Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Citaat van: Havoc op 01 juni 2014, 20:27:51 PM
... Sorry maar ik lees dit draadje niet elke keer van het begin. Het is al lang genoeg.

Zou ik ook niet doen, Johan  ;)
Je zou er nogal koppijn en schele ogen aan overhouden  ::) ;) :)

NEEB staat voor "Negentienhonderd En Een Beetje", omdat, toen ik begon, ik niet zeker was welk bruikbaar basismateriaal ik ging vinden.
De eerste postkaarten van het station waren van 1903, en ik gaf mezelf een marge van een (klein) tiental jaartjes.
Dus nú zeg ik gemakshalve 1900 .. 1910  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Grote stomer

Wow, weer een kunstwerken erbij!
 

Havoc

CiteerNEEB staat voor "Negentienhonderd En Een Beetje",

Awel, ik ben blij dat je dat zegt :D Ik vraag me al een tijdje af wat "NEEB" eigenlijk betekende. Goed dat ik het nu weet, ik kan weer volgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Einde der werken, vandaag ...
Doelstelling van het weekend niet gehaald (driewoonst afwerken), maar er is duidelijke vooruitgang, en wát ik gedaan heb, staat me aan (gelukkig  ::) ).
Dus: ikke héél content  :)

Tekenwerk voor het overblijvend etswerk is ook bijna klaar, dus morgen laatste (?) etswerken voor dit huizeke.
Dus morgenavond kan er alweer heel wat gebeuren.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

... "neo-gothiek"  ... "art-nouveau" ...

Ook nog:  Neo-classicistische bouwstijl   met driehoekige of halfronde frontons, consoles, balusters, pilasters, kordons, balkons, bossages, klossen, ballustrades, bel-étage, getande kroonlijst,... .
Deze gevels:   lichtkleurige sierstenen (parament) of meestal (goedkoper) bepleisterd/geschilderd, met (namaak)arduinen sokkels... .
En de hybridische/mengstijlen...met elementen van empire/neo-barok/neo-renaissance/Lodewijk, e.a..

Ganse 19de eeuwse Antwerpse wijken zijn opgebouwd in deze stijl(en)....

(ooit één-en-ander opgezocht als tekstvoorbereiding ivm de stadsgevels van Schmidt/Auhagen)

Steam.N

#3140
Herwig, ooit (13 nov 2012) heb ik de stijl van het station van Turnhout eens nagetrokken (nr 22 van dit draadje).
Stijlbeschrijving komt goed overeen met wat jij nu schrijft.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

#3141
Met verontschuldiging, maar 'k durf te vermoeden dat neo-classicisme (N.C.)  niet  hetzelfde was als neo-renaissance (N.R.).
N.C. heeft, denk 'k, nooit trapgeveltjes en zelden horizontale speklagen en géén vensterkruisen.
Typische voor N.C. zijn dus die afgeplatte driehoeken (frontons) boven de vensters, en balustrades voor de vensters van de bel-etage, en één of meer balkons.
De horizontale kroonlijst is meestal gelijklopend /evenwijdig met de straatrichting.
Deze kroonlijst en balkons worden ondersteund met zo'n console-tjes, in natuursteen.
Er werden relatief sobere, dan wel meer complexe gevels ontworpen/gebouwd.
Soms vindt men van die kelderverdiepingen/-keukens, die later werden omgevormd naar garages.
N.C.-gebouwen kunnen burgerhuizen zijn, maar tevens kantoorgebouwen.
Bijvoorbeeld in Antwerpen Noord/Dam worden momenteel meerdere van die N.C.-huizen gerestaureerd/herschilderd (bijvoorbeeld Geurlingstraat).

We wandelen wel 's meer in Turnhout, 'k zou durven vermoeden dat op de Markt van die N.C.-panden staan, wel dan niet met een bankfiliaal op de gelijkgrondse verdieping.... .

>>>>> toegevoegd:  Heb nu even gekeken in   "Inventaris Bouwkundig Erfgoed Turnhout":
inderdaad meteen meerdere voorbeeldfoto's van respectievelijk N.C.- of N.R.-gebouwen, op de markt..


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Nog een schepje er bovenop ?

De enige ietwat 'zuivere' stijl in de NEEB-periode was de Art Nouveau. Maar niet de meest voorkomende. Enkel voor de rijke 'progressievelingen' van toen.

Voor de rest werd er duchtig gebouwd in allerlei 'neo-stijlen'. De Cogels Osylei - waarover hier al iemand een tip gaf en die hier twee straten verder ligt - is een sprekend voorbeeld van die mikmak. Er is zelfs een huis 'Karel de Grote'. Jawel, neo-romaans dan weer.

En om het helemaal in de soep te draaien: het ecclecticisme. Een stijl of eerder 'stijl' met als voornaamste kenmerk een mix van alle neo-stijlen in één gebouw. Naargelang de smaak of wansmaak van architect en bouwer. En meteen de populairste 'stijl' in de NEEB-periode. Een soort van 'anything goes'...

Steam.N

Ik buig nederig mijn hoofd voor al deze kennis, en ben blij dat ik maar moet/mag nabouwen  ;)
Als het resultaat redelijk gelijkt op het grote voorbeeld, ben ik blij.
Als het geheel mij terugbrengt naar mijn jeugd, ben ik gelukkig  ;)

Deze avond was er geen knutseltijd, dus wordt het voor mij uitkijken naar morgen avond  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 03 juni 2014, 00:38:03 AM
Als het geheel mij terugbrengt naar mijn jeugd, ben ik gelukkig  ;)
Jouw jeugd, NEEB ? Jean, ge ziet er nog goed uit voor uw jaren hoor !  ;D ;D

Steam.N

LOL  Thanks, Marc.  Ik zal proberen je te geloven  ;D

Maar wat ik zei klopt wel, hoor: ik liep daar in de jaren zestig dagelijks vier keer voorbij, en die wijk zag er ongewijzigd uit ten opzichte van de postkaarten van 1900 (op de auto's na, natuurlijk).
Zelfs de tramsporen lagen er nog (heb er met de fiets regelmatig ín blijven steken, maar besefte nooit dat het een tramspoor was).
In die tijd was er minder die drang om het verleden van tafel te vegen ...
In de jaren zeventig is het hoekhuis verdwenen, daarna het hotel, gevels werden omgebouwd, ...
De "vooruitgang" hou je niet tegen ...

En als iemand begint te zeveren over "vroeger was het beter", is dat teken dat ie oud wordt ...  ::)
Dus ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

ja Botox kan toch wonderen doen, ;D ;D om de steentjes op te voegen hé !  ;)

Jean, opnieuw interessante dingen te lezen, lijkt steeds meer op een eindwerk van een architect of kunstgeschiedenis professor ! :-\ ::) ??? :) ;)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 juni 2014, 08:43:18 AM
ja Botox kan toch wonderen doen, ;D ;D ...
Spreek je als ervaringsdeskundige ?  ::) ::) ::)

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 juni 2014, 08:43:18 AM
... opnieuw interessante dingen te lezen, lijkt steeds meer op een eindwerk van een architect of kunstgeschiedenis professor ...
Zeker interessant !
Heb me daar nooit in verdiept.  Wilde twee jaartjes geleden "gewoon" eens een gebouw nabouwen ...  :-\ ::) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }