Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Martin Welberg

Testors is toch wel aardig mat, misschien kan Jean er beter een laagje ultra matte medium over schilderen. Nadeel daaraan wel is dat het net als alle matte lakken een wittige waas heeft. Het matteringsmiddel in de lak is nl wit...

evan

Huisstof doet de rest wel na een maandje  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Stieven76

Waarschijnlijk een domme vraag of ik heb er over gelezen, maar hoe komen die leien los van het dak? Gebruik jij geen dakplaten of is dit iets anders?

Steam.N

Stieven,

de leien zijn gelaserd in karton, ik vermoed op halve dikte van dat karton.
Dus is hun samenhang met de rest van het karton sterk verminderd.
Door manipulatie van het basismateriaal en door wrijving, worden sommige leien dan losgetrokken.

Ik heb nog geen testen kunnen doen met matte vernis (heb ondertussen wel een bus in huis), dus het bevestigen van de enkele half losse leitjes komt later.

Ondertussen staan de vier schouwen op het dak.

Ik ben er nog niet: loodslabben zijn absoluut nodig, zeker aan de voorste rechtse schouw, omdat ik daar de leien heb moeten wegsnijden.
De baksteen-naad  tussen schouw en zijmuur moet ook nog bijgeputty-ed worden.

Het is te laat om nog het Monarque-etswerk te beginnen.  Het asje van het etspompje houdt het nu, maar ik moet nog een kleine aanpassing doorvoeren.
Het Monarque verhaal komt bijna aan zijn einde: knutsel-einde, weliswaar, want het gaat zijn plaatsje op de baan goed invullen.

Er zijn nog enkele ideeën ter verbetering en aanvulling, maar die gaan af en toe, tussendoor, uitgevoerd worden.

Aandacht gaat nu eerst naar het onderstel van de minibaan.
DE vereiste om aan de eerste constructie-werken te kunnen beginnen. (en daar wordt het dringend tijd voor).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Paar losse leien is instant weathering  ;)

Steam.N

Tja, dat is wel zo, als de juiste leien wegvallen ;-)
Hier zitten ze allemaal aan de rand ...  Mmmhhhh ... ik ga ze tóch maar vast zetten  ;)

Einde van de vrijdag-avond werken:
- Monarque dakgoot aan de dak-knik is af en geplaatst
- Tweede module bak is praktisch af (poten nog bevestigen).

Beddeke in.  Morgen komt een andere dag  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

renstimpie

Slaapwel en succes... :)   Ik ga nog een kleine update posten voor Saint Amis.. :)

5 & 6 december 2026 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
zondag 18 april 2027 - Ruilbeurs - MSC HET SPOOR

Stieven76

Bedankt voor de uitleg Jean. Die leien zien er alleszins wel goed uit!

Steam.N

Van vorm vind ik de leien ok.
Nu nog die egale kleur wegwerken met wat verwering.
De testjes die ik gedaan heb geven een goed resultaat.
Nog even wat verder oefenen om het goed in de vingers te hebben, en dan krijgen Monarque's leien  wat kleur

Kautenbach

Huisstof doet de rest wel na een maandje  ;)

bij Jean niet hoor ???

k wordt wel steeds nieuwsgieriger naar een totaalplaatje van je bouwwerkzaamheden 8) 8) 8) ;D

Michiel

Had ik niet gelezen dat de bakken in elkaar staken? Ik denk dat we binnen een paar dagen een proefopstelling mogen verwachten. (hint-hint);)

En, Jean, zeggen dat de meeste van die details waar je je aan ergert, vanop een normale kijkafstand amper waarneembaar zijn!  :o  ;D Het dak met leien en schoorstenen ziet er geweldig uit!  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Terug van een prachtig dagje familiefeest. 
Dus vandaag niet ge-NEEB-d.  Morgen volle bak !

@Michiel:  de bak voor het zichtbare stuk zat al in mekaar, maar voor het retourtje wilde ik ook een onderstelleke.  En dát zit nu ook ineen  ;)
Blij dat je het resultaat van dak en schoorstenen ok vindt.
En met de knik-dakgoot ziet het er wat beter uit :

Als morgen de etswerken achter de rug zijn, gaat Monarque even onder de stolp, en wordt de volgende activiteit gestart.
Op mijn ToDo-lijstje van de Monarque blijven nog 16 afwerkings-items staan (allemaal kleine prutsen: slabben, correctie-schilderingen, regenpijpen, enz), waaruit ik af en toe eentje kan pikken, als het lopende werk even tegensteekt of tegenvalt.

@Wim:  Geen stof, hier ? ? ?  LOL
Je laatste zinnetje heb ik niet gelezen  ;D ;D ;D ;D ;D

Steam.N

Eindelijk in gang geschoten ... na een voormiddagje kerstversiering-afbraak  ::)

Ets-proces heeft goed gelopen.  Bruikbare Monarque stukjes, die ik nu ga bijvijlen, schilderen en plaatsen.
Daarmee behandel ik 3 van de 16 open Monarque items  :)

En dan begin ik aan de reeks (10, denk ik) ontbrekende mockups ...

Steam.N

Evan gaan uitwaaien ...
Van de 11 ets-stukjes die ik wil plaatsen, zijn er 7 gezet.
De vier laatsten zijn de koppigste, tegendraadste, ambetantste die ik ooit heb vastgehad ... enfin ... vast ... ze vliegen altijd alle kanten uit ...
Me die vier al méér dan een uur bezig geweest ...  >:( >:( >:(
Straks nog eens een poging wagen !
Geen keuze, want ze moéten er op !!!

Ondertussen nog maar 1 van de 10 mockups klaar.
Dus nog genoeg werk aan de winkel  ;)

Dirky