Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#2400
Voila !  235 dwarsliggertjes afgeschuurd en gelijmd.
Nu goed laten drogen, en schilderen.
Dan wat paswerk, om de nieuwe loskade aan het gebouw te passen, goed verstevigen en steuntjes maken om alles goed op zijn plaats te houden.

Het spant dat wat afweek van de andere vier (opmerking Gino), is ondertussen ook tot de orde geroepen.



Ze hebben allen de trekproef doorstaan, bovenop de lange gevels van de goederenloods.

Nu wat gevelwerken: hier en daar zijn werken onderbroken geweest, of werden foutjes gemaakt.



Het is de moment om dat in orde te brengen.
Daarna is het opnieuw muurtjes schilderen ...
Ook binnenkant moet geschilderd worden, om het licht niet door de kiertjes te laten ontsnappen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Ziet er goed uit Jean! Zie je nog zoveel foutjes?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Tja, toch wat fouten, maar ook stukken die iknog moet afwerken, omdat ik indertijd met momenten verzadigd was van wat ik aan het doen was.
Geen reuzewerk, maar het moet nú secuur afgewerkt worden, want eens ik begin te schilderen moet ik kunnen doordoen ...

De hoek die ik daarnet toonde heeft nog een voorzetmuurtje nodig, en de onderste strook bakstenenaan weerszijden van de hoek klopt van geen kanten.
Die twee stroken moeten er uit, en opnieuw gezet worden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2403
De werken vorderen:  wat moest weggesneden worden, is verwijderd, zonder extra brokken te veroorzaken



Aan de zijgevel moeten nu nog twee baksteenstroken terug opgemetst worden, de lange gevel krijgt er nog drie.
Blijven dan nog twee kleine ingrepen aan de poorten waar de sporen doorkomen.
Dus morgen kan ik deze activiteit afchecken, en begin ik aan de schilderwerken (buitengevels).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Zie zo.  Metselwerken zijn afgelopen.
Nu verf en borstels bovenhalen ... Daarna de ramen, deuren, en poorten.
Er komt terug wat schot in de zaak  :)

Vandaag zijn de magneetjes binnengekomen.
Volgens mij komt het goed qua sterkte.
Maar die test komt iets later, eens de schilderwerken afgelopen zijn.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

renstimpie

Mooi...   zonder meer... Mooi... :)

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Steam.N

#2406
Dank je Tim  ;)  Hopelijk komt het goed.

Ik zit terug even in de schilderklas ...
Even uitzoeken hoe ik het weer juist gedaan had, met die wachters- en arbeidershuisjes.
Gelukkig heb ik de fotos ... en de gebouwtjes om het resultaat mee te vergelijken.



Voorlopig zit ik nog wat te licht, als ik met het wachtershuisje vergelijk. 
Dus nóg meer de voegen uitdunnen vóór ik er met kleur op ga.

Niet evident, met alle hoekjes en kantjes, en met die zandsteen in lagen ...
Het komt wel goed, waarschijnlijk, maar het is terug wat zoeken.
Goeie oefening vóór ik aan het stationsgebouw zélf begin.

Maar aan het ritme van deze avond heb ik twaalf dagen nodig. 
Kan natuurlijk niet.
Gelukkig  kom ik er stilletjes aan terug in.  Tandje bijsteken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

De wash met een donkerdere kleur doen? Meer richting grijs? Een expert ben ik niet, maar dat zal het contrast wat minderen denk ik en het resultaat beteren?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Metpetergaathetbeter

vergeef mij maar het rechtse gebouw, linker onderkant heeft toch de indruk scheef afgesneden te zijn, of gezichtsbedrog ?

Groeten Peter ;)

Steam.N

Oeps, lijkt inderdaad zo, op de foto.
Is een stuk dat ik deze avond opgemetst heb ...
Zal morgen eens checken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Peter, verdomme, die stenen zitten inderdaad wat scheef.
Niet dat het opvalt (misschien een tiendeke van een millimeter) ... maar als je het weet ...  Dom dom dom ...
Mmmmhhh ... toch even twijfel of ik het ga vervangen ... want de stukjes aan weerszijden moeten er dan ook mee af ...
Thanks but no thanks  ;) >:( ::)
We zien wel, deze avond ...

Een donkere wash komt er waarschijnlijk nog, maar dat is nadat het hele gebouw ineen zit.
Kwestie van een volledig beeld te hebben.
Op dit ogenblik is het kwestie van de werkmethode, die ik gebruikte bij de vorige gebouwen, goed toe te passen.
Dan zijn de voegen fijner, minder opvallend.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

HYA

Hoeveel oudere gebouwen ik (bij mijn beroepsbezigheden) niet tegenkom waar hier of daar een geveldeel wat is scheef gezakt, een scheur in het metselwerk werd opgevoegd, ... . Gebouwen van 50 tot +100 jaar oud hebben dat (nieuwere gebouwen hebben het ook al, maar die zijn dan ook op een ander manier genconstrueerd dan het oerdegelijk dragend metselwerk van toen).

Ik vind zo'n verzakkingske heel natuurgetrouw.

Steam.N

Schilderen vordert traagjes, niet alleen wegens het prutswerk, ook wegens tijd voor gezin/familie en het prachtige weer !

Daarom ben ik even overgeschakeld naar de constructie van de poorten naar de loskade.
Gisteren heb ik wat zitten prutsen, om terug de juist werkwijze en afmetingen onder de knie te krijgen (nauwkeurigheid nodig, om ze vlot te laten bewegen  ::) ).

Eerste poortje klaar.  Die ga ik eerst schilderen, alvorens ze definitief te plaatsen.
Dus eerst kleurtje bepalen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2413
Het was geen knutselweekend: super weer, en mijn beide dochters nog eens samen thuis.
Gezellige avond gehad.

Tóch de kleur van de poorten van de goederenloods gekozen, en eerste poort geplaatst:



Kleur komt goed overeen met wat ik in gedachten had  :)
Tweede poort ligt klaar voor plaatsing, en de twee volgende zijn bijna klaar voor een likje verf.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Mooie tinten, Jean  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw