Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Station Sint-Niklaas

Gestart door TBCédric, 18 januari 2013, 22:47:13 PM

PeterC

Citaat van: LS Models op 14 juli 2014, 22:42:28 PM
Kan of is het mogelijk om dat met een OS32 te regelen? Die vraag stel ik omdat ik heel mijn baan ga mee besturen.

Wat is OS32?  Afbeeldingen of Wiki leveren RC motoren op...
Groetjes, Peter


raf

#256
Dinamo



op je vraag ja als je een lampje kunt aan zetten dan kun je ook de pic sturen
poort hoog (niet aangesloten)licht is uit
poort laag licht is aan
de rest doet het programma dan zelf dan zelf
en zo kan je dus verschillende uitgangen sturen indien nodig
je hebt juist elke keer 1 weerstand nodig en een fet van 1 euro per geschakeld kanaal
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Ik was verkeerd met de benaming. Het is namelijk de OC 32. Een vriend van mij (ook ict-techneut) gebruikt die OC 32 en je kan er alles op je baan mee aansturen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

welke heb je ???want er zijn er meerdere

de oc32
oc 32 /eti
oc 32 /dcc
oc 32 /full
oc 32 basic
of de plug and play
je hebt ook nog een RMU nodig om de oc32 aan een computer te koppelen
en dan ben je der nog niet want zonder ds32 wil er geen trein rijden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

TBCédric

Ik heb hem nog niet, wegens nog geen sporen e.d. maar er komt een oc 32.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirkh

Citaat van: raf op 14 juli 2014, 23:02:02 PM
je hebt ook nog een RMU nodig om de oc32 aan een computer te koppelen
en dan ben je der nog niet want zonder ds32 wil er geen trein rijden

gr raf

Klopt niet helemaal, je kan de OC32 perfect alleen gebruiken en rechtstreeks aan de PC koppelen via RS232 of RS485 en een USB adapter. Via I-train of koploper kan je dan van alles schakelen. Er is zelfs een klein programma beschikbaar om bepaalde zaken automatisch te laten schakelen zonder treinbesturing. Om te testen kan je het configuratie programma gebruiken. Ik moet wel zeggen dat het even leren is om alles correct ingesteld te krijgen, maar dat ding (OC32) heeft enorme mogelijkheden, van sturen van servo's , leds, wisselmotoren enz.
Je moet wel bij de aanschaf goed nagaan waarvoor je de OC32 wil gaan gebruiken, voor sturen van LEDs enz heb je de driver IC's nodig, voor het sturen van servo's heb je dan weer de weerstands bruggen in IC vorm nodig, ik zelf gebruik een combinatie, een deel voor servo's en een deel voor leds, motoren enz..
Een van de toepassingen bv is het simuleren van de vlamboog bij het lassen, gewoon een 5 tal regeltjes in de OC32 programmeren en je hebt een perfect random knipperende led.

Echter om ook treinen te laten rijden heb je een RM-U en minstens een TM-H nodig, Maar eventueel kan je ook een andere digitale centrale gebruiken.
Al je gaat werken met de RM-u en TM-H, hou er dan wel rekening mee dat je een beetje elektronica kennis nodig hebt om alles werkende te krijgen.

Voor de led sturing, moet je enkel oppassen dat je niet meer dan 500 mA per 8 uitgangen gebruikt (de driver IC kan maar 500 mA aan). Mits een voorschakel weerstand kan je dan de led's direct aansturen, zo doe ik het ook. Het is mogelijk om door gebruik maken van de PWM sturing die ook instelbaar is per uitgang de led's eventueel nog te dimmen maar dan moet je oppassen voor flikkeren van de leds.

Zoals Raf al vermelde heb je verschillende uitvoeringen, afhankelijk of je die aan een DCC centrale wil koppelen, rechtstreeks wil sturen en of je dat ding wil laten reageren op externe signalen.

Gewoon eens door de documentatie gaan die te vinden in op de site van Leon (www.vpeb.nl)

Als je meer info wilt, laat maar iets weten, ik werk al ongeveer 4 jaar met de OM32 (voorloper van de OC32) en OC32 en verder ook met de oude versie van de RM-U en TM-H, en ik ben tevreden over de resultaten.

C.B.

Inderdaad , ik gebruik dinamo voor de sturing van de treinen , wissels en blokken.
En de OC32 gebruik ik enkel voor de sturing van de seinbeelden. Ik heb 4 OC32 in een kring zitten die via een RS485 adaptertje aangesloten zitten op een USB poort van de computer. Dit is totaal onafhankelijk van de sturing dinamo. Het besturingsprogramma op de computer zorgt wel voor het geheel.

Trouwens , de OC32 kan praktisch alles schakelen , bij mij is het nu enkel benut voor de seinen.
Groetjes.
Claudio.

TBCédric

Nog even een aanvulling:
Jesse, Raf én Peter, bedankt voor de tips en het meedenken, maar eerlijk gezegd, ik snap eigenlijk niet goed wat jullie bedoelen. Ik ben namelijk een super leek op het vlak van elektronica.  Hopelijk leer ik wat bij bij Informatica-Beheer.

*extra aanvulling wegens nieuwe berichten.

Ik had inderdaad gehoord dat er veel mogelijkheden mee zijn. Mijn attenties zijn:

  • aansturen via koploper
  • verlichting aansturen
  • blokken beheren
  • wissels besturen (via koploper)
  • dag en nacht simulatie
  • omroepen activeren

Dus welke OC32 dat ik ga nemen, weet ik niet maar ik zal er wel uitgeraken.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Op de valreep, heb ik het loket kunnen voorzien van interieur en verlichting. Ook zijn er nu 2 gordijnen geplaatst aan de uiterste loketten, die normaal, bijna altijd toe zijn.
De verlichting komt weeral van een Ikea LED-strip.

Het volgende op mijn lijstje is de bar, de Cést du pain winkel én de relay-shop. Ik ga veel foto's gebruiken voor de inrichting. Dat geeft een beter, deftiger én properder resultaat op.

De vloer wordt herdaan. De plaat word in het wit geschilderd en daarboven op zal er een geprint blad papier komen. Ik heb tegeltjes simpel nagemaakt in excel en op de juiste afmetingen gezet en de juiste kleur.

Maar zo ver zit ik nog niet. Nu de foto's van het afgewerkte loket (behalve de buitenkant ::) )





Wie zelf een loket maakt én die een gordijn nodig heeft, kan de foto altijd downloaden op mijn flickr.
https://www.flickr.com/photos/mijntreinfotos/14728047922/in/photostream/
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Ziet er ditmaal heel goed uit Cedric!
Benieuwd om het afgewerkt geheel te zien.

;)

Stieven76

Daar begint al vorm in te komen hé  ;D Doe zo voort..
Wat voor soort lampjes zijn die 4 die tegen de muur hangen?

Steam.N

Goed bezig, Cedric.
Toon nog eens een totaalbeeld ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }