Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Sophan Marchandises

Gestart door GVL, 29 augustus 2012, 21:55:07 PM

Steam.N

Mooi, Gino.
Je gebouwen stralen goed de "vuile industrie"en "vergane glorie" uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Dank jullie, Steven en Jean.
De ramen bestaan in dit geval uit simpele prints op zelfklevend papier.  Eens de luifel voor het gebouw hangt, zijn de ramen nog moeilijk te zien dus een vereenvoudigde uitvoering lijkt me wel aanvaardbaar.
Groeten.

GVL

Ondertussen wat verder gewerkt aan de staalfabriek.  Het karkas van de zijvleugel en de luifel staat klaar voor bekleding.

Heb het mezelf moeilijk gemaakt door het complex niet in z'n geheel te bouwen.  Zodoende heb ik een 'montagekaliber' uit restjes MDF moeten maken zodat alle componenten waterpas of in het lood gehouden worden en tevens naadloos op elkaar aansluiten.



Onder de luifel komt verlichting in de vorm van een 3-tal LEDs. Kan iemand mij aanraden welk type LED ik best zou inbouwen?  Dank bij voorbaat.

TBCédric

knap! met soort, bedoel je de kleur? als het moderne lichten zijn dan wit en anders zou ik warmwit nemen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Gino, alweer een goeie stap !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Zeer mooi. Onder je luifel heb je wellicht plaats voor gewone 3mm ledjes. Let wel op, als je een led gebruikt moet daar nog een weerstand bij (en eventueel een diode). Ik weet niet hoeveel verstand je hebt van elektronica en of je dit zou kunnen berekenen welke weerstand je nodig hebt, maar hier zitten zeker enkele die dat voor je kunnen doen. (ik bv). Ik heb wel de spanning nodig die je gebruikt onder je treinbaan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

GVL

Rian,
Dank voor je aanbod.
Ik gebruik een gestabiliseerde voeding die 13,8V DC geeft. Extra diode is dan niet echt nodig, vermoed ik. Was van plan de 3 LEDs in parallel te plaatsen. Kom ik er dan met 1 gemeenschappelijke weerstand of beter 1 in serie per LED? En welke waarde?
Qua kleur twijfel ik nog tussen warmwit en rood ...
Gino

conducteur

#112
Ok je hebt dus al een gelijkspanningsbron, dan kan je die diode weglaten. Leds zou ik samen met de weerstand in serie zetten. Ga eerst eten en dan eens de wet van ohm loslaten op jouw probleem.


Voor je witte leds kom je er met een weerstand van tenminste 270 ohm. Meer mag altijd, dan zal de led wat zwakker branden.
Voor de rode leds kom je er met een weerstand van tenminste 470 ohm. Meer mag altijd, dan zal de led wat zwakker branden.


Mijn advies: koop enkele waarden en expirimenteer met de lichtsterkte: Standaardwaarden voor jou zijn 270-330-390-470-560-680-820-1000 ohm.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#113
Je leds wil je in de nok van elk afdak plaatsen, vermoed ik.
Niet zichtbaar voor het publiek, dus de vorm maakt niets uit. Gewone ronde van 3 of  5 mm zijn dan OK.

Let er op dat je leds neemt met een voldoende grote stralingshoek, en geen "spots".
De stralingshoek kan je eventueel nog vergroten door je led indirect tegen een blinkend stukje te laten schijnen, ipv recht naar beneden te "mikken".

Met 13.8VDC en 3 witte (of warmwitte) leds in serie - elk 3 volt spanningsval - moet er over je weerstand 13.8 - 9 = 4.8 Volt staan.
De maximale stroom door een Led is 20mA, dus je weerstand moet minstens 4.8 / 0.02 = 240 Ohm zijn.
Waarschijnlijk zullen je leds dan teveel licht geven, en dien je de weerstand te vergroten. Ik gok op 1 KiloOhm.

Blijkbaar heeft Rian intussen zijn bericht vervolledigd, dus er staat wat informatie dubbel.
Waarom twijfel je aan rode leds? Aparte sfeer gewenst ?  ???
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

niko

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 12:26:15 PM
Je leds wil je in de nok van elk afdak plaatsen, vermoed ik.
Niet zichtbaar voor het publiek, dus de vorm maakt niets uit. Gewone ronde van 3 of  5 mm zijn dan OK.

Let er op dat je leds neemt met een voldoende grote stralingshoek, en geen "spots".
De stralingshoek kan je eventueel nog vergroten door je led indirect tegen een blinkend stukje te laten schijnen, ipv recht naar beneden te "mikken".

Met 13.8VDC en 3 witte (of warmwitte) leds in serie - elk 3 volt spanningsval - moet er over je weerstand 13.8 - 9 = 4.8 Volt staan.
De maximale stroom door een Led is 20mA, dus je weerstand moet minstens 4.8 / 0.02 = 240 Ohm zijn.
Waarschijnlijk zullen je leds dan teveel licht geven, en dien je de weerstand te vergroten. Ik gok op 1 KiloOhm.

Blijkbaar heeft Rian intussen zijn bericht vervolledigd, dus er staat wat informatie dubbel.
Waarom twijfel je aan rode leds? Aparte sfeer gewenst ?  ???

Die formule is die van toepassing op alle stroom spanningen ....-9= of veranderd de formule afhankelijk van de stroom spanning (ik ken er helemaal niets van vandaar deze vraag vermits ik ook met ingebouwde led verlichting wil werken ?

mvg niKo
mvg Niko

conducteur

Neen, omdat ik de vraag vandaag toch al enkele keren gekregen heb, heb ik besloten een mini-cursus elektronica te maken voor op mijn website. Die kan je hier vinden:
Ik zal proberen een logische structuur te geven aan hetgeen ik schrijf, maar de weerstand berekenen voor een led is zeker een onderwerp dat aan bod komt. Hoop dat nog morgen of zaterdag te maken.



www.treinbaanrian.be/elektronica/elektronica.html
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

niko

Citaat van: conducteur op 03 januari 2013, 20:50:33 PM
Neen, omdat ik de vraag vandaag toch al enkele keren gekregen heb, heb ik besloten een mini-cursus elektronica te maken voor op mijn website. Die kan je hier vinden:
Ik zal proberen een logische structuur te geven aan hetgeen ik schrijf, maar de weerstand berekenen voor een led is zeker een onderwerp dat aan bod komt. Hoop dat nog morgen of zaterdag te maken.



www.treinbaanrian.be/elektronica/elektronica.html

Ik kom zeker een kijken op je website

mvg niKo
mvg Niko

conducteur

@Niko: al een extra update gemaakt voor de site.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

GVL

Rian en Gerolf,
Dank voor de berekeningen.  Georg Ohm zat bij mij nog niet compleet onder het stof maar elektronica heeft me nooit ten volle kunnen bekoren ...
Heb de componentjes in bestelling.  Zodra geleverd, probeer ik een aantal weerstanden uit.
Gino

GVL

#119
Na enkele dagen wachten op de LEDs en weerstanden heb ik de verlichting kunnen inbouwen.  Uiteindelijk bijna 2 kOhm als voorschakelweerstand moeten voorzien om voldoende demping te bekomen (5 mm LEDs warmwit).  De zone rond de LEDs is met zilverpapier bekleed om het licht wat meer te spreiden maar het 'spoteffect' waarvan Gerolf sprak, is nog wel degelijk aanwezig.  Dit is de eerste keer dat ik LEDs gebruik voor de verlichting van gebouwen; niet hetzelfde als gloeilampjes dus ...

Verder is de luifel en de zijvleugel bekleed met golfplaat en heb ik een kruis aangebracht tussen de middelste staanders.  In het echt is dit laatste waarschijnlijk overbodig maar ik vond het een leuk detail.





Morgen wordt het geheel gespoten, verweerd met een vleugje roest en dan op mijn baantje geplaatst ...

Groeten.