Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Je kan ook de rails vanuit het puntstuk alsnog verbinden met het puntstuk
Verderop zijn ze toch geïsoleerd, niet?  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Yep, als ik de las mooi kan wegwerken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Jij maakt het jezelf ook niet echt makkelijk, Jean!
Maar wel vakwerk hoor, proficiat.

grt Piet.

Steam.N

#2298
Je hebt gelijk, Piet  ::)
Ik blijk de neiging te hebben om me steeds in de nesten werken ...
Maar ik wil ook altijd dat het goed is ... zelfs als het niet te zien is  ;)

Ondertussen is dát leed alweer geleden:



Natuurlijk alweer een avondje verprutst ...
Tóch nog proberen om de hoofdbedrading te solderen.
Het systeem om de pennetjes "hersoldeerbaar" te maken ingeval ze lossen, zal voor morgen zijn ...
En zo verspeel ik alweer kostbare tijd ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Goed om te lezen dat je het probleem hebt opgelost, Jean.

Ik ken het gevoel, het mooiste van mijn baan zit onder de tafel, dat krijgt bijna niemand ooit te zien.
Dat is nu eenmaal het lot van perfecionistisch ingestelde techneuten.
I(k kan er ook niks aan doen.

grt Piet.

PeterC

Jean,
Met je afgebroken figuurzaagje op die manier in je excelhouder (handige tip trouwens!) moet je 'duwend' zagen.  Volgens mij heb je meer gevoel in je zaagbeweging als je kan 'trekken' (tandjes naar de excelhouder toe).
Groetjes, Peter


Steam.N

Peter, dat klopt, maar ik kan maar werken met de stukken die ik heb, hé ?
Het tweede stuk van het gebroken zaagbladje zat al in de afvalzak  ::)

Als ik de tandjes keer, steken de tandjes in de houder ...en dan steekt een tandloos stukje uit de houder ...
Moeilijk om mee te zagen  ...  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

just4fun

Wat ik erg bewonder is uw trail and error, koppig doorzettingsvermogen (koppig in de positieve zin!).
Hier kan erg veel geleerd worden, in de eerste plaats door uzelf.
Die eerste wissel kan dan erg moeizaam verlopen, maar de rest zal telkenmale sneller verlopen.
Paul

Steam.N

Paul, dat leren houdt me recht, ondanks de vele frustrerende momenten.
En zoals je zegt: volgende keren zal het vlotter lopen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

De avond begint met wat seriewerk: bedrading vervolledigen van de verschillende wissels (zelfde ingreep als wat ik gisteren voor de engelsman deed).
Dan werk ik de "stelbalk-herstel-optie" uit voor de die engelsman, en kan ik die definitief plaatsen.

Ik denk dat ik nu een korte periode rechtoe-rechtaan kan "bouwen": bedraden - fijn stelwerk - dwarsbalkjes plaasten en lijmen - schilderen
Dan de module omdraaien, en de wirwar aan bedrading propertjes in geleiders leggen.

Het blijft een ontdekkingstocht: net ontdekt dat de houten dwarsliggertjes een kwart mm hoger zijn dan de pcb-versies.
Daarom plaats ik onder elk pcb-stripje een 0.28mm styreen stripje: styreen stripje op kurk lijmen, dan de pcb-stripjes van een voorbereid stuk spoor op het styreen lijmen.
Eens alles droog kunnen de houten dwarsliggers er onder geschoven worden, en geschilderd.
Stilaan gaat het beginnen vorm krijgen.  Leuk  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2305
"stelbalk-herstel-optie" is klaar :



Je ziet een stripje, dat los in het geultje gelegd wordt, netjes onder de stelbalk.
Hierdoor kunnen de pennetjes niet uit de stelbalk vallen (alhoewel er wat ruimte tussen beide is voor de pennetjes, waardoor de tongen niet omhoog gedrukt worden.

Er is een gaatje geboord, waarin een styreen buisje, waarin ik draad getrokken heb.
Indien nodig, kan ik langs de onderkant van de bak in dit buisje een boutje indraaien, en dat drukt het losje stripje naar boven, tot tegen de pennetjes.
Daardoor worden de pennetjes naar boven gedrukt, waardoor ze beter door de stelbalk steken, en beter bereikbaar zijn om terug gesoldeerd te worden aan de tongen.

Dit is de theorie ...
Hopelijk moet ik dit nooit uitproberen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Misschien nog een tip om je stelbalken en deze nood-steun te vrijwaren:
een bakje (uit styreen bijvoorbeeld) rond de bewegende delen, zodat er geen lijm en ballast/leem in kan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

Hallo

dat balkje eventueel uit aluminium
zolang het niet tegen de pennetjes drukt is er geen kortsluiting maar het gaat langer mee gaan dan het kunststof balkje als je aan het solderen moest gaan.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 20 februari 2014, 01:13:52 AM
...een bakje (uit styreen bijvoorbeeld) rond de bewegende delen, zodat er geen lijm en ballast/leem in kan  ;)
Is inderdaad het plan  ;)

Gisteren avond geconstateerd dat van twee van de nog te bedraden wissels, de sporen rond het puntstuk nog niet doorgezaagd zijn.
Goed, want dat bespaart me het herbedraden ...
Maar: beide wissels liggen in kortsluiting ...  Deze avond toch eens even bekijken wat ik daar over het hoofd gezien heb  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Die twee wissels die in kortsluiting lagen:  stom stom stom: ik moest natuurlijk de tongen nog loszagen van het puntstuk.
Beide zijn nu ok  :)  Gelukkig geen foutje.

Nu de afschermbakjes voor de engelsman, en alle wissels definitief vastleggen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }