Nieuws:

Nu in MSM 256 PRAKTIJK: Bouwen met gevels Rascall Miniatures * Een Roco BR38 omgevormd tot NMBS 64.149 * Industriële veiligheidshekken van Busch

Hoofdmenu

Peco draaischijf: indexering, aandrijving en digitale aansturing

Gestart door Michiel, 16 september 2013, 09:27:22 AM

Steam.N

Een leuke uitdaging, Michiel.
Als het alleen maar assemblage was, zou je er zoveel plezier niet aan beleven !
Goeie moed.  Het komt zeker goed  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Mijn computer herkent de Arduino niet. Het systeem zeurt over dat ie geen x64 drivers vindt voor dit device. Lopen ze in Italië zo ver achter? Lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zoek naar een oplossing...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

ja die schijf ziet er inderdaad "minimaal" uit... dat is een feit.   En dat is zoals Jean zegt ook de leuke uitdaging.

Wat de drivers betreft, welk besturingssysteem heb je ? De kans is inderdaad reëel dat je moet een extra driver installeren.

Hier kan je het nodige vinden :   http://arduino.cc/en/Guide/windows

en de download page :  http://arduino.cc/en/Main/Software

Daarmee is het bij mij prima gelukt, zowel op WIN 7 als nog op XP

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Hoi Dani, ik heb alle instructies al tig keer uitgevoerd, maar mijn systeem blijft die Arduino niet herkennen. Ik zoek naar een oplossing...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

welk besturingssysteem heb je op je machine draaien ?

Normaal mag dat geen enkel probleem zijn om een Arduino aan de praat te krijgen.
check dit ook eens : http://digital.ni.com/public.nsf/allkb/0F9DADF9055B086D86257841005D1773

Je moet natuurlijk wel EERST de  SDK  (developers kit) installeren op de PC.

Alternatieven :

http://www.hobbyist.co.nz/?q=uno_driver_installation

Let ook wel even op de versie van de drivers, want ik zie dat jij een  UNO  versie hebt,  en dus niet de  REV3 versie installeren.  Die is voor het model met de SMD chip en jij hebt de versie met de DIL chip volgens je foto

Ook aandachtspuntje : de meeste drivers zijn 32 bits versies.
Als je WIN7 in 64 bit hebt :   http://www.slideshare.net/adriancirstei/installing-arduino-drivers-on-windows-7-64-bits   (hoewel het eigenlijk dezelfde werkwijze is)
De kruik is niet meer.

Michiel

Hoi Dani,

ik kan alleen maar zeggen: check, check, check! Had ik gisteren al allemaal gevonden, geprobeerd en gefaald. Ik zie enkel een "onbekend USB device" verschijnen, en dat is niet voldoende. Normaal zou er ook een onbekende COM moeten verschijnen. Wat ik ook probeer, welke driver ik ook forceer, niets helpt. Ik heb Windows7 met een soort AMD64 processor.

Vanavond volgende poging.

dani

"een soort amd" ?   da's een rare omschrijving, maar dat mag het verschil niet maken.
Kijk eens naar de lijst van je tot nu toe  gekende USB devices en gooi de arduino er volledig uit.  De-installeer  de Arduino SDK helemaal .

reboot dan nog eens, herinstalleer de SDK en plug dan de arduino weer in.

Waarschijnlijk heb je dat ook allemaal al geprobeerd, maar je weet nooit.

PS: de USB devices zitten "verborgen" op je PC !   Elke keer je eentje aansluit schrijft de computer "iets" weg en die lijst is niet zichtbaar in Windows ,maar moet via een dos prompt worden opgehaald.
In Windows XP had je daarvoor het  "devcon" commando maar in W7 weet ik het niet zo meteen van buiten.;..  zal es moeten zoeken.

Dit is 1 manier om het te doen...
http://www.tech-recipes.com/rx/504/how-to-uninstall-hidden-devices-drivers-and-services/

je zet een parameter en opent dan de device mgt console... en verwijdert de ongewenste devices daar

De kruik is niet meer.

Stieven76

Michiel,

Wat Dani zegt kan je ook bereiken door naar je 'Device Manager' te gaan in Win7 (Control Panel\System and Security - Device Manager)

Onderaan staat 'Universal Serial Bus Controllers' en daarin vind je alle usb devices terug. Als ik me goed herinner zal er daar eentje bijstaan met een geel vraagteken. Deze zal wss van je Arduino zijn waarvan de driver niet goed geïnstalleerd zal zijn. Je kan daar op rechtsklikken en de 'Propperties' opvragen. Via deze manier kan je de driver updaten of verwijderen. Ik heb dit ook ooit eens gehad bij een usb toestel en via deze weg wel kunnen oplossen.

Niet gezegd dat dit voor jou helpt of misschien heb je het reeds geprobeerd natuurlijk.
Hopelijk ben je er iets mee.

Stieven

EDIT: dat is eigenlijk wat er in Dani zijn links staat zie ik nu. Alleen staat de Arduino niet bij de USB zoals ik dacht maar bij Ports. Dus veel ga je niet zijn met mijn uitleg vrees ik :(

Ps: is het één driver voor Win7 32bit en de 64bit versie of heb je hier verschillende drivers voor? Misschien heb je de verkeerde versie genomen. Ook maar een gok.

Michiel

Hoi Stieven,

Check, ik heb al geprobeerd. Ik heb geprobeerd om de driver voor dit device te veranderen, te forceren, te verwijderen. Maar de Arduino blijft steeds onherkenbaar. Maar bedankt voor het voortsel.

Stieven76

En dit al gecheckt:  is het één driver voor Win7 32bit/64bit versie of heb je hier verschillende drivers voor? Misschien heb je de verkeerde versie genomen.
Ik heb geen Arduino dus ik probeer een beetje algemeen te denken.  ;)

Geert

Allé zeg, met een PIC µC heb ik zulke problemen niet  ;)

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Michiel

@Geert, met Arduino hebben anderen deze problemen ook niet. Ik blijk een beetje alleen te staan met mijn probleem, wanneer ik internet zo afschuim. Maar normaal gezien werkt Arduino met de vingers in de neus.

@Stieven, 1 drivers voor alles (ongeacht type Arduino, ongeacht OS of hardware), maar ze hebben ook een hoopje oude versies in een zip-bestand beschikbaar gesteld. Maar geen enkele driver werkt. Ik heb ook al alternative Arduino projecten (doorontwikkelingen en zo) geinstalleerd, maar noppes. Mijn  systeem blijft blind voor Arduino.

OlivierV

Citaat van: Michiel op 26 september 2013, 10:18:48 AM
Hoi Dani,

ik kan alleen maar zeggen: check, check, check! Had ik gisteren al allemaal gevonden, geprobeerd en gefaald. Ik zie enkel een "onbekend USB device" verschijnen, en dat is niet voldoende. Normaal zou er ook een onbekende COM moeten verschijnen. Wat ik ook probeer, welke driver ik ook forceer, niets helpt. Ik heb Windows7 met een soort AMD64 processor.

Vanavond volgende poging.
Michiel, je hebt gewoon een 64-bit versie van Windows zoals zovelen de recentste tijd, je hoeft daar niet per sé een 64-bit AMD processor voor te hebben, wel is het zo dat de Athlon 64 van die fabrikant een van de eerste 64-bit processors was. ;) Intel heeft reeds sinds de Core 2 Duo 64-bit processors en die kwamen voor het eerst op de markt zo'n 6-7 jaar geleden als ik me niet vergis.

Dit even als achtergrondinfo, je hebt gewoon een 64-bit driver nodig voor je arduino, verder kan ik je daar niet mee helpen daar ik geen ervaring heb met Arduino.

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

@Michiel :ik check vanavond de drivers op mijn thuis pc en zie wat ik nog verder kan doen.

@Geert : begin der niet aan hee ....   :) :) :) :) :) :P

@Stieven:  BIJNA.....  met de manier die ik doorlinkte kan je ook de "afgekoppelde" devices zien en dus kan je de drivers verwijderen van toestellen als ze niet aangesloten zijn.  Dan benje iets zekerder dat je ze allemaal ziet en kan wissen want sommige worden ge-locked door het toestel als het aangesloten is en van zodra je dan het toestel afkoppelt, verdwijnt het icoontje uit je control panel maar zit de foute driver er wel nog !
De kruik is niet meer.

Michiel

Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de optische reflectieopnemer voor het ijkpunt. Met een lichtsluis moest ik stroom nemen van het brugspoor, en dat zou de bezetmelding op de brug ondermijnen. Vandaar de reflectiemethode. Een opnemer (TIL139) werd net onder de rand geplaatst, en daar gepositioneerd dat het uit het zicht is van het publiek. Op de kopse kant van de brug heb ik een strip styreen aangebracht, mat zwart geschilderd en er een fijn reepje alu-folie op gekleefd (ongeveer 1mm). Geen idee of het te dik of te dun zou zijn. Dat kan ik pas bekijken wanneer ik de schakeling met signaalversterking in elkaar heb gesoldeerd...

Oh ja, mijn computer wijgert nog steeds mijn Arduino, maar ik geef nog niet op....