Nieuws:

Nu in MSM 270 MODELBANEN: Sourbrodt | Hamburg HBF Oost | Gröna Sverige | La Rue des Caves | Lavinia en Madonna del Sasso | De Rodachtalbahn

Hoofdmenu

Sophan Marchandises

Gestart door GVL, 29 augustus 2012, 21:55:07 PM

Stedahult

Mvh. Steef

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

niko

ziet er weer top uit

mvg niko
mvg Niko

GVL

Dank jullie, Steef, Evan en Niko.

Tijdens het paasweekend is er niet al te veel gebeurd, oa als gevolg van de aankoop in Blankenberge van "Vaporeuse" Belgique, het fotoboek met prachtige opnames van onze stoomlocomotieven in de jaren 50.  Uitermate inspirerend ...

Wel zijn alle lichtseinen nu geplaatst en aangesloten.  Naast de sporen zijn er, volgens mij, maar weinig elementen die de sfeer meer bepalen dan seinen.

Verder nog de NMBS bestelwagen verweerd, evenals de Scania Vabis die ik ook in Blankenberge aangeschaft heb.  De vrachtwagen van Epoche is een nogal eenvoudig model dat wel wat extra details kan verdragen.

Groeten.

mark7758

Mooi gedaan. Zie er zeer goed uit.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

knibbelknabbel

Citaat van: GVL op 01 april 2013, 19:12:44 PM
Wel zijn alle lichtseinen nu geplaatst en aangesloten.  Naast de sporen zijn er, volgens mij, maar weinig elementen die de sfeer meer bepalen dan seinen.

Dat vind ik nu ook zeh! ;)

Die seinen type I zijn ook ineens tijdperk-typerend. Schitterend... Die schakelkast bij het sein, is die zelfbouw?

GVL

Joeri, de schakelkast is een kitje van Wills.
Groeten.

GVL

Omdat de bouw van de elektriciteitscabine niet echt op gang geraakt, heb ik mijn aandacht even verlegd naar voertuigen en wagons. 

Zoals eerder gemeld, vind ik het Epoche model van de Scania Vabis nogal kaal en dus heb ik één en ander toegevoegd -- nummerplaat, spiegels, ruitenwissers, zwaailicht (waarom niet), reservewiel met beugel en de flexibele staven op de bumpers die de breedte van de vrachtwagen aangeven (ik ken het Nederlandse woord voor dergelijke dingen niet maar in mijn geval zijn het kopspelden ...). Na het schilderen en verweren van die extra's zal de Scania een stuk beter uitgerust zijn om dienst te doen op Sophan.

Ook zijn de Frangeco graanwagens klaar om ingezet te worden -- Kadees, op gewicht gebracht en verweerd.  De wagons van REE zijn mooi gedetailleerd en ook de wielflenzen zijn verheugend laag.  Ik heb bijgevolg van Weinert wielen afgezien.  Voor de verwering heb ik voor het eerst 'dust' van Polly Scale gebruikt.  Deze verf dekt evenwel praktisch niet en zodoende zijn de vertikale strepen, typisch voor dergelijke wagens, amper zichtbaar.  Misschien doe ik nog een poging met 'concrete'.

Groeten.

TBCédric

Nice. Dat zijn precies wel speciale koppelingen he?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Citaat van: piko(ho) op 06 april 2013, 00:13:10 AM
Nice. Dat zijn precies wel speciale koppelingen he?
Kadee koppelingen ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

krisds

Het enige wat nog een beetje afsteekt bij je rode scania zijn die zijspiegels...voor de rest mooi werk.

GVL

Details zijn ondertussen bijgewerkt, Kris.
Dit beeld brengt dan weer andere onvolmaaktheden aan het licht.  Foto's kunnen wreed zijn ...

Groeten.

loebaske

GVL

Dank je, Eric , voor de wel zeer lovende woorden.

Begonnen met de elektriciteitscabine die de goederenkoer achteraan afsluit.  Daar het gebouw dicht bij de rand van de baan staat, heb ik geprobeerd alles netjes af werken.  Dus veel gepruts met het in verstek plaatsen van Slaters platen, het snijden en vijlen van stripjes styreen, het opnieuw snijden en vijlen van stripjes styreen etc ... zaken die Jean veel beter in de vingers heeft dan ik.  De basisstructuur is klaar en heeft al een 3-tal washes gehad die op het einde nog een beetje afgezwakt zullen worden.  Dak, goot, afvoerpijp en andere details dienen nog aangebracht te worden. 

Daarna volgt de pièce de résistance – een aannemelijke nabootsing van de houders voor de isolatoren.  Ben er nog niet uit of het lijmen of solderen wordt.

Groeten.

Gerolf

Mooi gebouw(d) alweer  8)

Citaat van: GVL op 14 april 2013, 20:50:13 PMBen er nog niet uit of het lijmen of solderen wordt.

Messingprofielen zijn meer filigraan en steviger. Ze solderen is dan weer iets moeilijker dan styreen lijmen...  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw