Nieuws:

Nu in MSM 259 TEST: REE Sggmrss 90 * ROCO Strukton Hybride

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Wel, Jean, het is wel zo dat ik bepaalde sporen van de loods voorbehoud voor de locomotieven met bepaalde bestemming. Vb loodssporen 1-3 voor de expresslocs lijn Luxemburg... Dit om de automatisering van de manoeuvers te kunnen programmeren. Maar ik ga niet zover om deze deutjes ook nog een andere kleur te geven. Wel saaiweg een nummertje boven de deur en een LED (lantaarn) om te verlichten (als het allemaal meezit). De LED is dan weer saai-gloeilampenwit.

Maar goed geprobeerd!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ander probeersel: gezien je zélf de "saaie nummertjes boven de deur" vermeldt:
Voer elk nummertje uit als een matrix- displaytje.
Elke keer een loc binnenkomt, en op spoor X moet komen, laat je de vrije slots van de loods random een nummer kiezen.
Daardoor komt nummer X altijd op een ander slot van de loods, en krijg je gegarandeerd een gevarieerd verloop ...   ;D ;D ;D
Nu je met microcontrollerkes bezig bent, is dat maar een peulschil, toch ?  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

;D Je bent goed op dreef.

Een digitaal matrixje boven de deur, in 1920... hmmm... Laten we er een klapbordsysteem van maken dan.  ;D Maar het kiezen van een vrij spoor gebeurt al door het besturingssysteem. Geen Arduinootje van doen hiervoor. Koploper of RR&Co kan dit zonder probleem, en was ik van plan te gebruiken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

:P Random :P

Ik verwacht het niet. In zo'n loods zal wel alles goed gepland geweest zijn.
Anders vonden ze de nodige loc 'nooit' terug.

Ivm met het afwerken en kleuren van de poorten.
Ik denk dat deze zeker mooi een proper afgewerkt zullen geweest zijn.
We spreken over een tijd waar er nog tijd was om alles als een kunstwerk af te werken.
Wanneer is deze loods eigenlijk gebouwd?

Mooi werk, doe zo verder,

Ronald
Vele groeten,
Ronald

Michiel

Wat ik kan afleiden van plans en foto's, werd deze loods rond 1890 gebouwd. Maar de uitbeelding is van net na WO1, toen de prioriteit nog lag op het bereidbaar maken van alle vernielde sporen en materieel. Kleur en opfrissen ervan was toen nog geen prioriteit. Vb De lijn Brussel-Antwerpen verliep nog over een belangrijk deel over enkelspoor.

Met de aanzet van de elektrificatiewerken van de lijn Brussel-Antwerpen, werd de loods nog voor 1930 weer afgebroken. De nieuwe geëlektrificeerde lijn liep dwars over het depot-terrein.

Het beheer van de loods was een kunst op zich. Er konden 4 locomotieven na elkaar binnen op elk loodspoor staan, dus 72 locomotieven onder dak, en nog eens zoveel op de koer ervoor. Dat vraagt een enorme administratie en een uitgedocterd systeem om steeds de juiste loc op tijd weer vrij en klaar te krijgen voor de dienst. Ik snap zelf nog niet hoe men het voor elkaar kreeg.  :o

SuSke

ik vermoed met een grote fichenbak, een "Acces" data base "avant la lettre"  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 21 mei 2014, 10:19:14 AM
Maar de uitbeelding is van net na WO1, toen de prioriteit nog lag op het bereidbaar maken van alle vernielde sporen en materieel.
Ga je nu ook nog vernielde sporen en materieel voorzien ?

Michiel

Ik heb er geen documentatie van, maar mijn bedoeling om Brussel-Noord toch wel volledig operationeel uit te beelden. Brussel-Noord was toen HET station van België, de draaischijf van het Belgische Staatspoorwegennet. Ze konden, twee jaar na datum, het niet permiteren dat er sporen te lang uit dienst bleven, vooral het feit de Brussel-Noord toen een kopstation was.

Maar, ik zou wel sporen van de oorlog langs het spoor willen uitbeelden. Dit in de vorm van bijvoorbeeld een bomkrater naast de sporenbundel, een ingevallen huis, een achtergebleven verroeste en uitgebrandde tank, een herdenkingsplaats met bloemen,... Niets overdadig, en mogelijk wat overdreven gezien er nooit een echt slagveld in centrum Brussel is geweest (dacht ik). Maar een paar aanknopingspunten met de Grote Ooorlog zou ik wel willen uitbeelden, dat wel.  ;)

Steam.N

Je maakt me nóg ongeduldiger om je baan verder te zien evolueren !!!
De pees erop, Michiel  ;)
Prachtige plannen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Inderdaad, pees erop!  ;D Ik zou graag willen.  ;)

Nog een spoor van de Grote Oorlog, wel gedocumenteerd, en onderdelen (metal kit locomotief + rijtuigen) zijn al aangeschaft: dagelijks stopt een troepentrein te Brussel-Noord, ("plaspauze" en bevoorrading), komende van Aken/Keulen, gaande naar de kusthavens (ik dacht Duinkerken/Calais) om Engelse soldaten terug thuis de brengen. Een Engelse ROD type 8K is het trekpaard, met een sleep Engelse rijtuigen met aangepast ROD opschrift.

Kautenbach

een wave van opengaande deuren, yes, en dan erachter, madammekes die t bekijken waard zijn, keepin'on an dirty mind forever 8) 8)

wordt nog een opgave om alle sporen eens vol te krijgen, laat staan t uitpuzzelen van de logistiek. Hoe groot is bij zoveel locs dan de wagen opstelplaats geweest?

marc goovaerts

Wim, in 1920 was een dirty mind al tevreden met een blote enkel of een zichtbare kousenband hoor.

Michiel

En dat het niet steeds goed gaat, is hier een illustratie. Een poging om onderstaand vakwerk na te bouwen is gestrand. Ik wou echt hout gebruiken, maar dat was geen goed idee. Lastig te kleven op styreen. Ook lastig klein en recht te snijden. En doordat ik met houten balken werk, moest het metselwerk in onhandige driehoeken gesneden worden, wat het geheel nogal kwakkel maakt. Het geheel is te groot, te lomp en dus afgekeurd. Terug naar af. De hele handel boven de deuren gaat weg, en ik probeer een andere aanpak.

Steam.N

Michiel, is dit geen stalen vakwerk, waartussen bakstenen gemetst zijn?
Evergreen profieltjes gebruiken?  Werkt gemakkelijk, lijmt snel en stevig.

Het geheel zal inderdaad wat kwakkel blijven, tot je aan de binnenkant van de loods boven de poorten een styreenstrook lijmt.
Als je dergelijke steunplaat (0.75..1mm dikte) over de hele breedte van de loods lijmt, (volledig inlijmen), krijg je een erg stijf geheel.
Je moet niet op dat vakwerk rekenen om stevigheid te bekomen.

Wil je stijfheid over de hele hoogte, lijm dan, ná het verstevigen van de breedte, vierkanten profieltjes (3.2x3.2) over de hele hoogte, tussen de poorten.
(met een uitsparing ter dikte van de verstevigingsstrook, waar het profiel de horizontale verstevigingsstrook kruist).

(enfin, dat is mijn gevoel als ik je gebouw zie)

Michiel

Ik kan niet uitmaken uit welk materiaal de ribben zijn. Foto's zijn te floe: hout, staal,...? Maar ik volg je aanbevelingen. Ik ga voor een bakstenen muur met reliefwerk. Dat kan ik prima in styreen bouwen. Een foto van de volgen poging komt wanneer het klaar is...  ;D