Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

Peco draaischijf: indexering, aandrijving en digitale aansturing

Gestart door Michiel, 16 september 2013, 09:27:22 AM

Michiel

Ik probeer toch liever eerst het bronsignaal redelijk netjes te krijgen. Dan hoef ik geen ingewikkelde soft uit te vinden om het alsnog werkend te krijgen.

De brug draait echt niet goed. Wieltjes op het uiteinde van de brug zijn echt wel nodig. Hier een eerste poging om wieltjes te maken: 1mm staaldraad als as, met een schijfje uit 2mm messing buis. Eerste poging mislukt omdat ik niet voldoende zuiver zaag, met teveel bramen en een beetje scheef. Resultaat: het wieltje draait voor geen meter. Volgende poging morgen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

Michiel,

UIt ervaring weet ik, dat het zelf fabriceren van zuiver ronddraaiende wielen zonder draaibank bijna onmogelijk is. Probeer het eens met wielen van spoor N rijtuigen, die je wel ergens zult hebben liggen. Mooie loopwielen kun je maken door twee kleine wielen op een as met de wielflenzen aan de buitenkant tegen elkaar te lijmen.

Jacques Timmermans

Michiel

Hoi Jacques, mijn eerste gedacht was ook om wagonwielen te gaan gebruiken, maar die blijken heel veel te groot. Ik ben tussen de autotjes van de kinderen gaan zoeken, maar ook niets klein en fijn genoeg. Dan maar zelf proberen? Ik vrees dat ik met de zelfde ervaring als jij ga blijven zitten, maar wie niet waagt, niet wint.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De vier wielen zijn nu vervangen en zijn van messing. Wieltjes van 2mm diameter; de brug loopt iets beter, maar echt gelukkig ben ik er niet mee. Ik wacht even om te zien wat de stappemotor ermee doet. Dan beslis ik.

ceuleer

Lukt het niet met kleine rondelletjes, maar 2 mm is wel klein, kan het niet iets groter?

Steam.N

Citaat van: Michiel op 29 september 2013, 15:03:11 PM
... de brug loopt iets beter, maar echt gelukkig ben ik er niet mee. ...

Toch best zorgen dat de brug vlot draait, vóór je er met een motor tegenaan gaat.
Motor zorgt voor de beweging, niet voor het vlotjes draaien ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, nagel op de kop!

Ik weet niet wat ik van een stappenmotor mag verwachten, maar ik denk dat ik binnenkort eens bij je kom aankloppen (virtueel dan). Ik heb je een pm gestuurd.  ;)

jacques timmermans

Michiel,

Dat me dat niet eerder ingevallen is: kijk eens of er zich geen passende schijfwielen in het Märklin "Z" programma bevinden, welke je als loopwielen zou kunnen gebruiken, of zijn deze nog te groot?

Succes met je verdere bouw,

Jacques Timmermans

Gerolf

Ik heb hier nog wat afgedraaide wieltjes van mijn roetsjbaan:
1 mm gat, 2 mm loopvlak, 3 mm wielflens, 1 mm dik
Het waren reserve-onderdeeltjes, maar ik heb ze niet meer nodig.
Stuur maar een pm  als je ze wil  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Gerolf,

dat is heel vriendelijk. Voorlopig wacht ik nog op het resultaat met de stappenmotor, om te zien hoe goed of slecht de brug nu loopt met het eigen brouwsel van wielen. Mocht het tegenvallen, dan heb ik al met Jean afgesproken om het probleem kordater aan te pakken (een stukje messingplaat etsen, en grotere wielen gebruiken). Maar ik wacht dus eerst op mijn bestelde Arduino. Daar blockeert alles een beetje mee.

Maar bedankt voor je aanbod. Ik stel het erg op prijs. Ik ga wel jouw lichtsluisschakeling "pikken", dat je voor je ontkoppelaars op het rangeerterein hebt gebruikt, om daglichtinvloed weg te werken.

Gerolf

Voor die lichtsluis-schakeling: gebruik ze gerust, maar ik denk dat Rian een goede suggestie doet:
Led-frequentie en opnemer-filter kan je ook (en zelfs beter) met software doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Rian, sorry dat ik jouw voorstel niet meteen zag zitten, en Gerolf, bedankt om Rian's voorstel bij te staan.  ;)

Ik heb het strooilichtprobleem van de lichtsluis met mijn Arduino opgelost: 2 weerstanden en 8 lijntjes code om de lichtsluis per PWM te beheren! Ik ben meer en meer overtuigd van de mogelijkheden van zo'n µprocessorboard. Leuk ding is dat!

Gerolf

Sinds ik met microcontrollers bezig ben, is mijn verbruik aan "klassieke" elektronische componenten serieus gedaald.
Af en toe een transistor om bv. een relais te sturen, maar voor de rest kan je met de software véél doen.

Michiel

De lichtsluis werkt. Daarmee is de eerste stap in de automatisering van deze draaischijf gezet. Voor mij gaat er er een nieuwe wereld van mogelijkheden open. Volgende stap is proberen om leven te krijgen in de stappenmotor.

conducteur

Tof he die µC. ;)  Ik wist het dat het zo zou lukken... Nu ben je bezig met 'moderne' elektronica, single chip solutions heet dat in de industrie, om een product te laten werken op zo weinig mogelijk aparte chips... Daar gaat men ook proberen om zoveel mogelijk door software te sturen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum