Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Steam.N

Opluchting ?  ;)
Blij dat je wissels bewegen.  Zo ver geraakt NEEB nog niet  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Opgelucht omdat er geen onverwachtte kortsluiting is. Een kortsluiting kan heel lastig op te sporen zijn. Ik had alles tijdens het bedraden wel nagemeten, maar men weet maar nooit, via een omweg... Dat verliep dus perfect. Opgelucht omdat alle functies blijken te werken: XpressNet, digitale voeding, decoders, voedingen, terugmelding...

Enkel een beetje ontgoocheld betreffende de wisselmotoren. Ik had ze met veel aandacht geplaatst, aangesloten en afgesteld, maar er blijkt er maar 1 van de 3 helemaal OK. En 1 van de 3 doet het helemaal niet, behalve wat brommen.

Maar al bij al ziet het er goed uit. Vannavond kan ik weer wat verder prutsen aan de baan...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stedahult

Citaat van: Michiel op 06 mei 2014, 20:53:35 PM


Dit is een goed voorbeeld van hoe het vooral niet moet. Je trafo's kunnen op
deze manier de warmte niet kwijt. Ook is het beter snoeren niet op te rollen/ lussen.
Daar deze ook warm worden. De ruimte die je gebruikt is veel te krap. En natuurlijk
is het gebruikte voorzien van CE/Tüv markering, maar de gebruiksaanwijzing
verwijst wel naar een andere manier van toepassing. Ik zou mij nog eens achter
het oor krabben. Veiligheid is zeker met kinderen in huis prioriteit Michiel.
Mvh. Steef

Michiel

Bedankt, om me als voorbeeld te stellen hoe het niet moet.  >:( De trafo's gebruik ik zoals ze werden ontworpen: uitgang aansluiten en stroom gebruiken. Het netsnoer werd niet opgerold, maar opgeplooid, dus geen spoeleffect. De trafo's zijn niet ingebouwd in een kast, maar staan in de vrije lucht. Ik krab eens achter mijn oor. ...en nu?

Moet ik het frame van mijn baan nu uit staal maken? Tapijt en gordijnen buiten gooien? Solderen en gaslassen in een vuurvaste kamer? Geen locs meer met kunststof kap?...

Nee, ik ben niet van plan om paranoïde te worden. Ik ben alert, zet de spanning alleen aan wanneer ik er bij ben, en zet bij het minste signaal (rook, geur, ...) de stroom af. Het kan altijd beter maar verkeerd lijkt me dit nu ook weer niet.

En alsjeblieft, gebruik mijn kinderen niet om een of ander schuldgevoel aan te praten. Veiligheid is voor iedereen, ook mijn vrouw, mijn gasten, mijn buren, de kat, mezelf. Hou mijn kinderen uit de argumentatie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Oorzaak van de brommende wisselaandrijving is gevonden. Een contructiefout met de flutlammetjes van Conrad die een fout contact veroozaakten in neutrale stand. Dit exemplaar is vervangen door een reserve, en alle wissels werken nu naar behoren.

Nu de baan weer met Koploper aansturen, en zien of alles reageert zoals voorzien...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stedahult

Ho, ho, ho, ik gebruik je niet als voorbeeld.
Spreek uit ervaring. Kreeg geen brand, maar wel een
hoopje samengesmolten plastic. Paranoïde worden heeft
geen enkel nut. En meteen jezelf gekrenkt voelen ook niet.

Opgeplooid is in het Nederlands lussen.

Als jij vind dat het zo goed is, prima.
Maar je had kunnen verwachten dat er lezers
zijn die hun vraagtekens erbij zetten. En dat mag.
Mvh. Steef

Michiel

Hoi Steef,

Jouw eerste zin was nochtans meteen raak:
Citeer"Dit is een goed voorbeeld van hoe het vooral niet moet."
Maar ik snap je goede intenties, en het kan steeds beter. Tips en goede raad zijn welkom, maar wees wel redelijk.

Zand erover.  ;)

Ik gebruikte opzettelijk het woord "opgeplooid", want "lussen" wordt snel met spoeleffect geassocieerd, wat hier dus niet van toepassing is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stedahult

Ach ja, ben soms iets te direct. Maar verder best een leuk joch.  ;)
Mvh. Steef


Michiel

Gisteren avond met Koploper de baan verbonden, een paar trajecten met wissels geprogrammeerd en hoera! Alles functioneert zoals voorzien. De wissels met wisselaandrijving (Conrad dus) gaan vrij rustig om. Men hoort ook het verschil tussen de oudere modellen (een jaar geleden gekocht) en de recentere modellen (een paar weken geleden gekocht), die wat stiller zijn. Geen luide "klak-klak" zoals ik dikwijls lees, maar rustig "zzzz-zzzz". Ik ben weer gelukkig, en kijk uit naar het volgend epistel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 09 mei 2014, 08:45:10 AM
... Geen luide "klak-klak" zoals ik dikwijls lees, maar rustig "zzzz-zzzz". Ik ben weer gelukkig, en kijk uit naar het volgend epistel.

Proficiat, Michiel.
Een hele geruststelling dat wat je al gebouwd hebt, goed functioneert.
En dat uitkijken: je staat niet alleen: ik sta ook nieuwsgierig op de uitkijk  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirkh

Mooi als alles werkt op naar de volgende mijlpaal. ik blijf dit project indrukwekkend vinden wat een hoeveelheid sporen.

Michiel

Deuren deuren deuren! Dat is het volgende waar ik me mee ga bezig houden, vrij essentieel bij het concept "loods". 36 loodsdeuren, aangedreven door 18 servo's, die netjes open en dicht gaan wanneer een loc in of uit de loods rijdt.

De uitdaging: gezien het allemaal handwerk is, is elke deuropening ietsjes anders, en dus elk deurtje weer net iets anders, waardoor het net iets anders past en net iets anders afgesteld moet worden. Veel friemelwerk...

Dus, Evan, toch een beetje scenery, maar ook een beetje techniek.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

36 loodsdeuren ... man man man ...
Ze draaien naar buiten?  Dus geen mogelijkheid om afwijkingen te camoufleren ?
Veel friemelwerk, maar leuk  ;)

Je had een mechanisme voorzien om beide deuren gelijktijdig te openen, hé ?
Dit ga ik van dichtbij volgen  !  Spannend !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }