Peco draaischijf: indexering, aandrijving en digitale aansturing

Gestart door Michiel, 16 september 2013, 09:27:22 AM

conducteur

Waarom wek je geen PWM op met je arduino (hopelijk krijg je het aan de praat op je computer) en lees je de ontvanger in je TIL139 terug in met je Arduino?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stieven76

Michiel,

Kan je niet eens proberen om de Arduino op een andere computer aan de praat te krijgen? Misschien is er wel iets mis met de Arduino zelf. Het zou moeten lukken maar je weet toch maar nooit  :o

Michiel

Ik heb bijna alle pinnen al gereserveerd voor "onontbeerlijke" informatie: aanvraag van bestemmingssporen, bevestiging van aankomst aan een spoor, ijksignaal (van de TIL139), motorsturing... De led van de TIL139 krijgt z'n 20mA van een vast bron. Meer moet dat toch niet zijn?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Stieven76 op 26 september 2013, 22:25:26 PM
Michiel,

Kan je niet eens proberen om de Arduino op een andere computer aan de praat te krijgen? Misschien is er wel iets mis met de Arduino zelf. Het zou moeten lukken maar je weet toch maar nooit  :o
Dat wou ik net ook suggereren. Ofwel is het de pc, ofwel de Arduino die lastig zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Citaat van: Stieven76 op 26 september 2013, 22:25:26 PM
Michiel, Kan je niet eens proberen om de Arduino op een andere computer aan de praat te krijgen? Misschien is er wel iets mis met de Arduino zelf. Het zou moeten lukken maar je weet toch maar nooit  :o
Met mijn laptop van het werk (Ook Windows7, 32bit) werkt het niet. Met de XP computer van de meiden wou ik het net proberen, maar die zit nu "parental" op slot. Papa kan er dan ook niet mee op internet om de soft met driver te download. Maar morgen is er weer een dag...  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Moeilijk van hier uit te beoordelen, maar het lijkt me toch ook dat er iets mis is met die Arduino zelf.
Je hebt ongetwijfeld al gekeken naar doffe soldeerlassen, vuiltjes, ... vermoed ik
Contact opnemen met de leverancier ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

ik heb ook al es een defecte arduino board gehad, en dat is door de verkoper netjes keurig vervangen.
Woon je hier toevallig in de streek rond Aalst (O-VL) ?  Van mij mag je altijd eens binnen wippen om dat boardje es te testen.
En eventueel neem je je laptop mee en testen we één van mijn boardjes op jouw machine.  Dan hebben we een goeie cross-test

Dani
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Michiel,

Ik zie dat jij een Funduino (arduino cloon) hebt en geen Arduino. Kan het misschien daarmee te maken hebben dat de Arduino driver niet werkt, of is er geen verschil tussen beide om te installeren?

Edit: Voor zover ik gevonden heb zou een Funduino perfect met de Arduino drivers moeten werken. Dus dat zal het ook niet zijn...

Stieven

Michiel

Ik gebruik inderdaad een Fundruino, en lees overal dat deze 100% (ECHT HONDERD PROCENT!) compatible is. Maar als je dan verder leest, blijkt de Fundruino nog steeds de oude USB interface van de ATMega2560 V2 te gebruiken, en niet de USB/Com convertor van de Arduino Uno R3 (als ik het goed heb begrepen). Maar dan gaat het verhaal verder dat men gewoon de drivers van de ATMega2560 moet gebruiken. Maar dat werkt dus bij mij ook niet.  ???

Ik heb nog 3 testen op stapel liggen:
- Mijn Fundruino proberen op een XP systeem (32b) van de kinderen
- Mijn Fundruino proberen op de Linux-bak (Ubuntu 64b) op het werk (tijdens de middagpauze)
- Maandag neemt een collega op het werk zijn Arduino mee, waarmee ik eens mag spelen.

Mogelijk dat ik na deze testen iets wijzer geworden ben waar de oplossing ligt.

dani

Ik heb ook enkele funduino boardjes (MEGA versie dan, niet de uno) en die werken prima.  Maar misschien heeft de  Funduino Uno inderdaad wel een andere communicatie chip  (van USB naar UART/TTL) aan boord en zit daar het verschil.

Ik haal de al in een vorige post aan dat je NIET de  R3 drivers mocht gebruiken dacht ik (op basis van de foto die je postte, zie reaktie nr 79).   
En de  Mega driver zal wslk niet werken want die zoekt een 2560 Atmel chip of hoger, probeer eens  de  UNO  (normaal) of de  Duemilanove  versie.

De chip zelf is eigenlijk enkel van belang voor je  SDK  (software kit) omwillen van het compileren.
De driver daarentegen  werkt tussen PC  (USB poort) en  TTL/UART  gedeelte van de eigenlijke controller chip en heet de  UART-bridge.

Probeer anders de drivers eens voor de  CP2102 chipset of de FTDI CDM 2.08.28.   (die vind je via google denk ik )   

http://www.silabs.com/products/mcu/pages/usbtouartbridgevcpdrivers.aspx

http://www.ftdichip.com/Drivers/D2XX.htm

Kan je niet es proberen met een aparte  USB-UART  en die dan op de gewone  comm pinnen aansluiten.  Ik heb er eentje op basis van een CP2102 liggen dat ik gebruik voor mijn  "losse"  ATmega 328  chips te programmeren.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

De Funduino wordt ook niet herkend door de XP van de meiden. Er is echt iets fout met mijn Funduino. Echt geen FUN aan! Na een hoop lezen lijkt het erop dat de USB chip geen firmware code zou kunnen hebben. Vergeten te programmeren in de fabriek? Maar dan lees ik dat men dat zelf zou kunnen doen, met "Flip" en hex-code. Maar daarvoor moet mijn computer Atmel's DFU drivers kunnen opladen. Na een lange reeks van operaties en commando's, zeurt mijn computer weer dat de x64 versie van de DFU drivers niet gevonden worden. Kortom, ik draai in het rond.

Het blijkt dus dat de Chinesen hun huiswerk niet goed hebben gedaan (en heb ook gelezen dat ze verkeerdelijk een 3.3V spanningsstabilisator hebben gebruikt ipv 5V, waardoor het toestel zonder USB-aansuiting niet meer werkt), dat mijn "100% compatibele Arduino" goed is als plukmodel. Ik ga een ECHTE Arduino kopen. Weer een week wachten, maar verder klungelen met dit kreng zou nog langer kunnen duren.  >:(

Ondertussen heb ik mijn Arduino programma af, en is het klaar om getest te worden... zonder Arduino.

Michiel

Het schakelingetje om het ijksignaal te lezen werkt, maar is nog daglichtgevoelig. Ik had gehoopt dat met een IR-led dat niet het geval zou zijn, maar nee. Twee oplossingen, met een tweede opnemer (vb Hall) de lichtsluis maar aanzetten wanneer de brug nabij is, of Gerolf's gesynchroniseerde pulsschakeling gebruiken... Eenvoudig is met Hall, maar mooier is Gerolfs methode. Die laatste schakeling ga ik dus eens opsnorren.

conducteur

Je nieuwe echte Arduino is al besteld zeker? Ik zou dat zeker aan de software overlaten....
Zaal Forum

Michiel

De "software" weet niet of een ijkpuls van omgevingslicht komt of van het ijkstreepje.  ;)

conducteur

Ik denk toch dat je dat er moet uit kunnen filteren? Genereer een pwm signaal die je zendled met bepaalde frequentie.

-Ziet je arduino een puls van de ontvangled als dit pwm signaal laag is weet je al dat je omgevingslicht de oorzaak is. Programma zo schrijven dat die dan genegeerd worden.

-Laat je brug heel even stilstaan (bv 250ms) voor de lichtsluis. Kortere pulsen softwarematig negeren. Ben je ver weg van de lichtsluis moet je je brug natuurlijk voor 250ms laten stilstaan, weet je zoizo dat je rommel opvangt!

-Je kunt altijd een RC-netwerkje toevoegen om een hoop rommel weg te filteren...

-Mits wat creativiteit kun je wellicht nog 'software filters' bedenken waardoor je systeem degelijk werkt, ik zou het alvast eens uittesten...

Zaal Forum