Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

Michiel

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 januari 2013, 10:34:31 AM
in dat bericht wordt een motief genoemd wat ik niet snap. De type 18 zou vanwege het spanningsverschil niet kunnen rijden in Nederland. Maar als ze niet verder gaan dan Roosendaal, dan gaat dat toch wel lukken? De varkensneuzen en duikbrillen doen dat ook.

Sterker nog, volgens deze Wiki zijn de HLE18² volledig uitgerust om ook zowel in Nederland als in Frankrijk te opereren, met vol vermogen, en tevens uitgerust met alle veiligheidsvoorzieningen. Technisch lijkt deze HLE18² klaar voor de job.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stefanic

Citaat van: nicolasdj op 25 januari 2013, 10:40:17 AM
Citaat van: nicolasdj op 21 januari 2013, 10:47:41 AM
Als we tog bezig zijn, mijn favoriet  ;D: http://album.hbvl.be/foto/Cartoons/id507662-121216-canarypete-cartoon-1-jpg.aspx

Heeft die Canary Pete soms een glazen bol? Vandaag op HLN.be "Nederlandse Kamerleden naar hoorzitting in Brussel... met de wagen" http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1568234/2013/01/25/NMBS-ontkent-testritten-met-vervanger-Fyra.dhtml
Dat was nog het cartoontje van het vorige gezellige samenzijn van NS en NMBS, waar dan beslist is Ansaldo-Breda nog 3 maand te geven. Dat was in Brussel, vandaag is het in Den Haag en dan maandag zitten de politiekers samen (weer in Brussel)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

stefanic

Citaat van: Michiel op 25 januari 2013, 10:57:54 AM
Sterker nog, volgens deze Wiki zijn de HLE18² volledig uitgerust om ook zowel in Nederland als in Frankrijk te opereren, met vol vermogen, en tevens uitgerust met alle veiligheidsvoorzieningen. Technisch lijkt deze HLE18² klaar voor de job.
Ook weer niet helemaal correct: zie bv http://www.belrail.be/F/fiches/traction/index.php?type=hle18n&page=fiche
Dus onder 15kV kunnen ze rijden, maar, net zoals ander materieel, op half vermogen. En ATB hebben ze niet.
En los daarvan: er is nog altijd een verschil tussen kunnen rijden en mogen rijden. Daarvoor dient homologatie.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Doornroosje

Zijn we nu niet appelen met peren aan het vergelijken?

Hogesnelheidstrein = lijn 4, 15kV, Thalys, Fyra, ETCS
Conventionele traject = lijn 12, 3kV (in be), conventioneel materieel, TBL1+

Een conventionele trein kan niet zomaar over de lijn 4. De vroegere 'Amsterdammer' reed over de lijn 12, de Fyra reed over de lijn 4.

rgp

Dennis,

Lijn 4 is 25kV en geen 15kV

Roland

Ronald

De oplossing is nabij.... :



Gniffel...... :) ;)

Bron: Facebook, BlendTV.

Klaas Zondervan

En dan overnieuw beginnen.
'Starting from scrap' noemen ze dat in Amerika. ;D

Ronald


Havoc

CiteerStaan de spotters klaar?

Spotters niet, enkel een hoop oud-ijzer handelaren om wat eraf valt op te rapen...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

2012

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 januari 2013, 10:34:31 AM
in dat bericht wordt een motief genoemd wat ik niet snap. De type 18 zou vanwege het spanningsverschil niet kunnen rijden in Nederland. Maar als ze niet verder gaan dan Roosendaal, dan gaat dat toch wel lukken? De varkensneuzen en duikbrillen doen dat ook.


De 1500 volt begint iets voorbij Essen, de 800'ers rijden wel degelijk op 1500volt om Roosendaal binnen te rijden.

Klaas Zondervan

Citaat van: 2012 op 25 januari 2013, 20:28:20 PM
De 1500 volt begint iets voorbij Essen,
Het is maar hoe je het bekijkt. Vroeger lag de spanningsscheiding iets ten zuiden van Roosendaal tussen de weilanden, nu in de bebouwde kom van Roosendaal. Niet omdat de spanningsscheiding verplaatst is, maar omdat Roosendaal naar het zuiden is uitgebreid.
Is op Google maps duidelijk te herkennen aan twee dicht bij elkaar staande portalen, ongeveer 4 km zuidelijk van station Roosendaal.

PietB

Nog even wat achtergrond informatie behorende bij de beslissing over te gaan tot aanschaf van de V250 van Ansaldo Breda.
grt Piet.

janieburton

Zojuist op de journaallus van de VRT gehoord(men citeerde de krant de Standaard):

De Nederlandse spoorwegen heeft 148 miljoen € betaald voor de consessie voor de HST tussen Amsterdam en Brussel.

Ook volgens De Standaard en de VRT was dan het geld zogoed als op en kon men geen "echte"HST meer bestellen die 300km/u zou rijden, dan kon men een HST bestellen die wel maar 220km/u kon halen en die dan 20% goedkoper zou zijn dan een "300km/u" HST en...... dan is AnsaldoBreda op de proppen gekomen met een HST die wel 250km/u kon rijden.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/journaal/2.26402/2.26403/1.1534119

(Na 50sec begint het item over de consessie)

Wiet heeft het bij het rechte eind, De Standaard of de VRT of slaan ze er maar wat uit.

Toch maar misschien de geleverde stellen aan Albanië verkopen zou een goede oplossing zijn, ze zijn daar toch creatief met oplossingen(zie VRT programma) en als men er daar 1 FYRA kan laten rijden en al de rest als "pluk"trein gebruiken dan zijn ze daar nog jaren zoet en ze hebben daar een spoor in erbarmelijke omstandigheden zodus kan de Fyra daar maar tegen een schamele 50km/u rijden en als er dan af en toe iets afvalt zal het wel geen grote gevolgen hebben.

Nu valt mijn €, ze hebben daar geen bovenleiding :-\ :o want ze rijden daar alleen met diesels
 

Val-Rikard

Janieburton,

Geen probleem van die bovenleiding, zet er een diesel loc voor en gebruik ze gewoon als personen wagons.  ;)


Metpetergaathetbeter

Citaat van: janieburton op 27 januari 2013, 03:38:04 AM


Nu valt mijn €, ze hebben daar geen bovenleiding :-\ :o want ze rijden daar alleen met diesels

Dit kan toch ook geen probleem zin, hier en Nederland hebben wij wel bovenleiding en hier rijden ze ook niet !

Groeten Peter ;)