De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

janieburton

#90
Als Ansaldo er geen ervaring mee had met het bouwen van een HST en zoals je zegt Klaas er geen fabrikant in Belgie is die daar ook ervaring mee heeft dan toch ben ik ervan overtuigd dat wij het hier toch nog beter hadden gedaan(klinkt misschien ook populistisch)

Het feit is dat de NMBS en de NS er mee zitten en dat de reiziger er de dupe van is en dat het nu eens niet de schuld is van de NMBS.

Blijkbaar volgens de georchestreerde  chaos creërders 8)(Italianen), die chaos creëren tot een kunstvorm hebben verheven :D, zou blijkbaar een bodemplaat de oplossing zijn voor alle problemen.(??)

Eerst zien en dan geloven!(Was dat ook geen liedje van Joe Harris?)
 

rgp

Wouter,

een zeer goed idee, maar die firma's zijn jaren kunstmatig in leven gehouden en die prijs is bijv niet in de kostprijs meegerekend geweest.  Daarenboven bouwden ze ook voor het buitenland.  Als dat buitenland dan dezelfde redenering er op nahoudt, dan moeten we alle jaren nieuwe lokomotieven kopen voor het Belgisch net !

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

janieburton

Ik dacht dat de volgende regel schering en inslag was in Europa(vooral bij de Duitsers ;))

In de meeste Europeese landen wordt eerst voor eigen volk gezorgd en dan pas voor import, dat noemen ze dan nationalisme en zelfbehoud.( volgens mij bezondigen alle Europeese landen zich daar aan behalve België die de beste leerling van de klas wil zijn maar elke keer het deksel op de neus krijgt)

Het zal wel zo zijn dat die Belgische firma's voor het buitenland produceren, ik dacht dat wij enkel goed waren om ons oud spoorwegmateriaal(tram en trein) te exporteren naar  3de wereldlanden.

Maar volgens de uitzending, waar NMBS medewerkers in Albanië gingen werken, waren er daar toch geen Belgische afdankers maar wel afdankers van de FS.

Misschien kunnen we de 3 Belgische Fyra treinstellen verpatsen voor een prijsje aan de Albaneese spoorwegen :o ;) :) :D 8)
 

Havoc

Daarnet op het nieuws bij de RTBF ook wat interviews met italianen van Breda gezien. Volgens hen is het inderdaad op enkele dagen opgelost en zijn het enkel wat blutsen wat normaal is. Verder zijn het ook extreme weersomstandigheden (alhoewel -10 °C hier nu toch niet direct zo uitzonderlijk is). En ze gaan ook nazien of de treinen wel conform de afspraken in dienst gesteld zijn. Dus daar begint het vingerwijzen...

Andere vraag die misschien toch ook gesteld moet worden is of er voor die verbinding echt een hoge snelheidstrein nodig was. Er rijdt al een TGV (een echte). Dus waarom nog een erbij? Prestige van een of andere politieke dignitaris? Want hoe je het ook keert of draait, zelfs indien de Fyra perfect zou rijden, dan nog was het een verarming van het aanbod op die verbinding.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Johan,

Ik kan je alleen maar bijtreden wat de tweede paragraaf betreft.

Ga je naar Duitsland, dan is per gewone trein tot het eerste Duitse station (Aachen HBf)
Ga je naar Frankrijk, dan geraak je juist tot Lille Flandres.
Dus voor Nederland, gewoon tot Roosendaal.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

janieburton

"En ze gaan ook nazien of de treinen wel conform de afspraken in dienst gesteld zijn. Dus daar begint het vingerwijzen..."

Ja, binnenkort gaan de Italianen nog zeggen dat onze spoorinfrastructuur niet niet conform is ::) ; het zal weer veel geld kosten aan de NMBS en de belastingsbetaler.

Ik dacht dat ik ergens in een nieuwsuitzending te hebben gehoord dat de Fyra ook nog 5 jaar te laat zou zijn opgeleverd. Of is dit een kwakkel?
 

doomslu

Citaat van: janieburton op 23 januari 2013, 21:33:22 PM
"En ze gaan ook nazien of de treinen wel conform de afspraken in dienst gesteld zijn. Dus daar begint het vingerwijzen..."

...
Ik dacht dat ik ergens in een nieuwsuitzending te hebben gehoord dat de Fyra ook nog 5 jaar te laat zou zijn opgeleverd. Of is dit een kwakkel?
Volgens Wikipedia: In mei 2004 sloten HSA en NMBS een contract met het bedrijf AnsaldoBreda. Het zou 19 Fyra-treinstellen leveren voor april 2007. Al in 2005 werd duidelijk dat deze planning niet kon worden gehaald.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik heb net een uitspraak gehoord van een NMBS-medewerker.
Ze hadden zitten brainstormen waarvan FYRA de afkorting is, en hebben het gevonden:
"Fuck You Reizigers Amsterdam"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


stefanic

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

In België blijkt er even een pauze in de spierballentaal van de laatste dagen ivm het Fyra-fiasco, maar in Nederland loopt het nog lekker door. Zodanig dat de Italiaanse ambassade het ook nodig vond om zich te mengen. De Italiaanse ambassadeur vond dat men te smalend deed over Italiaanse producten in het algemeen, en siteerde een aantal merken ter illustratie dat men er ook producten heeft met goede reputatie: Ferrari, Prada en Ferragamo.  :o

artikel

Persoonlijk ken ik Prada en Ferragamo niet (schrijf dat maar toe aan het gat in mijn cultuur) maar Ferrari????? Deze auto heeft om de 500km een groot onderhoud nodig om defect te voorkomen. Niet meteen het goede voorbeeld, lijkt me. Grappig hoe perceptie tussen culturen zo kan verschillen.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

Citaat van: Michiel op 24 januari 2013, 14:48:49 PM
Persoonlijk ken ik Prada en Ferragamo niet (schrijf dat maar toe aan het gat in mijn cultuur) maar Ferrari????? Deze auto heeft om de 500km een groot onderhoud nodig om defect te voorkomen. Niet meteen het goede voorbeeld, lijkt me. Grappig hoe perceptie tussen culturen zo kan verschillen.  ;D

Citaat van iemand anders dan ikzelf  ::) : "Ik heb 5 jaar een Ferrari gehad en ging voor onderhoud bij Ferrari Antwerpen gevestigd in Wijnegem. Het nazicht is op 20.000 km voor kleine service en 40.000 km voor groot nazicht. Bij de recente modellen California en de nieuwe 458 is dat respectievelijk 30.000 km en 60.000 km.

De kostprijs hangt af van wat er moet gebeuren, een klein nazicht kost afhankelijk van de wagen tss. 1000 en 1500 euro, een groot nazicht tss. 5000 en 8000 euro." Einde citaat.

Michiel, dit is geen aanval op u. Alleen denk ik dat dit juister is dan de genoemde 500 km...

Erik

Metpetergaathetbeter

na verluid kwam hij dan wel gekuist en geboend uit de garage, of heb ik het verkeerd ?


Groeten Peter

PS Prada kledinglijn http://www.prada.com/fr/live-parade/post?cc=BE

Michiel

Het is niet om een discussie te openen over een of ander merk, maar citaat / tegen-citaat.

Mijn overbuurman (toen ik nog in Brussel woonde) heeft steeds 3 Ferarries in bezit: 2 in rotatie, waarvan eentje om mee te rijden, eentje in de garage want weer defect. En dan een derde om door te verkopen (levering na bestelling duurt eeuwen bij Ferrari, en ongeduldigen betalen graag dubbele prijs voor onmiddellijke levering. Dit om kosten van herstellingen en rijden te dekken). Technisch een ramp, maar hij vindt ze toch o zo mooi. Echt waar, niet verzonnen.

Einde citaat.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eve

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 januari 2013, 15:31:59 PM
na verluid kwam hij dan wel gekuist en geboend uit de garage, of heb ik het verkeerd ?


Groeten Peter

Verkeerd : hij moest gekuist en geboend zijn voor hij naar de garage ging  ;)

Erik