Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

dani

engelengeduld en fijne motoriek.....  details, man, details ....   niet te geloven.
Jammer dat veel mensen deze schaal "voorbij lopen" en niet even stil staan bij dit niveau van afwerking op deze kleine afmetingen.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Martin Welberg

Vergeet ook wel eens dat het N is, zo'n fijne graad van detail...

Kautenbach

wah, als je naar de deuren kijkt met dat gefigureerde plas, man man.. ik durf er bijna niet meer naar te kijken hoor, knap werk ;)

Steam.N

Citaat van: Kautenbach op 06 januari 2014, 19:56:18 PM
... dat gefigureerde plas, man man ...

Wim, mag het gefigureerd GLAS zijn?  Liefst geen plasjes in NEEB  ;D ;D ;D




Even een verademing, dacht ik, met de opstart van een nieuw gebouw, waarvan ik dit weekend de mock-up maakte.

Geen probleem met de start: in de voorgevel zijn alle openingen voor ramen en deuren uitgesneden.
Maar ik word alweer direct geconfronteerd met de boogjes boven de ramen  :o  (beuh ...)
12 boogjes om te beginnen, en waarschijnlijk even veel aan de achterkant ...
Maar ja, beter direct door de zure appel bijten.

Als die boogjes er deftig in steken, maak ik misschien een siliconen mal van de gevel, snij ik uit het eerste gietsel de boogjes, en maak ik van die set boogjes een nieuwe mal.
Dan ben ik van een groot deel van de miserie verlost ;)

Voor het raamwerk heb ik al maar direct een etsmasker uitgetekend.
En terwijl het etsen loopt, teken ik de deuren.
Ideale techniek voor repetitief werk  ;)

Ik hoop dat dit gebouw een mooi vluggertje wordt  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 06 januari 2014, 20:49:50 PM
Liefst geen plasjes in NEEB  ;D ;D ;D
Toch niet tot het pissijn aan het station klaar geraakt...

Steam.N

Inderdaad, Marc.  Zolang moet Wim het nog even ophouden, maar het pissijn komt ... ooit  ;D

Boogjes van de voorgevel zitten er bijna allemaal in.  Deze avond nog eentje, en morgen de laatste drie.
Vooruitgang is stuk minder dan gehoopt, maar het is vooruitgang ....

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Voila, het laatste boogje zit er in, in die nieuwe voorgevel.   Nu even wachten tot het boeltje droogt ...
Dan kan ik die gevel verder afwerken met wat relief.

Daarna de zijgeveltjes maken.
Voor de achtergevel moet ik nog wat googlen  ;)

Gisteren avond heb ik raampjes geëtst, maar dicht bij het einde van het proces heb ik alles moeten stilleggen.
Ik was er wat lastig van geworden, en had het etsstuk weggelegd.
Maar als ik er nu naar kijk, lijkt het dat ik een aantal raampjes kan recupereren.
Met wat snij - en vijlwerk probeer ik er een achttal te redden ...
Hoop doet leven  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1807
Eerste foto van de huidige werf:  een rij van vier arbeiderswoningen.
Naar het oorspronkelijke voorbeeld uit NEEB tijd, Merodelei, vertrekkend vanuit station richting Antwerpen, direct aan je rechterkant.
(gebouwen zijn al een eeuwigheid vervangen door recentere gebouwen).



Je ziet het rechtse huis.
Ramen zijn gerecupereerd uit de onderbroken ets-sessie, maar zien er ok uit.
De deur is er voorlopig in geplaatst voor de foto: bovenkant van een mislukt raam, onderkant wordt een styreen plaatje.

Zijgevels worden volle baksteenmuren, de achtergevel krijgt elk huis een deur en een raam.
Die achtergevel moet nog gestart worden.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Je begint ervaring te krijgen met je raambogen!
Echt knap zijn ze !


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

TBCédric

Inderdaad, die boogjes zijn echt mooi gemaakt!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Yannick, Cedric: bedankt voor het compliment.
Zélf ben ik er ook aardig door verrast.

Ik moet oppassen of ik ga het nog leuk vinden om die boogjes te maken  ;D
Met wat oefening komt het wel goed.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1811
Kleine update: stand van zaken van mijn arbeiderswoningen, een rijtje van vier ...



Mijn suikerklontje was zich aan het opvreten, omdat het zo lang niet mee op de foto mocht, dus bij deze  ;)

Voorgevel moet nog voordeuren krijgen.
Maar voor de rest van deze avond geef ik de voorkeur aan de achtergevel.
Eens dié geplaatst, kan ik de nodige binnenversterkingen zetten, en de steunen voor het dak.

Nog even een spurtje ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Paulogic

Ik zou toch meer dan één suikerklontje nodig hebben (in mijn koffie) om hier de moed voor te hebben...
Bouwfirma JD, uw partner in N bouw.  ;)
mvg,
Paul(ogic)

Metpetergaathetbeter

laserlabo uw partner in bouwmaterialen N moest volgen ?  :-\ ;D

Groeten Peter ;)

PS Jean onnodig te zeggen fraai werk, blijf in herhaling vallen  ::) :-\ ;)