Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

marc goovaerts

Gezien het tijdvak en industriële omgeving zou ook ook voor stalen balken opgevuld met metselwerk opteren.
Vooral vanaf de eeuwwisseling was staal algemeen aanvaard en werd zelfs in chiquere art-nouveau constructies gebruikt.

Bolje

Ik heb op een buurforum gelezen dat je aan de spoorplannen bent geraakt.
Toevallig ook aan de bouwplannen geraakt van de loods?
Daar zouden de gebruikte materialen moeten opstaan.
Persoonlijk denk ik ook aan ijzer in de muur, lijkt mij ook logischer voor een loods.

Groeten,

Ronald
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Ik heb jammer genoeg geen plannen van de loods of andere gebouwen. Ik heb toevallig een (deel)plan gevonden van het depot van rond 1926. Maar geen details omtrend de loods, behalve de globale afmetingen.

Staal is een mogelijkheid, maar in de foto's vind ik niet echt de staal-look terug. De ribben lijken vrij ruw. Ik associeer de textuur eerder met hout of steen. Maar staal blijft een kandidaad.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 21 mei 2014, 22:18:11 PM
De ribben lijken vrij ruw
Moeilijk te zeggen op die oude foto... door de ouderdom (en de vergroting) lijkt alles wel 'gebroebeld'.

Bolje

Zou het kunnen dat het geen van beiden is?

Maar gewoon siermetselwerk, om de grote muur toch een mooi uitzicht te geven?

Ronald
Vele groeten,
Ronald

Gerolf

Citaat van: Michiel op 21 mei 2014, 21:19:04 PM

Mij lijkt het op de foto dat alleen de verticale delen boven de deurstijlen stalen profielen zijn
De opvulling is naar mijn idee volledig baksteen:
een gelijkbenige driehoek verzonken boven de poort,
een dikker "gordijn" er bovenop, die de druk van het dak naar de deurstijlen brengt.
Hout herken ik niet, en lijkt me ook geen goed idee voor zo'n bouwsel.
Destijds bouwde men nog voor de eeuwigheid: extra-stevig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gisteren ben ik om dezelfde rede gaan experimenteren met technieken om baksteen in sierlagen aan te verkrijgen. Ik ben ook meer en meer overtuigd dat het geheel in geprofileerde baksteenbouw is, zelfs de vertikale stijlen. Ik heb een andere foto gevonden waar de vertikale stijlen iets beter op te zien zijn.

Het meest aannemelijke lijkt me dus alles baksteen. Ik hoop morgen een techniek te hebben gevonden om een gelijkaardig effect te verkrijgen, maar dan 160 keer kleiner.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag ben ik bezig geweest met het zoeken naar een eenvoudige en herhaalbare techniek om de Slater baksteen-profielplaten kleur te geven. Na een hoop experimenten met washes en brushings, en combinaties met stiften en borstels ben ik tot de volgende techniek gekomen.

• Met een primer de Slater bakstenen volledig behandelen. De primer zou zo dicht mogelijk de voegkleur moeten benaderen. De kleur dat ik heb gebruikt is nog te licht beige/grijs. Iets donkerder had best gemogen. De primer volledig (minstens een paar uur) laten drogen. Ik gebuik een primer specifiek voor de hechting. Gewoon met acrylverf schilderen hecht niet voldoende voor de volgende stap.
  • Met kleurpotloden in baksteenkleur over de stenen kleuren. Best is eerst de punt vlakschuren, zodat de punt van het potlood niet tussen de voegen kan komen. Ik heb hier super goedkope kleurpotloden gebruikt van de kinderen: iets van een €2,50 voor een pak van 10.
Het resultaat is zeker in de buurt van wat ik hoopte te bereiken. De voeg is nog wat dik tov de steen, maar gezien de natuur van deze Slater bakstenen is het niet slecht. Achteraf kan men nog vuil, roet, stof en mosaanslag aanbrengen daar waar nodig, maar als basis ben ik al vrij tevreden.

Morgen meer baksteen gepruts...

Jean, wat is jouw techniek om je bakstenen te schilderen? Want die van jouw zijn geweldig goed.

Steam.N

Je voegen blijven inderdaad wat breed, omdat je met de baksteenkleur niet ín de voeg kunt.

Wat ik doe:
- ik schilder de slaterplaat eerst (in stukken) in met de voegkleur, en veeg redelijk snel de verf terug weg met een toiletpapiertje, diagonaal vegend.
  Soms volstaat het vegen in één diagonaal richting, soms de andere, soms in de twee richtingen de diagonalen volgen (als je snapt wat ik bedoel).
  => het resultaat ziet er niet uit, hier en daar blijft de verf steken, zeker in de hoekjes.  Trek je dat niet aan.
  Bij té grote opstapeling gebruik ik een hard borsteltje, met kortgesneden haren
- Ik drybrush met baksteenkleur, zééééér lichtjes in het begin na het aanbrengen van de verf op het penseel, alweer volgens diagonalen, over de
  bakstenen.
  Doordat je dat met een penseel doet, gaan de haartjes ietsjes ín de voeg.
  Naar gelang het penseel minder verf bevat, kun je het penseel harder aandrukken, op het einde zelfs wat aanstampen, waardoor de baksteenkleur
  nog wat dieper in de voeg gaat.
  Geleidelijk aan zie je die voegdikte verminderen.
- Al naar gelang de smaak, de oudheid van de muur, de vervuiling, herhaal je het proces, maar lokaal waar het nodig is, met een andere kleur
  (bruin, blauw, ...)

Waarschijnlijk zijn er véél betere methodes, met veel betere resultaten.
Maar ik ben tevreden met mijn resultaten, en dat telt.

Succes !
Ik heb er lang over gedaan om tot deze methode te komen, en ben er erg blij mee.
Op dit ogenblik denk ik er niet veel meer over na, panikeer niet als ik vlekken maak, herschilder stukjes in voegkleur om opnieuw te beginnen.
Je zult er snel mee weg zijn  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Jean, naast je baan, een demonstratietafeltje in oktober ?

Steam.N

Dan moet die baan er eerst staan, hé?
Maar de plaats is wat beperkt, daar ... 2 x 2 metertjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 22 mei 2014, 22:49:34 PM
Dan moet die baan er eerst staan, hé?
Maar de plaats is wat beperkt, daar ... 2 x 2 metertjes ...
' t is maar een idee, hé, alles opnieuw (her)beginnen in Z meteen plaats genoeg voor een extra tafeltje  ;D ;)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 mei 2014, 22:55:22 PM
... ' t is maar een idee, hé, alles opnieuw (her)beginnen in Z meteen plaats genoeg voor een extra tafeltje  ...

Schitterend idee, Peter !!!
Wanneer begin je ?   ;D ;D ;D

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 22 mei 2014, 22:59:32 PM

Wanneer begin je ?   ;D ;D ;D

als ik begin is er weer minder plaats voor jou !  ;D en dat kan ik U toch niet aandoen hé Jean  ;D ;)
Groeten Peter ;)

Steam.N

Nee nee, jij in mijn plaats  ;D ;D  ;D

(maar we zijn Michiel zijn draadje aan het vervuilen.  Straks komen zijn beide madammen af ...)