Sophan Marchandises

Gestart door GVL, 29 augustus 2012, 21:55:07 PM

evan

Gino,  Dat windverband is inderdaad leuk gezien.  Dat spoteffect valt nog mee en is ws. op foto extra zichtbaar.

Voor zulke toepassing kan je dezelfde ledkleur gebruiken, maar dan 170° stralingshoek.
Oranje of amber is ook een leuke kleur zoals het effect van Natriumdamplampen...

Succes en het ziet er goed uit ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Citaat van: GVL op 12 januari 2013, 20:59:22 PM
De zone rond de LEDs is met zilverpapier bekleed om het licht wat meer te spreiden maar het 'spoteffect' waarvan Gerolf sprak, is nog wel degelijk aanwezig. 

Dat effect kan je drastisch verminderen door je led indirect te laten schijnen:
Plaats je led horizontaal, en mik hem op wat zilverpapier of wit styreen dat op 45° hangt  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Zal bij de volgende toepassing zo gedaan worden, Gerolf.  Ik merk nu dat wat ik met het zilverpapier gedaan heb maar een lapmiddel is.
Probleem is dat ik, omwille van vormvastheid, de luifel als een soort gesloten houten koker opgebouwd heb.  De LEDs zitten in gaatjes onderaan die koker (relatief laag dus).  Bijgevolg ontbreekt de hoogte om de LEDs in een andere positie te  plaatsen zonder dat ze zichtbaar worden.  Toch bedankt voor de tip (en Evan ook).

SuSke

Gino,
Leuk dat je aan het windverband gedacht hebt maar toch enkele opmerkingen hierover.
Als je het gebruikt moet je het zo kort mogelijk bij de voet van je kolommen laten aansluiten. En eigenlijk staan ook je kolommen dan verkeerd georiënteerd. Zoals het nu staat gaat de kolom uitknikken door de trekkracht die in het verband komt.
Laat je de kolommen staan, dan heb je eigenlijk geen verband nodig.
De huidige uitbeelding doet mijn bouwkundig hart bloeden  ;)

Deze opmerking doet echter geen afbreuk aan het werk dat je gepresteerd hebt en al laten zien.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

GVL

Deze week op het hoofdgebouw enkele details aangebracht (regenpijpen, muurankers, schoorstenen).  Ook heb ik op de achtergrond een foto gekleefd zodat tussen de gebouwen de blauwe lucht niet zichtbaar tot aan de grond doorloopt.



Verder is de luifel gespoten en verweerd.  Eerst een wash met grimy black, daarna een sterk verdunde wash met rust waarop, voor het drogen, verfpoeders geborsteld zijn.  Enkele platen zal ik nog individueel behandelen zodat hopelijk het effect van jonge roest op de golfplaten ontstaat.



Een zicht vanaf de goederenkoer ...



Groeten.

Steven123

Ziet er zeer geslaagd uit Gino!  Prachtige luifel en interessant sfeertje  ;)
Nog veel succes met de bouw,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Cedric

Zoals hierboven meermaals gezegd: zeer goede sfeer, alles komt van kleurtinten goed overeen, verwering is goed, zelfbouw van gebouwen geeft juist dat tikje meer ;)

Heel interessant en leerrijk om de bouw van je baan mee te volgen!

Gerolf

De nuances in je bruingrijze tinten vind ik ook prachtig  :P
Eén ding stoort me wat: die witte vlekken op je gevel. Wat wil je hiermee uitbeelden?
Salpeteruitslag? Dat zit niet alleen in de voeg, maar komt ook (vooral?) door de stenen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Dank voor de reacties.
De witte zones moeten duiden op later metsel- en voegwerk (bv waar de luifel aan het gebouw vastgemaakt is) enerzijds en op uitbloeiingen anderzijds.  Toegegeven, de sluier die bij die laatste voorkomt is, ontbreekt alsnog.  Vooral de zone rond het ossenoog zal nog enige nabehandeling vereisen.
Groeten

Tschäggata

Ziet er tot nu toe al véél belovend uit !
It's really my cup of tea , zo'n industriesfeertje  :D

Doe zo verder Gino ,ik blijf dit topic met zeer veel intresse en aandacht volgen !

GVL

Slechts geringe vorderingen de jongste weken.  Wel heeft Staf De Meester de seinen geleverd en die zien er werkelijk zeer goed uit.  Ze worden pas op het einde geplaatst maar ik heb reeds de (eenvoudige aan-aan) schakelaars voor de bediening geïnstalleerd.  Condensatoren overbruggen de schakelaars en zorgen ervoor dat de LEDs kort nagloeien wanneer het seinbeeld verandert.  Mooi.

Verder een 2de foto op de achtergrond gekleefd met de bedoeling een gevarieerde skyline en wat meer dieptewerking te verkrijgen.  De overgang tussen foto en achtgrond aan de rechterkant is te abrupt en wordt nog verdoezeld door een reliëf op de foto aan te brengen.



Groeten.

Steven123

Deze baan gaat een topper worden Gino  ;)
Trouwens dat is een goed idee van die condensatoren over de led's,  als je het niet erg vind ga ik dat truukje ook toepassen als m'n seinen klaar zijn  :D 

Nog veel succes met de bouw!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

evan

Gino,

Ik kijk telkens uit naar je posts of updates!

Knap werk ;)

Je kleuren-keuzes zijn goed en de sfeer zit er al goed in.

groetjes

E
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

GVL

Dank, Steven en Evan, voor de aanmoedigingen.

Afgelopen weekend de achtergrond verder onder handen genomen.  Eerst en vooral de rand van foto verborgen achter deze luchtuitlaat van Walthers.  De positie vlak boven het dak is niet 100% plausibel maar ik probeer altijd storende vertikale scheidingslijnen op een achtergrond maximaal te vermijden.



Tevens is de vrije ruimte tussen staal- en voerfabriek opgevuld.  Ik heb op de foto een aantal 3D-details aangebracht – geinspireerd door mijn idool Lance Mindheim- met als doel  het geheel iets plastischer te laten overkomen.  Ervoor staat het eerste deel van de muur die die volledige staalfabriek zal omringen.



De fabrieksgebouwen zijn verder verweerd.  Hopelijk vloeien de kleuren nu wat beter in elkaar (maar de strepen missen nog subtiliteit ...)





Tenslotte - en voor het eerst - een overzicht van de volle 180 cm van mijn baantje.  Nadat de muur afgewerkt is, wordt het stilaan tijd ballast, vegetatie edm.



Groeten.

doomslu

Knap hoor! Leuke tips, die moeten we onthouden.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *