Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#1740
Dank je wel, Martin  ;)

De dakwerkers zijn goed aan het werk :



Als ze goed doordoen, zijn alle leien deze avond gelegd.

Maar er ligt daarna nog erg veel werk op de plank:  kleine correccties aan de leien, vier schouwen bouwen en schilderen, loodslabben maken en schilderen, regenpijpen, leien verweren, schilders het gebouw laten rond gaan en alle mankementen wegwerken, etswerk (dat vandaag niet doorging, omdat mijn etspompje het opnieuw begaf (mijn reparatie trok dus op niet veel :-[ , maar nieuwe (goeie) herstelling zal snel doorgevoerd worden ).

Dus nog geen verveling, komende dagen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1741
Yeeehaaa !  De leien zijn gelegd  :



Eigenlijk moeten er nog enkele leitjes komen:
Boven elk uiterst dakraam komt nog een kleine kap, en die moet natuurlijk ook afgedekt worden.

Maar ik ga morgen eerst de dakgoot maken, ter hoogte van de bovenkant van deze ramen (in de knik van het dak). 
De kapjes gaan daarboven moeten gebouwd worden.

De naden tussen de dakvlakken (rechts) vallen me wat groot uit.
Die krijg ik niet meer weggewerkt.  Spijtig.

Benieuwd of ik de verwering van de leien goed ga krijgen.
Om te verwerken is het een ideaal materiaal (merci, PaulLogic  ;) ), maar bij de verwering absorbeert het alle vocht.
Dus dry-brushen ... maar dan ook écht dry ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Jean,
Op de hoeken waar dakvlakken raken moeten er normaal toch nog loodslabben of brede hoekige leien (stukjes papier ?) komen.
Die dekken alle naden af. Ook 'int echt'.

Steam.N

Marc, ook die vertikale naad ?
Ik dacht dat ze die mooi konden aanleggen, met een loodslab ónder de leien, waardoor een zichtbare loodslab niet vereist was.

Het is in elk geval een elegante uitweg en een opluchting !  Thanks.

Gelukkig dat de horizontale naden worden weggetoverd met die extra dakgoot aan de knik.
Dus alles geraakt propertjes in orde.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Ja, ook de verticale naad. Ergens in de geschiedenis van MSM nog te vinden waar iemand Budingen in minitiatuur beschreef.

Kautenbach

..... ;) (ik blijf dit indrukwekkend vinden)

Michiel

... (zonder woorden) ...  waaauw!  8) 8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Dat je dit kan op schaal N blijft indrukwekkend! Chapeau Man! ;)

Vochtabsorberende grondstoffen waarvan ik op voorhand weet dat ik ze wil verweren krijgen een grondige laag matte vernis of zelfs een gepaste kleur verf op voorhand. Dat maakt het verweren achteraf iets gemakkelijker...

GVL

Jean, zou ook voor de loodslabben gaan, zoals Marc suggereert.  Die zullen sowieso niet uit de toon vallen.
Wat het verweren betreft, verfpoeders? Heb onlangs ook gewoon zandstof geprobeerd op hout.  Bij zeer poreuze materialen zijn zelfs verfpoeders soms moeilijk te doseren en krijgt men vlekken.  Het stof is iets grover en dus makkelijker te verwerken.  Het karton van de leien zul je wel moeten verzegelen, denk ik.  Dit ivm de luchtvochtigheid.
Groeten.

Dirky

karton verzegelen lijkt volgens mij niet nodig. Ik heb hier dingen staan die niet verkocht geraken (hint  :D) met kartonnen daken. Na veel hete dagen en veel vochtige dagen hebben die nog geen kik gegeven. Ze zijn niet vol verlijmd dus kunnen ze krullen...

GVL

Dirk, is dat niet het mogelijke probleem?  Golvende of gekrulde leien in model zijn niet echt mooi.

Gerolf

Voor zover ik Dirky begrijp, kunnen ze krullen, maar doen ze het niet  ;)

Mooi dak in wording, Jean  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Denkelijk ga ik het hele gebouw bespuiten met matte lak.
Hopeljk blijven daar geen zichtbare sporen van op de ramen.

Ik wil dit voornamelijk doen voor het dak: de leitjes komen aan de rand van dak-vlakken wat los bij manipulatie.
Ook als er wat overmatig stof zou op komen, krijg ik dat waarschijnlijk gemakkelijker weg.
De styreenvlakken waarop de leien gekleefd zijn, heb ik volledig ingestreken (een aantal druppels lijm volledig uitgestreken), voor ik het karton er op drukte.
Dus op zich gaat het karton niet veel leven, alleen de randen die over de "bakstenen" uitsteken hebben vrij spel.

Voor de rest van het gebouw wil ik matte lak, want als ik ga verweren, kunnen nog wat correcties worden uitvoeren als het tegenvalt.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#1753
CiteerDenkelijk ga ik het hele gebouw bespuiten met matte lak.
Hopeljk blijven daar geen zichtbare sporen van op de ramen

NIET DOEN

Jean, het enige dat je daarmee bereikt is dat je ruiten ondoorzichtig worden.
Door matvernis te gebruiken heb ik die ondoorzichtige band op het onderste deel van mijn ruiten avn Station Boom kunnen aanbrengen.


Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

... of je ramen (zorgvuldig) afplakken voor je airbrusht  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw