Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

raf

Hallo
Jean wat is het spul waar ze weer ingemaakt zijn.
Is dat weer pluimkarton????
ik ga toch liever voor de giethars waar ik de muren mee maak.
Met nadien er plamuur op te zetten kan ik nog verdikkingen aan brengen .
Ik heb reeds een beetje ervaring met de bogen van het station's plein opgedaan maar ik ben toch nog niet helemaal tevreden.
Daarom ben ik er ook eventjes mee gestopt .
Ik vind niet de juiste winkels om er in te plaatsen en ik moet nog zien hoe de straat gaat verlopen .
Nog veel werk maar ik zie dat je de muren langs binnen niet verstevigd hebt
Heb je geen schrik dat ze gaan krom trekken ???.

gr raf en ik blijf nog steeds volgen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Citaat van: raf op 02 maart 2014, 20:24:33 PM
... wat is het spul waar ze weer ingemaakt zijn...
Waar heb je het over, Raf?

De muren zijn een styreen laag, waarop een Slater plaat op gekleefd is.
De bogen zijn gemaakt van stukjes van een styreenprofiel.  Stuk per stuk gesneden en opgekleefd.
Met plamuur begin ik niet te prutsen, voor dit type gebouw.

Verstevigingen komen nog, anders heb je gegarandeerd inderdaad vervormingen.
Wáár, hangt af hoe de binnenafwerking komt (als die er komt).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Ha styreen plaat das van da spul waar ze reclame borden mee maken.
goe heb ik nog een plaat of 100 van liggen .
Ja twee hobby's combineren is niet gemakkelijk.
Met die styreen maken we voor de buik/boten de roeren en dergelijke.
Allee ik gebruik het voor van alles omdat ik er voldoende aan kan geraken.
Die boord stenen maak je dus uit styreen strips (evergreen ???)
Hoe krijg je de steen structuur op die styreen stenen ???
Tja ik roei met de riemen die ik heb (het zijn kleintjes)en ik moet 36 jaar inhalen tegen over jullie.
Het verschil tussen schepen bouwen en ontwerpen en dan treinen en vooral alles wat er rond staat is een groot verschil .
gr raf

sorry voor het (ingemaakt moest in gemaakt zijn)
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirkh

Blij te zien dat je toch nog wat hebt kunnen doen Jean, ik weet wat rugpijn is.
En wat je zegt is juist telkens je iets terug vast neemt bekijk je het met een frise blik en begin je terug kleine fouten te ontdekken.
De spant is best goed gelukt.
Nog een vraagje gebruik jij valejo modelverf voor de gebouwen, ik moet een lading verf gaan kopen voor mijn gebouwen en weet niet goed welke te gebruiken. De verfjes die ik vroeger gebruikte voor modelbouw hebben een sterke geur en ik zou de water gedragen verven willen gebruiken om minder geurhinder in huis te hebben. Ik plan een van de dagen een trip je naar artobi om een voorraadje in te doen. Zijn die gemakkelijk aan te brengen met penseel ook op grote vlakken?

Steam.N

Dirk,  ik gebruik inderdaad Vallejo.
Voor een oppervlak gebruik je best een airbrush, omdat je de penseelstreken gemakkelijk blijft zien, op styreen (ook al omdat de verf er dan dikker opligt).
Vallejo lijkt me een prima verf.
Artobi heeft ook nog andere merken, dus je zult wel aan je trekken komen  ;)

Raf, die boordstenen hebben bij mij geen structuur.
Ik ben al blij dat die dingen min of meer op de goeie plaats hangen, en redelijk goed de realiteit weergeven.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean

Ja ik dacht om het eens te proberen met een mini zand straler.
Ik heb ooit zo een ding gekocht maar nog nooit gebruikt om messing mee zuiver te spuiten na het solderen.
Trekt op een airbrushe maar spuit dus een of ander soort zand
Ik ben nu tunnel bogen aan het maken en daar zou dat misschien handig voor zijn.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Mini-zandstraler ? ? ?
Daar ga ik niet mee beginnen  :o
Daar blijf ik met mijn N-gebouwtjes mijlen van weg !  Er zou niets van overschieten !!!

Hou ons op de hoogte van je zand-straal experimenten !  Erg benieuwd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

http://hobby.marktplaza.nl/modelbouw/Mini-zandstraalpistool-Air-Eraser-NIEUW-8859083.htm

Dit is ongeveer dezelfde die ik heb alleen ik heb aluminium oxide of zoiets inplaats van zand.
het spuit wel heel fijn en je kan mooi doseren.
ik zal eens zien of ik een proefje kan spuiten een van de dagen .
maar eerst verder met de baan want april nadert
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

#2378
Raf, ik voel me niet aangesproken, op dit ogenblik, voor zo'n zandstraal gereedschap.
Maar wie weet ... in de toekomst ...




Ondertussen wat bandwerk :



Vijf spanten nodig.  Ik héb er vijf, maar bij het herbekijken, dit weekend, lijken ze me gruwelijk zwaar (bovenste) ...
Eén nieuw is af, de andere vier zijn halverwege.

Erg fijne constructie, maar die wordt op (lichte) trek belast, dus dat komt wel goed.
Bovendien zal het geheel een stuk steviger staan, eens de spanten op de dakplaten bevestigd zijn.

Het doet deugd nog eens styreen en pincetten vast te houden, en die te bekijken door een vergrootglas  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Héél mooie spanten  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Thanks, Gerolf  ;)


Spijtig genoeg heb ik me gisteren avond laten verleiden om wat TV te kijken.
Spanten zijn dus nog niet af (nog drie te gaan).

Hoeveelheid werk aan de loods ingeschat: meerdere weken. 
Dus tandje(s) bijsteken !

Belangrijkste uitdagingen (en er zijn er nog andere !):
- hoe bouw ik het dak, zodanig dat het afneembaar is, maar tóch steeds nauw aansluit aan de muren en buitensteunen (ondanks de neiging tot vervormen)
- hoe bouw ik de NEEB-gebonden verlichting binnen maar vooral buiten?
- hoe bouw ik een betrouwbare poortaandrijving
- hoe monteer ik de ramen (raamindelingen in nieuw-zilver), zonder dat die in de weg staan van de poorten (die tégen de binnenmuren glijden)

Het zal zichzelf wel uitwijzen, komende dagen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Allee.. was er iets de moeite waard op Tv om dit spannend werk te onderbreken ?

Steam.N

Tja, alhoewel ik uiterst weinig TV kijk, was het gisteren wel OK.
En bovendien: het mag al eens iets anders zijn dan modelbouw, hé  ;)

Ondertussen denk ik een oplossing gevonden te hebben voor het goed gepositioneerd houden van het dak van de goederenloods:
magneetjes tegen de binnenkant muren kleven, metaalplaatjes tegen onderkant dak.
Zou moeten lukken, en een langdurige oplossing bieden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Zoek dan wel de kleinste magneetjes die je kan vinden. N-muurtjes hebben een beperkte draagkracht waarschijnlijk.

Steam.N

Zo slapjes zijn die muren nu ook weer niet  ;)
En er bestaan inderdaad erg kleine.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }