Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Deze avond heb ik geprobeerd mijn wissels aan te sturen ..

Na het terug aan de praat krijgen van schakelingetjes die ik maanden geleden uitprobeerde, proberrde ik stuurstangetjes te koppelen aan de stelbalk.
Twee ontgoochelingen:
- de stelbalken van de engelsman lopen veel te stroef tov de stijfheid van de stuurstangetjes.
- bij het willen inpassen van een stangetje met grotere diameter, losten enkele tongen van de stelbalk ...

Boeken dicht gedaan, want no-longer-in-the-mood ...
Morgen misschien wat meer succes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

hallo Jean

Een gekend probleem wat je wel makkelijk kunt oplossen in het vervolg.
Soldeer de dunne stang aan een dikkere .
Zo blijft de dunnen stang de balken aan drijven en de dikke plooit niet .
Hoe korter de dunne stang hoe steviger ze word.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Citaat van: Steam.N op 25 februari 2014, 22:00:35 PM
... want no-longer-in-the-mood ...
Morgen misschien wat meer succes ...

Ik voel me even knock-out geslagen, na de zoveelste tegenslag, en moet er nog van bekomen ...
Had ik het eerder geweten, was ik onderandere nooit aan die engelsman begonnen.

Het voelt trouwens aan alsof ik me een wedstrijd-editie te vroeg heb ingeschreven ...

Hopelijk helpt de werkendag om me terug wat energie te geven ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

blijf er in geloven, Jean !    en je hebt gelijk dat je even "pauze" pakt als het tegen zit, in plaats van er nerveus aan te beginnen, dat is gegarandeerd brokken bij zo'n kleine spulletjes.

Even de gedachten verzetten, ideetjes uitwisselen hier, nieuwe inspiratie opdoen, en dan herbeginnen.

Good luck... fingers crossed.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Waarschijnlijk moet je - rekening houdend met de dikte van je bodemplaat - eerder stugge veerdraad gebruiken voor je aandrijving.

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Opa-Bullcat

ik ga zelf dadelijk de wisselaandrijving verwerken als volgt, een heel dun messing buisje, en hierin heel dun verenstaal voor de aandrijving, ik heb dit van een ander weer die er zijn N wissels mee aandrijft.

Steam.N

Hans, in mijn geval zal dat dun verenstaal niet werken.
Net zoals Gerolf zegt, moet ik stuggere veerdraad gebruiken dan wat ik gisteren toepaste.
Reden is dat ik een haakse bocht moet maken, en het vertikale stuk 18mm lang is.  Die 18mm zijn relatief lang, en doen de stang buigen, eerder dan de stelbalk verplaatsen (omdat die stelbalk in mijn geval zoveel kracht vraagt).

Als je puur "in lijn" werkt, dus horizontaal in het verlengde van je stelbalk, of als je vertikaal stuk van je drijfstang relatief kort is, is je oplossing waarschijnlijk wél ok.

In elk geval veel succes met je aandrijving !  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Jean, neem anders even een stappie terug, even wat anders gaan doen. Verzet de zin en vaak komt een oplossing dan vanzelf. Je kunt je ook blind staren op een probleem...

Steam.N

Misschien wel, Martin.

Ik heb deze middag nog wat zitten piekeren, en heb wat op papier gekribbeld ...
Straks eens uitproberen op mijn test-geval.  (als er ondertussen niets tussenkomt)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Opa-Bullcat

Jean, gaat je wissel niet te zwaar, ik schakel er zelfs LGB mee hier op een test stukje.

Kautenbach

kom op Jean, en idd wat Martin zegt niet blind staren, evt ergens anders voorlopig weer je winsten/plezier pakken

de ondersteuning hier op t forum om je wissels goed aan te sturen is enorm ;D da's al een winst die je in the pocket hebt (al ben je er nu nog niet)

raf

Hallo Jean

Ik weet niet hoever je servo van de wissel af zit natuurlijk .
Maar een oplossing om de slappe stuur stang te verstevigen heb ik reeds gegeven.
Wat je nog kan doen is de stang door knippen en deze in een messing buisje terug vast solderen.
Een servo is krachtig genoeg om wathever om te halen dus daar kan het niet aan liegen.
Het zwaar lopen kan komen doordat er veel tegelijk moet bewegen maar ik vermoed dat na een tijdje dit wel soepel begint te gaan lopen.
Roderen noemen ze dat vroeger LOL
Komaan jong terug aan het bouwen ik zit ook niet stil en ik heb een veel grotere ban dan jij nu hebt.
gr raf en gaan met die banaan
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Tijdens het zoeken naar een oplossing voor de aansturing van de engelse wissel zijn opnieuw twee tongen losgekomen.
Heb eentje terug kunnen solderen, de andere niet.
Uiteindelijk is de tweede ook terug los gekomen.

Kogel is door de kerk: de wissel ga ik terug uitbreken (maar niet de eerstkomende dagen).
"engelse wissel" is voor een onbepaalde tijd een verboden term geworden, en de module is verbannen naar een andere kamer.

Andere bak staat nu gemonteerd op mijn werkstand.
Ander en beter, zal ik maar denken ...

Vergis je niet: ik geef het niet op, maar te veel is even te veel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Jean, als afleiding kan je misschien nog eens een huisje bouwen? Als je wilt ik heb er nog 15 te maken ;)

Steam.N

Hahaha ... Dirk, ik heb er ook nog een tiental te doen  ;)
Maar nú probeer ik even op de baan door te bijten.  Dan kan ik dát toch al afchecken.
Alleen is het spijtig dat ik zoveel tijd verspeel met stomme probleempjes.

Ik kijk uit naar je bouwkunsten !
Heb je van elk huis dat nog komt fotos en plans, of ontspruiten ze allen uit je fantasie?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }