Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Havoc

Als je een Art Nouveau veranda zoekt moet je eens naar de veranda (wintertuin) van de Ursulinnen in Sint-Katelijne-Waver gaan. [url]https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/86231[/quote]

Maar eigenlijk past Art Nouveau niet echt bij de rest van die huizen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Johan, dat is inderdaad niet het soort veranda dat ik probeer te bouwen.
Ik heb die wintertuin in het echt gezien, en het is de moeite waard ... maar niet voor NEEB  ;)

Ondertussen tweede boogje bijna klaar ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Inderdaad is Art nouveau te vroeg; maar het was wel dè trend in die periode.  Wie zegt dat de eigenaar geen "folieke" heeft laten bouwen? Hing van zijn inkomen af.
In de kruidentuin van Meise staat ook zo'n prachtig paviljoentje, een serre eigenlijk. Dat is pas een uitdaging om te etsen!

HYA

Niemand zegt, en het zal zeker ook zo niet zijn, dat huis en veranda gelijktijdig zijn geschapen. Daarom mijn voorstel van Art Nouveau.
Het laat veel toe en je kan er saaie dingen mee opvrolijken.
De bewoners van de huizen in aanbouw bij Jean werden niet bewoond door de modale burger, maar toch eerder de burgerij (of zie ik dat fout). Het is niet onmogelijk dat daar ook enkele moderne mensen tussen zaten met de nodige knaten ...

Dat stijlen niet bij elkaar passen op hetzelfde onroerend goed, dat is een Belgische ziekte. Dus niet onrealistisch wat mij betreft.

In alle geval Jean, ge doet dat goed  ;D

Havoc

Citaat van: HYA op 01 juni 2014, 17:10:33 PM
Niemand zegt, en het zal zeker ook zo niet zijn, dat huis en veranda gelijktijdig zijn geschapen. Daarom mijn voorstel van Art Nouveau.
Het laat veel toe en je kan er saaie dingen mee opvrolijken.
De bewoners van de huizen in aanbouw bij Jean werden niet bewoond door de modale burger, maar toch eerder de burgerij (of zie ik dat fout). Het is niet onmogelijk dat daar ook enkele moderne mensen tussen zaten met de nodige knaten ...

Dat stijlen niet bij elkaar passen op hetzelfde onroerend goed, dat is een Belgische ziekte. Dus niet onrealistisch wat mij betreft.

In alle geval Jean, ge doet dat goed  ;D

Kan je geen ongelijk geven, enkel speelt het NEEB tafereel zich af vòòr de art nouveau.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Hoezo ? Art nouveau: ong. 1895-WOI

conducteur

Er zijn er die dringend eens een bezoekje moeten brengen aan Blankenberge met het Belle-Epoque-museum, en vele Art-Nouveau woningen uit die tijd (in bepaalde delen van de stad). Idd Marc zit er volgens mij niet ver van.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Citaat van: conducteur op 01 juni 2014, 19:20:18 PM
Er zijn er die dringend eens een bezoekje moeten brengen aan Blankenberge met het Belle-Epoque-museum, en vele Art-Nouveau woningen uit die tijd (in bepaalde delen van de stad). Idd Marc zit er volgens mij niet ver van.

Marc, Marc; en ik dan! ;D
Blankenberge: inderdaad. Spijtig dat ze de mooiste hebben afgebroken langsheen de kust om vakantiekasten, pardon, appartementen te bouwen. Geldt trouwens voor het grootste deel van de kust.

Havoc

Citaat van: Huugooke op 01 juni 2014, 19:28:14 PM
Citaat van: conducteur op 01 juni 2014, 19:20:18 PM
Er zijn er die dringend eens een bezoekje moeten brengen aan Blankenberge met het Belle-Epoque-museum, en vele Art-Nouveau woningen uit die tijd (in bepaalde delen van de stad). Idd Marc zit er volgens mij niet ver van.

Marc, Marc; en ik dan! ;D
Blankenberge: inderdaad. Spijtig dat ze de mooiste hebben afgebroken langsheen de kust om vakantiekasten, pardon, appartementen te bouwen. Geldt trouwens voor het grootste deel van de kust.

Buiten Den Haan blijft er van de begische kust niks over.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

http://nl.wikipedia.org/wiki/Art_nouveau

jaren schijnen nagenoeg te kloppen,bouwstijl eigenlijk ook wel !

Groeten Peter ;)

Havoc

Ik dacht dat NEEB zich toch een 30-tal jaar vroeger afspeelde.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#3131
Ik lees hier geboeid mee, en leer veel bij  :)
@Johan:  NEEB ligt tussen 1900 en 1910 ... (zo ongeveer)

Vraag is nu: behoort de bakstenen uitbouw tot één van deze stijlen ...
Want niet vergeten: de datums die voor verschillende stijlen voorop gesteld worden:  Turnhout is wel een hoofdstad (van de Kempen enerzijds,  en van de Wereld voor de speelkaarten anderzijds), maar ik heb een sterk vermoeden dat stijlinvloeden wel wat tijd nodig hadden om begin 20ste eeuw door te sijpelen van Brussel en Antwerpen naar het verre Turnhout ...

In elk geval ben ik tevreden over de bouwsessie:



Constructie ziet er redelijk recht-gebouwd uit.
En nu de muren geschilderd zijn, zien ze er minder vreemd uit dan eerder vandaag ...

Nu volgt het plat dak, dat als terras werd ontworpen, met een arduinsteen rand.
Dit wil zeggen dat, naast het uittekenen van de ramen (stukwerk, want elk raam blijkt een andere breedte te hebben), ik ook een leuning moet voorzien voor dat terras.

Blijven dan nog over:
- schilderen van de zandsteen lijnen
- het mee uittekenen en etsen van de binnendeur, en de doorgang naar het terras boven
- de vloer in de bakstenen uitbouw (parket)
- het dak boven de vogelkooi
- het grote dak met dakkapellen.
- bemeubeling van de veranda ... (maar daarvoor moet ik eerst wat opzoeking doen)

Dan zal het voor dit gebouwtje welletjes zijn  ;)
Regenpijpen komen er ooit nog wel, en kleine details zullen nog wel hun kop bovensteken.
Maar dat worden dan tussendoortjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Havoc op 01 juni 2014, 19:40:12 PM
van de begische kust niks over.

aan de schrijfwijze zou je denken dat jij zondag ofwel NVA of VB stemde daar jij Belgische bijna niet meer kunt uitspreken ! ;D ;)

Groeten Peter ;)

PS NEEB negentienhonderd en een beetje verbergt ! zijnde voor Jean 1900-1910  ;)

Metpetergaathetbeter

Viel in herhaling daar Jean vond dat hij hier iets moest plaatsen en ik het mijne niet doorgestuurd kreeg vandaar ..... ;)

bij deze hoor je het van de meester himself !  :)

Groeten Peter ;)

Havoc

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 juni 2014, 20:18:02 PM
Citaat van: Havoc op 01 juni 2014, 19:40:12 PM
van de begische kust niks over.

aan de schrijfwijze zou je denken dat jij zondag ofwel NVA of VB stemde daar jij Belgische bijna niet meer kunt uitspreken ! ;D ;)

Groeten Peter ;)

PS NEEB negentienhonderd en een beetje verbergt ! zijnde voor Jean 1900-1910  ;)

Geeft niet hoor, na een goeie maaltijd en bijbehorende aperitief, drank en digestief willen de moeilijke woorden wel eens mislukken. Geen idee meer voor wie ik gestemd heb, was voor elke stemming iets anders. Blijf echter bij mijn standpunt dat de begische (sic) kust van de lelijkste ter wereld is. Nah!

Ik dacht echt dat NEEB eerder 1850-1870 was. Sorry maar ik lees dit draadje niet elke keer van het begin. Het is al lang genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.