Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

janieburton

Was dit geen megalomaan projekt van de Nederlandse Hispeed, die 148 miljoen €( zie uitzending VRT) hebben betaald voor de licentie?

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.26402/2.26403/1.1534119

En heeft de NMBS zich laten meeslepen door de Nederlanders?

Als de Nederlanders de licentie bezitten voor de Fyra waarom moet dan de NMBS meedoen?
 

OMC

Afgelopen weekend zouden er testritten moeten geweest zijn op de HSL4 met een mogelijke "noodoplossing". Uit goede bron vernomen dat het twijfelachtig is of die ritten hebben plaatsgevonden. Een andere bron meldt de inzet van T28 tussen Antwerpen en Den Haag. Gaat de Fyra ooit nog bij ons op het spoor te zien zijn? Koffiedik kijken, als je al van 2009 of zelfs vroeger aan het testen bent met een nagelnieuwe trein en je hebt 3 jaar nodig om hem volgens het boekje operationeel te krijgen en bij commerciële inzet blijkt dat nog niet eens barre weersomstandigheden de kast van de trein aantast begin je je wel vragen te stellen. Het echte verhaal gaan we nooit weten, maar zoals elk product moeten er afnemers voor zijn en als hun vertrouwen in het product stopt is het volgens mij ook wel exit Fyra.

Mijn oplossing (sarcastisch): neem de fiets!  ;D
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Klaas Zondervan

Citaat van: janieburton op 28 januari 2013, 01:07:29 AM
Als de Nederlanders de licentie bezitten voor de Fyra waarom moet dan de NMBS meedoen?
Omdat NS alleen maar de licentie heeft voor het Nederlandse traject. Het aantal bestelde treinstellen door NMBS en NS is naar evenredigheid van de afstand, resp. Brussel-grens en Amsterdam-grens. Dezelfde verdeelsleutel die indertijd is toegepast bij de aanschaf van de Benelux Hondekoppen.

Overigens valt er op dat VRT bericht wel wat af te dingen. Er wordt gesteld dat er te weinig geld zou zijn om echte 300km/h treinen aan te schaffen. Maar de echte reden is dat 300km/h zinloos is, gezien de relatief korte stopafstanden. Daarom is gezocht naar een "langzamere" variant.

Overigens blijft de keuze voor Ansaldo Breda betreurenswaardig. Vantevoren was bekend dat het knoeiers zijn die zelden op tijd leveren.

Peter

Geinteresseerden kunnen de parlemantaire hoorzitting met Belgische en Nederlandse vertegenwoordigers van NMBS en NS live volgen op de zender Canvas
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

En in Nederland op het thema kanaal Politiek24
Of internet http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/

grt Piet.

argilla

Hoorzitting op Canvas gevolgd  met het BeNelux parlement, NMBS en NS vertegenwoordiging.

Veel wijzer geworden ? Wat er gezegd is door beide heren CEO van de maatschappijen hebben wij allemaal hier al gelezen in de mediapers.
Er is geen alternatief voor einde van de week voor de reizigers. Wat dat zal zijn ???
Het duurt nog zeker 3 maanden vooraleer er een eindconclusie komt  wat betreft de Fyra mankementen  en de verdere uitbating met de treinstellen op deze hoge snelheids lijn. Behouden ?? of van de hand doen ??
Wel is zeker dat de andere 3 firmas bij de aanbesteding zich vrijwillig hebben terug getrokken wegens conformiteits problemen.

Enfin .....we weten niks meer.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Dat van dat alternatief snap ik niet. Waarom het weken moet duren om een trein te kunnen laten rijden. Ik snap dat er plaats in de uurtabel moet gevonden worden, maar die lijn is toch niet direct de noord-zuid verbinding. Er moet personeel vrij zijn dat de nodige kwalificaties heeft, ook ok. En er moet materiaal voorhanden zijn, ook helemaal te snappen.

Maar als de oude trein uit de tabel verdwenen is en er is niks in de plaats gekomen moet er toch plaats zijn? En diegenen die vroeger reden die zijn toch niet allemaal plots op pensioen gegaan. En die treinen zijn toch nog niet verschroot, of wel?

Of is het probleem dat er ergens in china enkele oude mannen nieuwe posters met de diesntregeling aan het schrijven zijn met een ganzeveer in schoonschrift en is de inkt nog niet droog?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PietB

Citaat van: Havoc op 28 januari 2013, 14:53:19 PM
Dat van dat alternatief snap ik niet. Waarom het weken moet duren om een trein te kunnen laten rijden.
Inderdaad.
Ik begrijp ook niet waarom men zo nodig op de in Nederland gebruikte 1500V= lijn wil rijden.
Deze loc en stam kunnen op de HSL rijden.

En die staan nu nog werkeloos op Watergaafsmeer.
Het is gewoon pure onwil.
En dat begrijp ik niet dat men (de overheid) daar niet wat aan doet.

grt Piet.

Michiel

En dan een even schertsend antwoord:

In Nederland zien ze een "oude Benelux" niet zitten omdat ze daarmee het nut van die Fyra helemáál onderuit halen, en schuiven ze die vervanger dus maar zo ver mogelijk voor zich uit.

In België rijden we al tot in Roosendaal. Veel verder moet de NMBS niet proberen om te gaan rijden, want krijgen ze het aan de stok met NS lees HiSpeed. (tja, ze moeten toch voor die rijpaden zorgen om zonder schrammen tot in A'dam te komen)

Die vervanger zal inderdaad maar pas komen als alle chinese inkt droog is.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 28 januari 2013, 14:53:19 PM
Maar als de oude trein uit de tabel verdwenen is en er is niks in de plaats gekomen moet er toch plaats zijn?
Er is wel wat voor in de plaats gekomen. Vroeger reed er 1 keer per uur een intercity van Amsterdam naar Vlissingen, nu zijn dat er 2 per uur.

argilla

Citaat van: bossie op 28 januari 2013, 15:02:28 PM
Citaat van: Havoc op 28 januari 2013, 14:53:19 PM
Dat van dat alternatief snap ik niet. Waarom het weken moet duren om een trein te kunnen laten rijden.
Inderdaad.
Ik begrijp ook niet waarom men zo nodig op de in Nederland gebruikte 1500V= lijn wil rijden.
Deze loc en stam kunnen op de HSL rijden.

En die staan nu nog werkeloos op Watergaafsmeer.
Het is gewoon pure onwil.
En dat begrijp ik niet dat men (de overheid) daar niet wat aan doet.

grt Piet.

Volgens de CEO van NS ( hoe heet hij nu weer die kale man, de man naast hem ook NS zat zowaar op zijn nagels te bijten) verklaarde dat de NS die niet zomaar kan onttrekken aan het bestaande regeling ( A'dam heeft ook een soort van GEN, alleen zij noemen het anders ) die kan men niet onttrekken aan de bestaande dienstregeling.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

stefanic

Citaat van: Havoc op 28 januari 2013, 14:53:19 PM
Dat van dat alternatief snap ik niet. Waarom het weken moet duren om een trein te kunnen laten rijden. Ik snap dat er plaats in de uurtabel moet gevonden worden, maar die lijn is toch niet direct de noord-zuid verbinding. Er moet personeel vrij zijn dat de nodige kwalificaties heeft, ook ok. En er moet materiaal voorhanden zijn, ook helemaal te snappen.

Maar als de oude trein uit de tabel verdwenen is en er is niks in de plaats gekomen moet er toch plaats zijn? En diegenen die vroeger reden die zijn toch niet allemaal plots op pensioen gegaan. En die treinen zijn toch nog niet verschroot, of wel?

Of is het probleem dat er ergens in china enkele oude mannen nieuwe posters met de diesntregeling aan het schrijven zijn met een ganzeveer in schoonschrift en is de inkt nog niet droog?
De oude trein (de Benelux) is verdwenen, en vervangen (!) door de Fyra. Het rijpad van de Fyra (zijnde ongeveer het ex-rijpad van de Benelux) is dus nu vrij, gezien de Fyra van de sporen gehaald is. Het materieel van de oude Benelux is er ook nog, maar de oude Benelux kan niet rijden over het rijpad van de Fyra, toch niet ten noorden van Antwerpen (allemaal HSL). Tussen Brussel en Antwerpen zou die vervang-trein nog wel kunnen rijden, lijkt me, maar vanaf Antwerpen lukt het niet meer (via L12, want L4 kan niet) gezien de stoptrein verschoven werd. En de stoptrein dan maar terug aanpassen is ook minst evident. Belangrijk is ook of we hier spreken over een tijdelijke aanpassing of over een aanpassing op lange of zeer lange termijn, iets dat niemand momenteel kan inschatten. Alles hangt hier af van de oplossingen die voor de V250 treinstellen komen, en of die afdoende zijn (en tijdig komen) om toch maar groen licht te geven. een oplossing die enkele weken/maanden van kracht zal zijn, is bij voorkeur minder ingrijpend voor de (niet Fyra)-reizigers dan een aanpassing waar we maanden/jaren mee gaan door moeten tot er een definitieve oplossing is voor Fyra (volledig ander -nieuw- materieel, ...)

Voor een snelle oplossing moet er ook ineens snel een heleboel materiaal gevonden worden. De NS-rijtuigen van Benelux moeten terug in orde gemaakt worden (ik dacht dat die gingen aangepakt worden om terug in het Nederlandse binnenverkeer gebruikt te worden) en voor de locs (gehuurde Traxx) moet het contract verlengd worden dacht ik.

Een trein zo op 1-2-3 hup (terug) inleggen is dus wel iets minder evident dan het voor een buitenstaander lijkt.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Havoc

Zeg, maar als die loc en wagens kunnen bollen op de hsl lijn, waarom zijn ze dan naar iets anders gaan zoeken? Omdat die oplossing wel werkt?

Ik versta er gewoon geen ... meer van. Hoe langer dit duurt hoe meer ik het idee krijg dat er een vuil spel gespeeld wordt op de rug van de reiziger en de belastingbetaler. Binnen enkele jaren zullen we er wel meer van weten in de memoires van de een of andere politieker.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

De "oude Benelux" reed over gewone sporen via Rotterdam en Den Haag. Die trein wilt iedereen terug. Over de HSL rijdt er al een trein, namelijk de Thalys. Die Fyra die zonodig OOK over die HSL moet, wilt niemand, en kan weg. De oude Benelux weer uit de kast, en alles is weer koek en ei. Ja toch?  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Citaat van: Michiel op 28 januari 2013, 16:15:09 PM
De "oude Benelux" reed over gewone sporen via Rotterdam en Den Haag. Die trein wilt iedereen terug. Over de HSL rijdt er al een trein, namelijk de Thalys. Die Fyra die zonodig OOK over die HSL moet, wilt niemand, en kan weg. De oude Benelux weer uit de kast, en alles is weer koek en ei. Ja toch?  ;D
Da's ook voor ons de vraag: wat zal 'de vervanging'  zijn die B-Europe (want ZIJ beslissen, samen met NSHispeed) wil: een vervanging van de uitgevallen Fyra, of een vervanging van de verdwenen Benelux. De huidige nood-treinen in Roosendaal zijn eigenlijk een oplossing voor het probleem dat in Roosendaal ontstond na het verdwijnen van de Benelux, niet voor het probleem dat ontstond door het verdwijnen van Fyra (hoewel dat het probleem in Roosendaal nog groter maakte natuurlijk...)

Het Benelux-probleem en het Fyra-probleem zijn eigenlijk 2 problematieken die nu wat door elkaar lopen, en de Walen hebben er in het Benelux-Parlement dan ineens nog maar de bediening van Luxemburg (nog een buurland waar we foei-foei geen HST naartoesturen) en de trein naar Zwitserland bijgesleurd...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be