Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

TBCédric

De poortjes en het totaalzicht ziet er al zeer goed uit. Hierachter het dak?  ;D
Misschien heb ik erover gekeken of ben ik dom (voor het moment) maar waarom die inkeping in de poorten? Is het voor de vloer of wat?

Verder ben je zeer goed bezig Jean! Nogmaals: Om jaloers op te zijn!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

#2431
Cedric,  het is alweer enkele maanden geleden, sinds ik dit ontwerp op punt stelde en op dit draadje toonde.

Die inkeping zit niet IN de poort, maar is de plaats waar de vloer komt. 
Het grootste vlak vormt de eigenlijke poort, het kleine stuk is de sleepvoet van de poort, en die blijft ónder de vloer.

In de vloer wordt een smalle rechthoek uitgesneden, nét langs de binnenkant van de gevel.
Dóór dat gat schuif je de poort (langs de onderkant naar boven), tot die drukt tegen een U-profiel dat de bovenkant van de poort onder controle houdt.
Zit je hoog genoeg, dan kun je de poort, dank zij die inkeping, zijdelings open en toeschuiven.



Om te vermijden dat de poort daarna terug naar beneden schuift, plaats ik nét boven de vloer twee fijne slepertjes.
Dus de poorten glijden tussen de twee slepertjes bóven, en de langere sleper ónder de vloer.



Dit beperkt de wrijving van de poort tov de vloer, en houdt de poort mooi vertikaal.
Dóór de sleper ónder de vloer wordt de drijfstang geplaatst.

Eenvoudige constructie, eigenlijk.
Mijn doelstelling was bewegende poorten, zónder enig zicht op aandrijfmechanisme, als je dóór de loods keek.
Buiten de rechthoekige openingen in de vloer (die je van buiten niet ziet), en de twee lipjes (die je kunt camoufleren door ze juist te schilderen vertikale deel van de "L" poort kleur, of roestbruin, en het horizontale deel vloer-kleur) vallen ook dié niet op.

Op de laatste foto zie je dat ik de vloer deftig moet bijwerken.
Vooral het rechtse koppel poorten, waar ik nogal heb zitten prutsen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Bedankt voor de uitleg Jean!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

#2433
Alle servo-behuizingkjes staan klaar om geplaatst te worden.



Morgen de lengte van de drijfstangetjes nog eens controleren, dan in elke behuizing een stripje styreen kleven om te vermijden dat de drijfstangen uit het buisje schuiven bij plaatsing.

Spijtig genoeg heb ik deze avond geen tijd gehad om een penseel vast te pakken.
Morgen wordt het dus de hele avond schilderen ... (letterlijk natuurlijk, hé  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2434
Pffffff ....  de hele avond met penseeltje bezig geweest ...
Bakstenen kleur gegeven, beetje vervuild, en dan de zandsteen (?) een ander kleurtje gegeven.



Kleur is geen echte zandsteen, maar het komt redelijk goed overeen met de (huidige) realiteit, en het contrast met de bakstenen is wel een stuk beter dan daarvoor.
Latere vervuiling zal waarschijnlijk nog verbetering brengen.

De poorten staan er maar tijdelijk in, want de vloer moet nog geschilderd worden, en de poorten zélf moeten nog verweerd worden.
Niet meer deze avond, want ik ben een beetje op, na al die uren piekeren door het vergrootglas om niet buiten de lijntjes te gaan  ;)

De eerste lange gevel is wat schilderwerk af.
De andere gevels zullen wat beter vlotten.

Tijd dus om te piekeren over de grote poorten.
Constructie zal meevallen, maar voor de aandrijving is het probleem dat het scharnierpunt practisch in de hoek van het gebouw zit, terwijl ik probeer de servo's volledig ónder het grondvlak van het gebouw te houden.
Dus nog wat denkwerk.

Dan zijn de ramen en deuren aan beurt.  Dat wordt alweer etswerk.
En daarna het dak, zeker ?
Pas daarna ga ik de loskade bevestigen (kwestie van geen schade op te lopen bij alle manipulaties van het gebouw).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Evolutie, en ook geen ...

Eén zijmuur en een stuk van de tweede lange gevel gevoegd.  (wordt vandaag verder gezet)
Vloer is bijgewerkt (storende witte krassen zijn verdwenen, en lapwerk valt niet te erg op)

Alle poorten zijn geplaatst, maar geen gaat zo vlot als de eerste twee, die zeer vlotjes gaan.
Dus dat wordt wat onderzoek: scherpe hoekjes aan de deuren?  Slepertjes die niet afgeschuurd zijn?  Verf die de poort doet stroppen in het U-profiel (bovenaan)? Rechthoekige sleuf in de vloer die wat nauw zit? enz.
Komt zeker goed, want de eerste poorten blijven bewijzen dat de constructie werkt.  (filmpje komt later, maar eerst de werken wat laten vorderen).

Mogelijkse verdere werken, dit weekend: de grote poorten en het dak.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2436
Met de poortjes lijk ik op de goeie weg.
Van enkel-stuk productie naar serie-productie moet je steeds opletten ...



Twee ingrepen voor elk poortje, dat terug moet uitgebouwd worden (wat goed meevalt).
- de voet-slede komt hoger dan de uitsnijding in het poortje, en de scherpe rand wrijft te hard tegen de onderkant van de vloer.  Schuins afvijlen dus
- de kop van de poort had ik (voor de twee goed lopende poortjes) in de dikte afgevijld.  Voor de serie-productie was de kop aan weerszijden taps gevijld.
  Resulterende dikte was dus nog te groot voor het U-profiel.  Met het corrigeren is de verf natuurlijk ook weg (alweer minder wrijving).

Hopelijk lopen straks alle poortjes even voorbeeldig  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

De poortjes lopen al wat beter, maar ik ben er nog niet.
Het weekend is nog niet voorbij  ::)

Afwisselend met de poortjes, als de wrevel wat stijgt, stap ik over op het binnenspoor (extra stuk code 40).
Dat stuk moet af zijn, vóór ik de grote poorten aanpak.
Spoor is nagenoeg klaar.  Nog een bende dwarsliggers lijmen en schilderen (die zitten binnen het gebouw niet onder de leem).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2438
Langdurig werkje eindelijk achter de rug: het binnenspoor is gebouwd, en die doorgang heeft eindelijk een onderplaat.



Ik heb lang gepiekerd hoe ik die onderplaat ging bevestigen.
Uiteindelijk, terwijl je bezig bent, wordt alles wat duidelijk.
Benieuwd of ik er morgen nog tevreden over ben.

Morgen de dwarsliggers en sporen schilderen/verweren, secties zagen, electrische verbindingen maken, en de sporen lijmen op de onderplaat.
Beton en muren moeten ook nog wat vuiligheid krijgen.

Sleuven voor de spoor-poorten zijn gemaakt, dus de constructie van de poorten kan ook beginnen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Leuke foto's, en mooie vorderingen  8)
Die poorten, worden dat draaideuren naar binnen toe?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Inderdaad draaideuren naar binnen.  Scharnierpunten langs de buitengevel-kant.

Wenslijstje voor vandaag (alhoewel redelijk wat andere (familie-)activiteiten gepland):
- binnenspoor afwerken
- spoor-poorten maken
- tweede lange en eerste korte buitengevel afwerken (schildering, vensterbanken)
- verdere verbeteringspogingen aan de loskade-poorten

Dat zou me moeten toelaten komende week het dak te maken.

Benieuwd welk deel van deze dromen werkelijkheid worden  ;)
In elk geval blijft het doel om vóór het einde van deze maand dit gebouw af te werken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

wij wachten vol (veel) ongeduld ! Waarin een klein model(letje) toch groots kan zijn !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Knappe vordering Jean! Stukje per stukje raakt het af. Nu op tijd afgeraken. ::) ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Vloer van het binnenspoor is geschilderd en verweerd.
Binnenspoor is af (alle dwarsbalken zijn geschilderd, rails zijn beroest), secties zijn gezaagd.
Ik wacht echter nog met het inlijmen in het gebouw, want die sporen gaan me hinderen bij het schilderen van de bureau-gevels.

De tweede lange gevel is gevoegd.  Straks de bakstenen terug bovenhalen met andere kleuren, en de zandsteen afwerken.

Nu ben ik begonnen aan de eerste spoor-poort.
Buitenkant is gemakkelijk, binnenkant moet er ook wat geloofwaardig uitzien, als je dóór het gebouw kijkt.
Weekend is nog niet afgelopen, dus het kan wel lukken  ;)

Dus tóch wat vooruitgang !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }