Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Sophan Marchandises

Gestart door GVL, 29 augustus 2012, 21:55:07 PM

bolle neus

Bedankt Evan voor de handige kadee tip  ;)

Etienne

evan

Graag gedaan  ;)

En Gino doet knap verder!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.


GVL

Zoals eerder gemeld, heb ik de goederenkoer geplaatst vooraleer het kader van het baantje af te werken.  Dit om de kasseien mooi tegen de voorkant te laten aansluiten.

Net als bij de kade zijn de kunststof platen van Wills ingezet.  Na het vullen van de voegen met vulpasta heb ik een eerste verwering met houtbeits aangebracht.  Die is na het drogen lichtjes afgeschuurd zodat het grijze van de kasseistenen weer enigszins zichtbaar wordt.  Het is duidelijk dat er verdere behandelingen nodig zullen zijn, oa om de voegen tussen de platen nog iets meer te maskeren.



Het onderste deel van het kader, waarin de bediening van de wissels verwerkt wordt, kan nu geplaatst worden.

Groeten.

TBCédric

t'ziet er al knap uit!!


groeten de ce
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

GVL

#80
Dank je, Cédric. 

Deze week de afboording onderaan afgewerkt en bediening van de wisselspoelen ingebouwd.



Verder is de duiker op het einde van het laad- en losspoor ingebouwd.  Het kanaaltje ziet er nog wat diep uit maar daar komt verandering in zodra de bodem, het water en wat oeverbegroeiing aangebracht zijn.



Tenslotte nog een laagje weathering op de goederenkoer.  Hier een zicht vanop de kade.



Groeten.

TBCédric

DÂt gaat een mooi plaatje vormen!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steven123

Heel ferm en leuk sfeertje  ;)
Ben benieuwd naar de verdere opbouw  8)

Veel succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

GVL

Ter afwisseling de jongste dagen wat verder nagedacht over het bedrijf op het baantje.

Het belangrijkste aspect van de hobby voor mij is het uitvoeren van zinvolle bewegingen (in een enigszins realistisch kader).  Ik gebruik daartoe het systeem dat vele jaren geleden in een MIBA Spezial beschreven werd en waarbij iedere wagon een eenvoudig kaartje heeft met een heen- en een terug-zijde voor het afzetten respectievelijk ophalen van de wagen.  Op die manier worden de bewegingen tussen (bv) het vormingsstation en de verschillende bestemmingen op het baantje gesimuleerd.

Met een 4-tal bestemmingen die elk 3 of 4 wagons verwerken, schat ik dat een volledige rangeersessie zo'n anderhalf uur zal duren.  Voldoende speelpotentieel dus.  Het kaartsysteem laat trouwens toe het bedrijf op elk moment te onderbreken en later terug op te nemen.  Ideaal dus voor frequente, korte rijsessies die snel opgestart kunnen worden. 

Hieronder de verschillende heen- en terug-vakjes voor de kaarten, gemaakt uit houten latjes en polycarbonaat plaat.



Groeten.


GVL

Het seinplan van m'n baantje is vastgelegd en de seinen zijn besteld bij Staf De Meester die, uiterst behulpzaam, nog enkele waardevolle aanvullingen gesuggereerd heeft.  Levertermijn is wel 2 maanden maar geen probleem -- er is ondertussen voldoende te doen.

Zo kunnen thans de vrije ruimtebalken en kabelgoten geplaatst worden alsook de trekputten op plaatsen waar de kabels de sporen kruisen.  Op deze plaats komt het uitrijsein.



Hieronder een beeld van de ingang van de bundel.  Ik ben nogal genereus omgesprongen met de trekputten.  De HO canaries kunnen er maar wel bij varen ...



Volgende stap is het installeren van de wisselaandrijvingen.  Ik had oorspronkelijk een mix van wisselmotoren en bollenstampers voor ogen maar de kabelgoten, zoals nu geplaatst, lopen langsheen alle wissels.  Het lijkt me dus logischer om elke wissel van een motor te voorzien, al is dit dan misschien 'over the top' voor een eenvoudig emplacement.



Groeten.

Gerolf

Mooi gedaan, die kabelgoten  8)
Flickr is aan 't opkuisen? In een ander draadje waren er ook al foto's verdwenen  :(
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

knappe lay-out!
Vraagje: die kabelgoten en wisselmotoren, HomeMade? of komen ze van bij een fabrikant?

Voor de rest, doe zo verder,
Ook het idee met de kaartjes vind ik zeer geslaagd!
;)

Jurgen

Citaat van: Gerolf op 09 december 2012, 19:04:37 PM
Flickr is aan 't opkuisen? In een ander draadje waren er ook al foto's verdwenen  :(


Met zo'n naam kan je niet anders dan alles eraf flikkeren hé.  ;D


Mooi emplacement in wording trouwens!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

modèlisme

Gino,
Heb jij die kaseien zelf gemaakt of zijn het platen die je kan kopen. Als ze gekocht zijn wil je dan mij de gegevens ( merk en cat.nr. ) bezorgen a.u.b. Hartelijk dank!
Groetjes,
Paul.