Nieuws:

Nu in MSM 250 PRAKTIJK: Het verweren van een Spaanse goederenwagen J-400.000 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, Aflevering 5: het maken van dekzeilen * Het depot van Jemelle van Rocky Rail in H0

Hoofdmenu

De Fyra-Saga...

Gestart door Michiel, 18 januari 2013, 10:05:30 AM

Jurgen

Citaat van: rgp op 20 januari 2013, 14:43:38 PM
Men mag niet vergeten, dat tegenwoordig er meer advokaten in multinationals rondlopen dan technici


En dat is nu net het jammere aan heel de wereld tegenwoordig. Zij die de beste advokaat kunnen betalen, die halen het in deze wereld, ook al verkopen ze de grootste rommel!
Zo gaat het trouwens met alles, men zoekt tegenwoordig gewoon op fouten in de papierwinkel die men steeds moet doorlopen ipv naar schuld of onschuld te zoeken. We gaan er ver mee komen!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Roland, de vraag was hoeveel heeft het gekost om de 13 operationeel te krijgen en wie heeft de kost om het op te lossen betaald? Draai toch niet steeds alles om.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rixke rail

De vroegere "Amsterdammer", de IC B en dan vooral de 9241, vertrek rond 16:20 te FBMZ, was de ideale piekuurtrein voor vele pendelaars (waaronder ondergetekende). Mét tussenstop in Mechelen, voor de aansluiting met de stoptreinen richting Leuven en Sint-Niklaas.
Alléén op het laatste van zijn inzet was er behoorlijk wat verwaarlozing, m.n. de rijtuigen IC R, die meer en meer defecten vertoonden  en die OeBB-ondingen waren een nachtmerrie, wegens te weinig capaciteit. Dank U, NS HiSpeed.  :(
Maar toch waren we blij met de vlugge verbinding.
Met het wegvallen van deze, zijn wij allemaal véél later thuis en samengepakt op de volgende treinen.  :'(
De Foerta heeft (had) geen stop meer te Mechelen.
Een halfuur is véél op een avond, hoor.
En vroeger stoppen op het werk is niet altijd een optie.
Belang van de reiziger, laat me lachen.
MENEER de grote baas van de NMBS is nu boos, maar vooral omdat zijn ego gekrenkt is. Ik ken dat. Mijn vroegere directeur was ook zo.
Lang leve de goeie ouwe "Amsterdammer".
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janieburton

Hoe is het zo ver kunnen komen dat BREDA zo'nprutsers zijn geworden, vroeger bouwden die mooie treistellen zoals de ETR 300 (SETEBELLO) en de ALn460/448(TEE).

De ETR 500 van de FS zijn door een consortium van AnsaldoBreda, FIAT Ferroviaria, Tecnomasio and Firema Trasporti {TREVI (TREno Veloce Italiano, "Italian Fast Train")} gebouwd en zijn prachtig van design; daarom begrijp ik niet goed waarom de FYRA zo spuuglelijk is.
 

rixke rail



De Foerta is trouwens een design van Pininfarina, gerespecteerd autovormgever, niet van Breda zelf. 
Op treinengebied echter ...  :-\

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

PietB

#50
De Nederlandse regering wil een alternatief voor de Fyra.
Dus toch weer reeks 11 en ICr stam met een stuurstand?
Of een E186 met ICR stam.
Wie zal het zeggen.


grt Piet,


stefanic

Citaat van: rixke rail op 20 januari 2013, 23:12:02 PM
De Foerta is trouwens een design van Pininfarina, gerespecteerd autovormgever, niet van Breda zelf. 
Op treinengebied echter ...  :-\
Ik wil zeker niet beweren dat Fyra mooi is, maat Pininfarina heeft weldegelijk al mooie treinen ontworpen, zoals ik zelf (en tot mijn verbazing...) mocht vaststellen afgelopen week in Zurich...


Beide treintypes, zowel de loc Re460 als het treinstel RABe500 zijn door Pininfarina ontworpen (of dragen toch zijn naam op de flanken). Vermoedelijk was Pininfarina gewoon strontzat of stevig aan de coke op 't moment dat hij de V250 tekende. En vermoedelijk was de situatie bij AnsaldoBreda niet anders bij de technische uitwerking...
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

janjozef

Iedereen mag wat extra tijd verliezen, mij laten ze 's avonds met de IR naar antwerpen rondrijden via zaventem resultaat 20min kwijt, o ja ik kan 10 min later op een IC stappen in brussel-noord zodat ik in Mechelen kan overstappen, alleen is die IC zo'n keer of drie vier per week 10 min te laat en ben ik geen 20 maar 35min later thuis, Dat zaventem gedoe is dus eigenlijk dezelfde shit, maar van Fyra heb ik tenlminste geen last die rijd toch niet  :-[

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

eve



argilla

In de DM van vandaag staat een heel blad gewijd aan de firma. Blijkbaar leveren zij ook wereldwijd. Tot zelfs helikopters aan India.Maar overal hetzelfde liedje. In Boston en LA hevige kritiek op de deelregering over de aankoop . Te zware metrostellen, plotse uitval van de software, licht dat zomaar uitvalt,onderdelen  verliezen en ga zo maar door. Als je dan ook leest dat de CEO en de vorige CEO onderwerp zijn van een gerechterlijk onderzoek wegens fraude en smeergeld........ De Denen zijn ook niet mals voor de treinstellen.
Als je dit leest kan het toch niet anders of de NMBS doof en blind is geweest
. De NMBS moet toch op de hoogte zijn geweest of toch tenminste hun oor eens te luisteren leggen  bij diegene die al aankopen gedaan hadden  toch ?
Jij gaat toch ook geen wagen kopen als je buren ,collegas vrienden die ook zo een wagen bezitten van dat merk, vertellen dat de wagen van dat merk.....enz...enz...
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: argilla op 21 januari 2013, 11:14:32 AM
Als je dit leest kan het toch niet anders of de NMBS doof en blind is geweest
. De NMBS moet toch op de hoogte zijn geweest of toch tenminste hun oor eens te luisteren leggen  bij diegene die al aankopen gedaan hadden  toch ?
NMBS is afgegaan op de "expertise" van NS en heeft géén invloed op de beslissing uitgeoefend. Was hier in een bericht op de TV.
Citaat van: argilla op 21 januari 2013, 11:14:32 AM
Jij gaat toch ook geen wagen kopen als je buren ,collegas vrienden die ook zo een wagen bezitten van dat merk, vertellen dat de wagen van dat merk.....enz...enz...
Ja er waren ervaringen in Denemarken met treinen van dit merk, zie ook mijn vorige post
Maar daar is geen gebruik van gemaakt.
Deze zaak heeft mi. veel paralellen met de Agusta affaire
Daar is zelf een markante Belg (Willy Claes) politiek door vermoord.
Van Italianen kun je alles verwachten.
Alleen de Agusta helies waren een goede aankoop en dit blijkbaar niet, maar het smeergeld zal wel ergens in de een of andere zak van een kostuum van een persoon met beslissings bevoegdgheid terecht gekomen zijn.
Maar snel een parlementair onderzoek houden en betrokkenen onder ede verhoren.
En niet over 10 jaar, want dan zijn ze alles "vergeten", maar nu!

grt Piet.


dgrr57

Er waren GEEN ervaringen met de Deense treinen. Wanneer Nederland (en niet België) de Fyra bestelde waren de Deense treinen nog maar lichtjes in vertraging (wat met ALLE trein firma's het geval is. Siemens is ook te laat, trouwens).

Daarna is wel geweten dat er problemen waren, maar te laat. Het contract was getekend. De Deense hebben met AnsaldoBreda gehandeld om tot een oplossing te komen en hebben geen klacht ingediend bij de Europese commissie (spijtig).

Bij de bestelling van de Fyra waren er maar twee bedrijven geïnteresseerd : Alstom (die toen bijna failliet was en daarna gered door Frankrijk. Hoe ? ...) en AnsaldoBreda (toen in uitstekende positie en ... goedkoper).

En zonder bewijzen zou ik van een Agusta affaire niet praten  ;)

Nog iets : ik ben geen voorstander van Fyra  :)

argilla

#59
Citaat van: dgrr57 op 21 januari 2013, 12:33:16 PM
Er waren GEEN ervaringen met de Deense treinen. Wanneer Nederland (en niet België) de Fyra bestelde waren de Deense treinen nog maar lichtjes in vertraging (wat met ALLE trein firma's het geval is. Siemens is ook te laat, trouwens).

Daarna is wel geweten dat er problemen waren, maar te laat. Het contract was getekend. De Deense hebben met AnsaldoBreda gehandeld om tot een oplossing te komen en hebben geen klacht ingediend bij de Europese commissie (spijtig).

Bij de bestelling van de Fyra waren er maar twee bedrijven geïnteresseerd : Alstom (die toen bijna failliet was en daarna gered door Frankrijk. Hoe ? ...) en AnsaldoBreda (toen in uitstekende positie en ... goedkoper).

En zonder bewijzen zou ik van een Agusta affaire niet praten  ;)

Nog iets : ik ben geen voorstander van Fyra  :)


Er waren GEEN ervaringen met Deense treinen

Toch wel Patrick want" volgens het artikel " hadden de Denen al 13 jaren slechte ervaringen met de produkten van de bewuste firma.Dus  de treinstellen hoor oa de veel te lange wachttijden voor de levering van produkten  volgens wederom het artikel.
Dat Augusta hier te spraken komt is een Waalse aangelegenheid en communautair beladen . Hierop geen commentaar van mij.

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15