Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

raf

Hallo Jean

ja mooi gedaan vooral de beton
hoe heb je het gedaan ???
ik moet ook betonne verstevigingen gaan schilderen maar ????
voegen heb ik nu reeds geleerd maar die betonnen delen daar zit ik nog mee te tobben
voor de watertoren moet ik het zeker kunnen want daar zit veel beton aan
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

#2416
Mooie beton?  Het zou zandsteen moeten voorstellen  :-\
Schildering ervan vind ik op dit ogenblik maar zo-zo ...
Bovendien moet ik de bakstenen nog accentueren (ik heb tot nu toe alleen ingevoegd, en de stenen terug zuiver geveegd/geborsteld.
Volgt nog:  oranje-rood en bruine dry-brushing.  Ook de scheidingslijn tussen baksteen en zandsteen moet zuiverder)
Op de foto komt het beter uit dan in het echt, en op de foto ziet het er wat als "kladwerk" uit ;)

Gebruikte grijstint (gebruikt voor zowel voegen als zandsteen) is Vallejo 70986 (Deck Tan) (voor volledige bewerking: zie de baanwachters- en arbeiders-woningen, eerder in dit draadje).
Mocht ik dit schilderwerk bijwerken met andere kleuren, laat ik het nog weten.

Totaalbeeld zal natuurlijk nog wezenlijk veranderen, eens de ramen geplaatst zijn (nog te etsen), de (bruinhouten) balken boven de poorten geschilderd zijn, de loskade (in dwarsliggers) bevestigd, onder de loskade de bakstenen opgemetst, de daksteunen en dak geplaatst.
Een nog redelijk lange to-do lijst, maar die wordt stap voor stap verwerkt.

Beton blijkt inderdaad een moeilijke materie te zijn.
Ik ben er nog niet in geslaagd dit goed te krijgen.
Anderen hier op 't forum hebben dit wel duidelijk onder de knie.
Misschien is een afzonderlijk draadje rond dit onderwerp erg zinvol.  Dus nu maar direct aangemaakt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean
ja de foto geeft voor zandsteen een vertekend beeld dus het lijkt op mooi gelukt beton.
sorry daar voor na alle moeite die je gedaan gaat hebben maar in levende lijven gaat het er zeker wel goed uit zien.
Die kleuren is voor mij een probleem daar we in de scheeps modelbouw met ral kleuren werken .
Der is eigenlijk niet veel speling daar in die tak van de hobby wat kleuren aan gaat omdat volgens de federale regelgeving de boten altijd werf nieuw moeten gepresenteerd worden .
dus weathering word daar haast nooit gedaan al ben ik er nu wel mee begonnen.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Wordt dus nog wat experimenteren en bijwerken, dat schilderen ...

Ondertussen wat zitten piekeren over een betrouwbare aandrijving van de poorten, waarbij de servo een grote rotatie mag maken voor een kleine poortuitslag. (kwestie van minder schadelijke gevolgen te hebben door opstart-jitter).
Moet compact zijn, want servo's komen knal naasteen te liggen voor aanliggende poorten.

Ontwerpje uitgetekend (100 graden maximale uitslag voor 1cm zijdelingse poortbeweging). 
De opbouw van enkele maanden geleden gaf maximale poortuitslag voor 40 graden servo.
Benieuwd of de uitwerking haalbaar is, en het beoogde resultaat bereikt ...
Ontwerp ljkt eenvoudig, uitwerking in theorie eveneens, montage ook al gemakkelijk ...
Benieuwd ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Yippie !  Principe werkt.
Nu eerste servo inbouwen in (onder) de goederenloods !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2420
Enkele keren opnieuw begonnen, alvorens een bevredigende behuizing voor de servootjes klaar was :



Servo-arm grondig ingekort, en wat staaldraad in een U-vorm door het overblijvend stuk arm gestoken (eerst gaatjes geboord, natuurlijk  ;))
De drijfstang wordt via die U-vorm aangedreven, over een relatief grote hoek van de servo-arm.
Uiteinde van de drijfstang past in een gaatje in de ondergrondse voet van de poort.



De behuizing voor de twee servo's voor het eerste koppel poorten wacht op montage.
Nét voor die montage viel me op dat de kleur van de rechterpoort storend verschilt met de linker.
Dus dát moet ik eerst nog in orde maken.

Achteraf zal ik de uiterste standen van de servo nog moeten regelen.
Dat kan ik niet met het voorlopige servo-circuitje (op basis van een NE555) zoals het nú is.
Morgen eens zien of ik wat werstandjes wat kan aanpassen, zodanig dat de servo voldoende uitzwaait naar de uiterste standen van de poorten.
Bij de definitieve sturing zal ik de afstelling gemakkelijk kunnen doen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Binnenkort een filmpje? ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

#2422
waarom geen 16F628A gebruiken???
daar kan je meteen twee servo's op aan sluiten en via programmatie de twee servo's perfect sturen
veel minder componenten en beter regelbaar.
dit is het programma welk werkt met 2 schakelaars
het laat twee servo motoren tegen elkaar in bewegen.
de standen van de twee motoren zijn aan te passen zowel de open als dicht stand.
ik heb hetzelfde programma nodig voor het openen van de deuren bij de loc loods
'****************************************************************
'*  Name    : poortsturing                                      *
'*  Author  :raf janssens               *
'*                              *
'*  Date    : 11-3-2014                                         *
'*  Version : 1.0                                               *
'*  Notes   :                                                   *
'*          :                                                   *
Device 16F628A                ;Gebruik een 16F628A type
Config INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
All_Digital TRUE              ;Alle ingangen digitaal

;Logische constanten
Symbol LAAG         = 1       ;aan
Symbol hoog         = 0       ;UIT


;Algemene constanten
Symbol MaxPos       = 2300    ;Maximale uitslag van beide servomotoren (180o)
Symbol MinPos       = 700     ;Minimale uitslag van beide servomotoren (0o)
Symbol Snelheid     = 50      ;Snelheid waarmee servomotor 2 verdraaid

;De waarde voor constante 'Midden' wordt uitgerekend door de compiler
Symbol Midden       = (MaxPos + MinPos) / 2 ;Bereken neutraalstand voor servomotor 2

;Poortnamen
Symbol Motor_1      = PORTA.0 ;Poort waar de pulsjes voor servomotor 1 uitkomen
Symbol Motor_2      = PORTA.3 ;Poort waar de pulsjes voor servomotor 2 uitkomen
Symbol LinksOm      = PORTB.0 ;Toets voor 'Motor_1-2' linksom
Symbol RechtsOm     = PORTB.1 ;Toets voor 'Motor_1-2' rechtsom
Symbol ser           = PORTA.6 ;servo uit zetten
;Variabelen declareren
Dim Positie_1       As Word   ;WORD(!) variabele bevat de positie van servomotor 1
Dim Positie_2       As Word   ;WORD(!) variabele bevat de positie van servomotor 2

;        76543210
PORTA = %00000000             ;Maak alle poorten van PORTA laag
TRISA = %11110110             ;PORTA.0 en A.3 uitgangen voor beide servomotoren

PortB_Pullups On              ;On-chip pull-up weerstanden actief (voor de toetsen)
Clear                         ;Wis alle RAM geheugen


;Hoofdprogramma
Positie_2 = Midden            ;Startwaarde, servomotor 2 in het midden zetten

While 1 = 1                   ;Oneindige lus
   If RechtsOm  = LAAG Then GoSub aanzetten
      If LinksOm  = LAAG Then GoSub aanzetten           
   If RechtsOm  = LAAG Then Positie_1 = Positie_1 - Snelheid ;Servo 1 verlagen met 'Snelheid'
      If Positie_1< MinPos Then Positie_1 = MinPos ;Als 'Positie' onder het minimum uitkomt...

  If RechtsOm = LAAG Then Positie_2 = Positie_2 + Snelheid ;Servo 2 verhogen met 'Snelheid'
  If Positie_2 > MaxPos Then Positie_2 = MaxPos ;Als 'Positie' boven maximum uitkomt...
   
    If LinksOm  = LAAG Then Positie_1 = Positie_1 + Snelheid ;Servo 1 verhogen met 'Snelheid'
    If Positie_1 >MaxPos Then Positie_1 = MaxPos ;Als 'Positie' boven maximum uitkomt...

  If LinksOm  = LAAG Then Positie_2 = Positie_2 - Snelheid ;Servo 2 verlagen met 'Snelheid'
  If Positie_2 < MinPos Then Positie_2 = MinPos ;Als 'Positie' onder minimum uitkomt...

  Servo Motor_1, Positie_1    ;Stuur 'Positie_1' pulsjes naar poort 'Motor_1'
  Servo Motor_2, Positie_2    ;Stuur 'Positie_2' pulsjes naar poort 'Motor_2'
  DelayMS 8                   ;Minder dan normaal, POT en de 2e motor nemen overige tijd
  If RechtsOm  = hoog Then ser = LAAG
   If LinksOm  = hoog Then ser = LAAG
Wend
aanzetten:
If RechtsOm  = LAAG Then ser = LAAG
      If LinksOm  = LAAG Then ser = LAAG
      DelayMS 10
  Return   

dit is alles buiten nog een voeding van 8 volt (mag tot 18 volt)en een 7805 met drie condensatoren
de voeding is een blokje van een oude printer.


als je toets 1 indrukt krijgen de servo's massa en gaat de poort open.
druk je knop 2 in dan gaat de poort dicht
nadien word de stroom naar de servo's onderbroken.
nu is het nog zo dat je moet blijven drukken om de poorten open en dicht te doen maar ik ga dit nog veranderen
zodat je met 2 toetsen gewoon steeds wisselt tussen de geprogrammeerde standen.
ik heb het nog niet uitgetest maar ik denk dat hier 6 servo's kunnen op aan gesloten worden.
Maar dan is het wel zoeken naar de afstelling als de positie van de deuren onderling veel verschillen
maar het is mogelijk .
de druk knoppen kun je ook door een tuimel schakelaar vervangen
de midden poot aan de massa de twee anderen naar de schakelaars.
zo kan bij omzetten de poort of open of dicht staan zonder dat je moet blijven drukken.
bij mij word dit door een andere controller gestuurd dus dat zit daar een beetje anders

gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Omdat ik een andere servo-controller in de pijplijn heb zitten, maar ik op dit ogenblik even niet ga stoeien met electronica (alhoewel de handjes jeuken), maar me wél focus op het gebouw.

Belangrijk op dit ogenblik is checken dat de poorten mechanisch hun volle bereik halen.
Later, als de definitieve servo-controller er is, kan ik min/max/snelheid instellen.

Om de checks nú te doen, heb ik dat circuitje met de NE555, maar ook een printje dat ik bouwde volgens het PIC-ontwerp van Geert (dat toelaat 16 servo's onafhankelijk te sturen via schakelaartjes)
Dat Geert-printje heb ik al maanden geleden gebouwd, maar ik moet even uitzoeken hoe ik het alweer aan de praat krijg.

Bedoeling vorige dagen was checken dat de mechanische kant in orde was.
Zover ben ik nu (montage gaat vlot, mechanisme werkt, beweging loopt zacht, geen last van jitter, ...), dus laatste check is de range-check.
Die is nodig alvorens de aandrijving van de andere poorten wordt uitgevoerd (copy/paste).
Deze avond, dus.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: LS Models op 11 maart 2014, 07:35:04 AM
Binnenkort een filmpje?

Nog even wachten, Cedric.
Ik heb mijn servo regelaartje nog niet aangepast.
Op dit moment is het de serieproductie van poorten en servo-behuizingkjes.

Met die poortjes is het steeds spannend: bij de ene gaat het erg vlot, en past de poort van de eerste keer, bij de andere is het passen, bijwerken en sakkeren  ::)
Op dit ogenblik is er een poortje dat telkens uit de bovenste (U-profiel) geleider schiet.
Poortje speelt hoog spel, want als mijn geduld op is, vliegt het de vuilbak in  ;D

Voor de schildering wacht ik dat alle poortjes klaar zijn.
Dan krijgen ze automatisch hetzelfde kleurtje   ::)




Ondertussen popel ik (als onrustige ziel) alweer om mijn mini-baantje module op de bezemsteel te plaatsen:
Er is een essentiele spoor-bijdrage binnengekomen thuis, en wil die zo snel mogelijk plaatsen op het baantje  :P
Maar ik hou me nog even aan mijn goede voornemen af te maken wat in begonnen ben.
En deze keer zijn het de poorten  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 11 maart 2014, 21:35:15 PM
...Poortje speelt hoog spel, want als mijn geduld op is, vliegt het de vuilbak in  ;D

Jean, sorry voor de correctie: het vuilbakje  ;)

Je aandrijfsysteem voor je poorten: ik vermoed dat de aandrijfstang (wat een woord voor schaal 'N') tamelijk wat speling heeft in de vorken op je servo om ongewenste 'jitter' te elimineren?



Groetjes, Peter


Steam.N

Citaat van: PeterC op 11 maart 2014, 21:43:32 PM
...  sorry voor de correctie: het vuilbakje ...

;D ;D ;D  Nee, Peter, tóch een grote vuilbak, want met momenten heb ik heel veel stoute styreen  ;D ;D ;D

Nog een drietal poortjes te gaan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2427
Vreemd hoe die poorten de aanblik van het gebouw wijzigen (toch voor mij).



Ondertussen is het eerste koppel servo-behuizingen vastgelijmd op de onderkant van de werkvloer.
Een beetje een vreemd zicht: net de voet van een zeeslak  ;)
Zo komen er nog vier.

Nog één poortje te bouwen, deze avond (laatste van de rij).
Dan moeten de schuifschoentjes nog gemaakt worden, maar dat is niet meer voor deze avond.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 11 maart 2014, 22:45:21 PM
...maar dat is niet meer voor deze avond...

Nu al slapen en nog zoveel werk?  Die jeugd van tegenwoordig   :) :) :)

Morgen is er ook!  ;)

Groetjes, Peter


Steam.N

#2429
Citaat van: PeterC op 11 maart 2014, 22:52:03 PM
... Nu al slapen en nog zoveel werk?  Die jeugd van tegenwoordig   ...

Beste Peter :
1.  Wie sprak er van slapen ? ? ?  ::)
2.  "Jeugd" ... een lang vervlogen concept, voor iemand van 58 jaartjes  :'( :'(
3.  Met de berg knutselwerk die er nog ligt, was ik gisteren inderdaad beter nog niet gestopt  ;D ::)

Ach, niet getreurd: terug de hand aan het knutselmes en -penseel:  Alle poortjes liggen klaar voor montage.



Maar ... eerst ander schilderwerk:
- de schildering van de werkvloer is beschadigd met het bouwen van de poortjes (veelvuldige krasjes in de verf, waardoor de werkvloer bezaaid ligt met styreen-witte plekken) ...
- de muren moeten verder geschilderd worden.  Naarmate dát werkje vordert, plaats ik de poorten.

En terwijl de verf droogt, zal ik tussendoor verder werken aan de servo-behuizingen (nog zeven te gaan).
Dus ik verveel me deze avond zeker niet  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }