Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Bolje

Prachtig werk.

Zelfs de isolatie zit tegen de binnenmuur.    ;D  ;D ;D
Uw preiser zullen het niet koud hebben   ;)

Ronald
Vele groeten,
Ronald

Gerolf

Dit wordt (alweer) een blikvanger  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Dag Jean,
Ik volg je draadje in stilte. Het blijf zeer inspirerend werken.
Foto's en uitleg zijn ook altijd zeer duidelijk. Zeer knap werk !!!
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Huugooke

No problem met die veranda Jean; zeer Art Nouveau. Of moet ik foto's zoeken?  ;D
En bij deze voeg ik me bij de bewonderaars van je werk (als ik dat al niet gedaan had)
Er zijn geen superlatieven meer over, dus hou ik het bij : bewonderenswaardig!

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Huugooke op 01 juni 2014, 10:36:11 AM

Er zijn geen superlatieven meer over, dus hou ik het bij : bewonderenswaardig!
jawel onovertreffelijk ! Groeten Peter ;)

Huugooke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 juni 2014, 10:40:18 AM
Citaat van: Huugooke op 01 juni 2014, 10:36:11 AM

Er zijn geen superlatieven meer over, dus hou ik het bij : bewonderenswaardig!
jawel onovertreffelijk ! Groeten Peter ;)
Nee, al twee keer gebruikt!

Huugooke

Een van de grootste inspiratiebronnen voor Art Nouveau kan je in Antwerpen vinden:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/geheel/2495
Ook in St. Niklaas is er een mooie wijk.

Metpetergaathetbeter

toch nog eens proberen unfuckingbelievable met meteen een oud deuntje : https://www.youtube.com/watch?v=gF6nAHO_8hc

Groeten Peter ;)


Steam.N

Alweer aan iedereen hartelijk dank voor de positieve reacties  :)  Super !

@Peter:  thanks voor het muziekje  ;)

@Jan en Hugo:  ik dacht, toen ik de foto vond waarop ik me nu baseer, eerder aan Victoriaans dan Art Nouveau.
Twijfel blijft nog even:  ik zal maar gerust zijn als de muren gevoegd en geschilderd zijn, want op dit ogenblik ziet het er inderdaad uit als een vreemde-eend-op-de-tang-zijn-varken, of hoe zeggen ze dat  ;D
Belangrijk is dat het er harmonieus uitziet.

Wil dus ook zeggen: beetje bemeubeld en gevloerd, aangepaste tuin, enz ...

Bouw vordert traagjes: slechts één baksteenstrook geplaatst, vandaag.
Straks, na het eten, een tandje bijsteken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Voor de Art Nouveau had je het "eclecticisme", zoals het Centraal Station van Antwerpen. Art Nouveau was voor jou periode "modern".
In Eclecticisme is alles zowat toegelaten  ;D. Victoriaans is Engels en ik denk niet zo intens toegepast hier.
Wat misschien wel overeenkomt is "neorenaissance": terug naar trapgevels en die zandstenen elementen in de gevels, soms heel overdonderende daken en torentjes. Deze stijl was lang populair maar kende tot aan de eerste wereldoorlog zijn grootste bloei. Je zit goed dus!
En btw: zo'n veranda heb ik zeker ergens gezien, nu die foto nog vinden.

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 01 juni 2014, 11:48:29 AM
Wil dus ook zeggen: beetje bemeubeld en gevloerd, aangepaste tuin, enz ...
Voor de bemeubeling van een veranda in die tijd hoef je het trouwens niet te vol te zetten.
Zeker bij de Art-Nouveau (stijl voor de progressieve rijkeren in de samenleving) waren de veranda's niet zozeer een extra eetkamer of zo, maar een wintertuin met een soort tropisch paradijs (grote varens ed). De bijhorende tuinen waren relatief strak en georganisserd ontworpen.

Steam.N

#3116
Citaat van: Huugooke op 01 juni 2014, 12:02:27 PM
Wat misschien wel overeenkomt is "neorenaissance": terug naar trapgevels en die zandstenen elementen in de gevels, soms heel overdonderende daken en torentjes.
Is exact hoe de stijl van het station van Turnhout beschreven staat  :)
Dus wat gerustgesteld  ;)  Thanks!

Citaat van: Huugooke op 01 juni 2014, 12:02:27 PM
... zo'n veranda heb ik zeker ergens gezien, nu die foto nog vinden....
Dáár ben ik nu benieuwd naar, zie  :)
Want mijn eerste uitgetekende versie was een identieke copie van wat ik op mijn voorbeeld-foto zag, maar ik ben daarna gaan versoberen, want "te modern"  ...
Dus ik kijk uit naar het resultaat van je zoektochten :)



[Edit:]  Typo's verbeterd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

je zou misschien nog iets leuker kunnen doen, hoef je niet zoveel details, vloerders in de veranda aan het werk en bouwwerf in de tuin, ooit moet het eens gebouwd geweest zijn, misschien die fase voorstellen, meteen primeur NEEB
Groeten Peter ;)

Huugooke

Niet versoberen Jean, da's voor de paterkes!
Die veranda deed me denken aan "het melkerijtje" in het park Den Brandt, vandaar dat beeld dat door mijn arme oude brein spookte.
Dit zal je misschien interesseren:
http://www.yatego.com/gartenpavillon-noller/p,4510394008111,4509398dafc463_9,metall-pavillon-jugendstil-1902

heb ook eens gegoogeld op "Jugendstill veranda"; voorbeeld genoeg.

Valt natuurlijk te bedenken in je verhaal of dat gebouw er al stond of is toegevoegd.

Steam.N

Mooi, Hugo.
Maar zoiets is voor "als-ik-eens-wat-tijd-over-heb"  ;)
Eerst de basics ...

Eerste raamboogje in mekaar geflanst ...  nog drie te gaan ...
Vloertjes zijn uitgetekend, maar nu is mijn kleur-cartridge van de printer leeg ...
Ergens heb ik een reserve liggen  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }