De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

argilla

Ik ga hier een nieuw venster openen
Volgens het artikel en ik citeer uit ; DM van vandaag:

In Italie heeft AnsaldoBreda de bijnaam de "grote ziekte van Finmeccania". De afgelopen zes jaren verloor de firma meer dan een miljard € en overleefde vooral dankzij de hulp van het moederbedrijf Finmeccania. De slogan ; Proven performance worldwide.......... Het imago van Finmeccania waarvan het Italiaanse ministerie van Economische Zaken de meeste aandelen heeft is ook niet helemaal smetvrij......... opluchting voor de meer dan 2400 medewerkers in de fabrieken.......Finmeccania lidt verlies en wil eigenlijk van AnsaldoBreda af als treinfabrikant. Vorig jaar wilde Finmeccania het bedrijf verkopen , maar niemand wilde het kopen

De Denen bestelden 83 treinstellen en wachten dertien jaren later (13) nog altijd op 23 treinstellen. De list met problemen van de wel geleverde treinstellen is eindeloos lang en telt nu meer dan 750 gebreken........ Citaten uit De Morgen van vandaag.

enz...enz... Zegt genoeg denk ik.



argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

Vergeet niet dat kranten soms ook wel eens een loopje durven te nemen met de feiten. Geloof dus niet alles wat in de krant staat.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het onzin is wat je vertelt, maar bevestigen kan ik ook niet. Ik wil alleen maar zeggen dat wij als gewone mensen nooit zullen weten hoe de vork precies in de steel zit.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

Citaat van: Jurgen op 21 januari 2013, 13:17:43 PM
Vergeet niet dat kranten soms ook wel eens een loopje durven te nemen met de feiten. Geloof dus niet alles wat in de krant staat.
Dat is een straffe uitspraak, zeg!
Ik weet niet hoe het in België is maar hier in Nederland zijn de kranten doorgaans zéér goed geinformeerd.
Citaat van: Jurgen op 21 januari 2013, 13:17:43 PM
Ik wil alleen maar zeggen dat wij als gewone mensen nooit zullen weten hoe de vork precies in de steel zit.
Daar zijn nou juist parlementaire enquette's zo'n mooi instrument voor.
grt Piet.

doomslu

Wat betreft kranten: als er een artikel instaat waarvan ik weet hoe de vork aan de steel zit kan ik vergelijken, en ik moet zeggen: ik geloof nooit een krant.  :o
O ja, ze hebben altijd wel iets van waarheid hoor, daar niet van. Doch meestal is het zo iets als met die klok en die klepel.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

#64
Citaat van: doomslu op 21 januari 2013, 13:35:15 PM
Wat betreft kranten: als er een artikel instaat waarvan ik weet hoe de vork aan de steel zit kan ik vergelijken, en ik moet zeggen: ik geloof nooit een krant.  :o
O ja, ze hebben altijd wel iets van waarheid hoor, daar niet van. Doch meestal is het zo iets als met die klok en die klepel.  ;)


Kan je gelijk in hebben Luc maar.... DM is wel een kwaliteit krant en wel ingelicht toch zekers hier te lande. Ik citeerde uit de krant. Voor zoiets gaat de redactrice haar job niet op het spel zetten en zekers niet de krant in een slecht daglicht plaatsen voor zulk  artikel. Maar wie weet "de echte waarheid" ???

En net als U zal de hoofdredacteur het wel gelezen hebben en goedgekeurd hebben zekers...allee dat hopen we toch Zal anders misschien slecht uitzien voor de artikels in MSM. Zonder rancune Luc .....niets mee kwaad bedoeld. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

rgp

Beste,

Argilla, er bestaat nog zoiets als een WET en hoe je die MOET NALEVEN en wat je MOET DOEN om ze LATEN VERANDEREN.
Op het ogenblik van de bestelling mocht , volgens de wet, AnseldoBreda meedoen.
Wie waren de alternatieven: SIEMENS en ALSTOM.  De aflevering van de HLE13 en HLE18 en MW41 zijn nu ook geen toonbeeld van vlotte aflevering ;)
Havoc, de prijs die ik vernoem is de aankoopprijs, de andere rechtstreekse kosten zijn onder waarborg, de onrechtstreekse zijn bijna niet te becijferen.
Bossie, journalisten zijn hedentendage afgegeleden tot papieropvullers voorafgegaan door een sensationele titel want het moet verkopen.  Men heeft ter gelegenheid van onze expo zelfs geschreven dat: er wisselstroom op onze baan stond en dat als je niet oppaste je geelectrocuteerd kon worden.  Onderzoeksjournalistiek is gewoon te moeilijk om door het merendeel van de journalisten te worden bedreven en is door het volk zelfs niet gewenst (het moet vooral sensationeel, schokkend, bloederig, sexistisch zijn)

Roland

rgp

Beste,

Argilla, ze zal haar job niet op het spel zetten.  Als het niet juist is verschuilt ze zich achter twee punten: het is geschreven met de info die we toen hadden en die infobronnen geven we niet prijs (persvrijheid).

Roland

Peter

Als het iemand kan troosten: Het fijne van het verhaal zullen we wel nooit te weten komen, of.. er zou een rechtzaak van moeten komen..en dan nog ::) ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Vooral dat het beslissingsgebeuren hoofdzakelijk in Nederland is gebeurt, en dat België een beetje zijn kar aan de Nederlandse trein heeft gehangen, en het dus een buitenlands onderonsje zal worden waar wij als Belgen niet snel het fijne van zullen weten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

#69
Zoals iemand al zegde in een ander draadje Roland


Don 't shoot de messenger. Ik heb dat artikel niet geschreven hoor. ;)   


PS als je bepaalde woorden kracht wil bijzetten onderlijn deze dan. Op het internet staan hoofdletters voor roepen t'is maar dat ge t'weet.  ;) ;)   En mensen die roepen om hun argumenten kracht bij te zetten......hou ik niet van  >:( . Uw argumentatie stijgt niet met het aantal decibels. Even goede vrienden anders.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Jurgen

Argilla, het was ook niet mijn bedoeling om de "messenger" af te schieten hoor. Ik weet dat er alleen maar overgenomen werd wat in de krant stond.  ;)

Het was maar gewoon om erop te wijzen dat we niet te naïef mogen zijn en alles zomaar mogen geloven wat er geschreven en verteld wordt. Journalisten gaan verder op hun bronnen die ze normaal gezien zouden moeten dubbelchecken en waarbij ze zouden moeten weten dat 1 bron meestal te weinig is om meteen voor waarheid te nemen. Maar soms is men zo door het dolle heen omdat het onderwerp "heet van de naald" is en men dit zo snel mogelijk moet publiceren om de lezers te lokken. Dit is het moment waarop men fouten gaat maken en foutieve info gaat publiceren.
Als voorbeeld moet je maar eens opletten als het over aantallen of bedragen gaat, de eerste uren zijn die aantallen en bedragen in elke krant en op elke TV-zender verschillend!

Maar ik wijk af van het onderwerp.
Ondertussen is bekend geworden dat er een alternatieve verbinding ingezet zal worden tussen Antwerpen en Roosendaal. Breda zou 3 maand de tijd krijgen van de NMBS om alle problemen op te lossen, anders zou het contract verbroken worden. Ik ben alvast benieuwd!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Beste,

Argilla, idd don't shoot the messenger.  Ik erger mij dood aan het kopieren en vermenigvuldigen van berichten zonder dat men maar eens kijkt of de inhoud van het bericht wel juist is.  Zo blijft men de geruchtenmolen maar voeden en gaan sommigen (en dat worden er iedere dag meer en meer) zich voordoen als specialisten in alle materies, hun kennis baserend op "cafepraat" (kijk anders maar eens naar fora van kranten)
Vandaag is er artikel beschikbaar waar de toenmalige topman van NS- internationaal die het dossier "Fyra" heeft begeleid zijn verhaal doet.  Buiten één punt, waar ik ernstige vraagtekens bij plaats, kan ik de nu gepensioneerde topman goed in volgen.

Het blijkt namelijk dat er buiten Anseldo Breda slechts één andere kandidaat was, namelijk Alstom.  Deze laatste wou enkel dubbeldeksmaterieel leveren (in die periode liepen de Duplex TGV van de band bij hen voor de SNCF).  Uiteindelijk bleef dus enkel AnseldoBreda over.

Dat de Fyra -vandaag- alles behalve is, mag duidelijk wezen, maar hebben we geen kort geheugen ? T18 door Siemens, T13 door Bombardier, MW 41 door Bombardier, T20 door BN/ACEC waren ook niet onmiddellijk een schot in de roos (sommigen nooit).

Roland

argilla

#72
Citaat van: rgp op 22 januari 2013, 12:39:33 PM
Beste,

Argilla, idd don't shoot the messenger.  Ik erger mij dood aan het kopieren en vermenigvuldigen van berichten zonder dat men maar eens kijkt of de inhoud van het bericht wel juist is.  Zo blijft men de geruchtenmolen maar voeden en gaan sommigen (en dat worden er iedere dag meer en meer) zich voordoen als specialisten in alle materies, hun kennis baserend op "cafepraat" (kijk anders maar eens naar fora van kranten)
Vandaag is er artikel beschikbaar waar de toenmalige topman van NS- internationaal die het dossier "Fyra" heeft begeleid zijn verhaal doet.  Buiten één punt, waar ik ernstige vraagtekens bij plaats, kan ik de nu gepensioneerde topman goed in volgen.

Het blijkt namelijk dat er buiten Anseldo Breda slechts één andere kandidaat was, namelijk Alstom.  Deze laatste wou enkel dubbeldeksmaterieel leveren (in die periode liepen de Duplex TGV van de band bij hen voor de SNCF).  Uiteindelijk bleef dus enkel AnseldoBreda over.

Dat de Fyra -vandaag- alles behalve is, mag duidelijk wezen, maar hebben we geen kort geheugen ? T18 door Siemens, T13 door Bombardier, MW 41 door Bombardier, T20 door BN/ACEC waren ook niet onmiddellijk een schot in de roos (sommigen nooit).

Roland

Roland,

Ik hoef bij het aanhalen van artikels uit de media , buiten de bronvermelding, niet na te gaan of het bewuste artikel juist dan niet is. Dat is de journalist zijn taak niet de mijne en daarvoor wordt hij/zij voor betaald. Dat doe je ook niet als je in een verhandeling een of ander wetenschapper aanhaalt. Bronvermelding schrijver uitgever bladzijde dat wel. Maar meer niet. Sorry
De rest Roland mij een zorg wezen of het artikel tendentieus, juist of niet is. Ik mag veronderstellen dat de journalist zijn bronnen juist citeert en checkt.
Voor de rest Roland  ga jij misschien beweren dat je bv in een gesprek of wat dan ook op café nog nooit iemand aanhaalt die gezegd heeft dat of dit of iet , of er is gezegd dat , op dat papier staat dat , op mijn belasting aanslag staat dat, mijn bank schrijft dit en dat... enz... enz.. Dat zijn ook mondelinge aanhalingen en/of citaten ? Misschien een latijnse zin ??
Enfin erger je rustig verder het is je volste recht.  ;)

Vandaag is er een artikel beschikbaar waar de toenmalige topman.....enz... in uw antwoord  ......is al een "citering" en is die "inhoud" wel juist ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

stefanic

Hier een linkje naar onze knipselkrant van vandaag (bijna 100% een Fyra-gazet...):
http://users.b-rail.be/rpk/global_pdf_20130122.pdf
Zeker het eerste artikel 'Fyra bouwer zit zelf in slechte papieren' is al erg interessant.
Leuk is ook het -helaas deels overgenomen- artikel 'Mooi design, maar onbetrouwbaar' over 'Italiaanse' tegenover 'Duitse' visies op techniek en design...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

rgp

Dag,

Het artikel dat meer feiten weergeeft dan sensatie is het intervieuw van Dhr Frits Marckmann (bedankt Stefanic)  Het steekt toch wel schril af tegen steeds dezelfde weer terugkerende wilde cowboyverhalen.

Argilla,

Ja, ik doe de moeite om in die gebieden die mij interesseren om de info te checken (geen hoofdletters ;)).  Ik zal dus nooit de "zever" van Jos Digneffe gebruiken in een argumentatie die een IC een tgv noemt en die met een T13 naar Nederland wil rijden.  Alleen is er een massa die als ze dit artikel (intervieuw met Jos Digneffe) leest, er vanuit gaat dat de oplossing voor de hand ligt en dat morgenvroeg al in de praktijk kan gezet worden.

Roland