PIC's ontwikkeld.

@Gerolf: het lijkt me inderdaad niet zo interessant om volledige programma's hier te 'presenteren' (saai [B)]) maar een nieuw topic ? la 'Waar zijn we nu mee bezig' maar dan enkel voor controller projecten zie ik wel zitten.  De source codes zet je 'ergens' en geef een link mee.  Wie de code volledig wil lezen volgt dan maar de link (en staat het forum niet vol met 'MOVLW 0xB4' enz...).
Iedereen zou er zijn ervaringen, hoe-wie-wat-waar van materiaal, ontwikkelomgeving, programmer(s) in kwijt kunnen.
Edit: Wie voelt zich geroepen om een draadje te openen?  Ik heb momenteel geen ?C programma op stapel staan.
Nieuw 'draadje' nu pas opgemerkt [:I]

Groetjes, Peter