Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

Michiel

Om terug te komen op het onderwerp (afdwalen was mijn eigen schuld)  :-\, stond er in de Telegraaf (NL) een foto met een van de problemen met de Fyra-treinstellen: de ophoping van sneeuw achter roosters, met loskomen als gevolg.

foto uit de telegraaf
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik50

Bij vele merken krijgt men de auto na  nazicht gekuist terug.
En wie zijn wij om te klagen over de Ferrari kwaliteit, of zijn er onder ons misschien die eentje in de garage hebben staan ???
En onderschat nooit de Italiaanse techniek, vele realiseren zich niet dat zelfs de Duitse wagens voorzien van Italiaanse technologie..
b.v common rail .
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

eve

Common-rail is een techniek voor de inspuiting van brandstof in verbrandingsmotoren. Ze werd ontwikkeld door de researchfirma Elasis uit Napels die onderdeel was van de Fiat-groep. In 1993 hadden de Italianen het prototype van hun nieuwe inspuiting gereed. Door problemen met de toleranties van de injectoren mislukte de geplande serieproductie, daarom zocht Fiat in 1994 een partner. Bosch kocht de patenten en nam de firma Elasis over.

Niet een erg goed voorbeeld...

Erik

Metpetergaathetbeter

misschien moeten ze het Fyra-concept ook maar verkopen aan Siemens !
Groeten Peter ;)

SuSke

Citaat van: Michiel op 24 januari 2013, 16:12:21 PM
Om terug te komen op het onderwerp (afdwalen was mijn eigen schuld)  :-\, stond er in de Telegraaf (NL) een foto met een van de problemen met de Fyra-treinstellen: de ophoping van sneeuw achter roosters, met loskomen als gevolg.

foto uit de telegraaf
Zoals die kerel naar die roosters kijkt, stel ik mij de vraag of die eigenlijk wel weet wat hij zou moeten zien.

Als de treinen effectief getest zijn in "wintercondities" dan is dat toch zonder sneeuw gebeurd. Dit ruikt naar mijn bescheiden mening toch naar iets wat we in het vakjargon een "conceptfout" noemen. Dat rooster mag gewoon niet loskomen door het gewicht van de sneeuw en de gewijzigde drukken door het ontbreken van ventilaties door het rooster of bijkomende turbulenties hoe groot die ook zijn (maar meestal onderschat worden).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve


Havoc

CiteerAls de treinen effectief getest zijn in "wintercondities" dan is dat toch zonder sneeuw gebeurd. Dit ruikt naar mijn bescheiden mening toch naar iets wat we in het vakjargon een "conceptfout" noemen. Dat rooster mag gewoon niet loskomen door het gewicht van de sneeuw en de gewijzigde drukken door het ontbreken van ventilaties door het rooster of bijkomende turbulenties hoe groot die ook zijn (maar meestal onderschat worden).

Loskomen? Die bevestigingen zijn gewoon doorgescheurd! Kijk maar, de gaten in de plaat die er nog inzit zijn gewoon opengescheurd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#112
Een citaat van Michiel:

"maar in Nederland loopt het nog lekker door. Zodanig dat de Italiaanse ambassade het ook nodig vond om zich te mengen. De Italiaanse ambassadeur vond dat men te smalend deed over Italiaanse producten in het algemeen, en siteerde een aantal merken ter illustratie dat men er ook producten heeft met goede reputatie: Ferrari, Prada en Ferragamo"

Een hypothese om mee te lachen:(er mag toch nog eens gelachen worden met de Belgen en de Nederlanders)

Als de Italiaanse ambasade er zich al mee gaat bemoeien dan wordt het binnenkort misschien een diplomatieke rel, wordt de Nederlandse ambassadeur binnenkort in Italie op het matje geroepen omdat Nederland de Italianen in een slecht daglicht stellen :o, hierop wordt de Italiaanse ambassadeur in Nederland op zijn beurt ontboden 8) en ........ dan zijn er zijn 2 mogelijkheden, de 1ste het meest waarschijnlijke en het 2de niet/nooit mogelijk. :D :D :D :D :D

1ste mogeijkheid: Nederland zal de resterende niet geleverde Fyratreinen moeten afnemen, Belgie zal ook moeten volgen en de 3 Fyra stellen afnemen :) ;) :) ;)

2de mogelijkheid: Nederland en Belgie ... (verder ga ik niet wat de 2de mogelijkheid zal nooit en kan nooit gebeuren) :) :) :) :)

Als de Telegraaf geen kwaliteitskrant was dan zou ik denken dat de gelaatsuitdrukking van de man op de foto, die zo apathisch naar de rooster met sneeuw kijkt, gephotoshoped is. :) 8)

http://www.telegraaf.nl/jsp/foto_window.jsp?id=http://www.telegraaf.nl/binnenland/article21244184.ece/BINARY/d/fyra.jpg&caption=%20&copyright=Joost%20van%20Halem%20&artid=21244130&artsec=binnenland&artparsec=binnenland&arttit=Problemen%20Fyra%20kosten%20NS%20miljoenen%20euros

Het is er zo over dat het echt één grote Nederlander en Belgen mop wordt. :D

 

Michiel

#113
Laat ik mijn goed geloof in het technische team tonen, en gun me mijn schuchtere maar blijde verwachting dat vandaag het Fyra-beest weer gaat rijden, of op zijn minst alle problemen opgelost. Dat is altans wat Giuseppe Marino, nummer 2 bij AnsaldoBreda, beweerde. Staan de spotters klaar?  8)

De Standaard.Biz
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Zal ik even reageren? "Dat zal vrijdag niet!"
Zolang ons rapport niet klaar is, niet.

Michiel

De NMBS heeft ook niet direkt geloof in de snelle Italiaanse oplossing, en is met testritten begonnen om een vervanger in te zetten met een HLE18².

De Standaard.Biz
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Kletspraat in diverse kranten... als zelfs de top van B-Technics hier geen weet van heeft? T18 naar NL is zeker geen optie. Er zijn momenteel wel testen met T18 (en M6, en 200km/u) maar dat heeft niets te maken met eender welk Fyra-scenario. Precies wat in DeStandaard dan ook gezegd wordt (link in vorige post van Michiel): NMBS ONTKENT testritten ...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Je hebt helemaal gelijk! De NMBS ontkent inderdaad deze geruchten (ik vond het al zo vreemd, testritten tot de grens, en dan...?). Mijn fout, te snel gelezen. Zo zie je maar hoe snel een lapsus de wereld wordt ingestuurd. En ik doe daar dan, per abuis, lekker aan mee!  :o ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

in dat bericht wordt een motief genoemd wat ik niet snap. De type 18 zou vanwege het spanningsverschil niet kunnen rijden in Nederland. Maar als ze niet verder gaan dan Roosendaal, dan gaat dat toch wel lukken? De varkensneuzen en duikbrillen doen dat ook.