Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#1845
Raf, gezien mijn extreem krappe planning voor mijn minibaantje, laat ik de malletjes deze keer aan de zijlijn.  ;)



De dorpels zijn geplaatst, dus de deuren kunnen gepast worden ..



Dan kan de gevel gelijmd worden aan de rest van het gebouw  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#1846
Citaat van: Steam.N op 11 januari 2014, 22:44:33 PM

Nu de vier achterdeuren ...

toen je aan je station begon in N dacht ik ook die is zo zot als (een/4)achterdeur(en)  ;D ;maar zoals je meermaals laat zien is het zo klaar als een klontje dat dit een meesterwerk wordt !  :)
Groeten Peter  ;)

ik heb eens enkele fouten verbeterd die rangeerduivel niet zag !  ;D

Steam.N

#1847
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 januari 2014, 00:01:10 AM
... die is zo zot als (een/4)achterdeur(en)  ;D ;)  ...

En dat je gelijk hebt, Peter!  Groot gelijk   ;)
Enfin, het doet niet zeer (nóg niet) ...  Gelukkig  :)

Hier het eindpunt van de dag:



Nog maagdelijk wit, die ramen en deuren.
Eens het "hout" zijn kleur heeft, zal het wat minder propertjes uitzien.
Maar dat is voor één van de dagen (wie weet morgen)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modeltreinbart

Als je meedoet aan de minibaantjes Jean en ik eindig achter jou zou ik dat helemaal niet erg vinden . RESPECT
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

raf

Hallo Jean

Hoe maak je de deurtjes ????
Dat je eentje maakt in styreen is begrijpelijk maar als ik dan naar je foto's kijk dan zie je nergens een naadje van waar de styreen aan elkaar is gezet.
Of je hebt een freesmachine en je freest de deurtjes uit dat is ook een mogelijkheid.
Ik en anderen zijn wel een beetje nieuwschierig naar je gebruikte methode .
Dit is modelbouw met een grote M en daar zou ik dus graag wat van leren.
De reden is dat ik normaal dit bouw.



wat dan dit resultaat geeft als model dat ook nog vaart en duikt .


Dus daarom zeker mijn belangstelling van de door u gebruikte methoden.

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

de draad efkens kwijt... Wat hebben de deurtjes van Jean gemeen met een varende duikboot?  :D :D :D

Proper werk Jean... ;)

conducteur

Dat is ook mijn vraag....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#1852
Erg leuke reacties, alweer !  Hartelijk dank, mannen.

Raf, zo'n U-boot heeft (alhoewel het een monster van een wapen was) een soort elegantie waar ik wel bewondering voor heb.
Ook de toen toegepaste productiemethodes waren indrukwekkend, 70 jaren geleden.
Dat je met dergelijke schepen plezier beleeft (zowel bij de bouw als het varen) is gemakkelijk te begrijpen  ;)


Om op je vraag terug te komen ivm de aanmaak van de deurtjes:
het zijn allemaal styreen-stripjes (in dit geval 0.28mm dik).

Met een freesmachine krijg je de hoekjes niet scherp.
Als je met machinerie wil werken, vermoed ik dat een snijplotter een goed stuk gereedschap is  (heb ik al aan gedacht, maar mijn kot staat al vol, en er vloeien al te veel centjes naar deze hobby  :-[ :-[ :-[ ...). 
Heb je erg veel geld, ga je voor een laserplotter of een 3D-printer  ;D

Werkmethode? Ik kleef eerst de horizontale strips boven en onder, en pas dan de vertikale stukjes propertjes tussen de twee horizontale.
Het is veel passen en flintertjes afsnijden.
Te klein?  Opzij leggen voor een volgend raampje !

Als uiteindelijk het vertikale stukje tóch een ietsiepietsie kleiner blijkt bij het kleven (meestal liggen die stukken al opzij), dan gebruik ik voldoende lijm (zodanig dat het styreen wat begint te smelten), druk het stukje tegen de onderste horizontale strip, wacht even, en schuif het vertikale stuk naar boven, tot tegen de bovenste horizontale.
Tegen de tijd dat ik begin te schuiven is het styreen wat gesmolten aan de uiteinden, en "trekt" het stripje zich wat uit aan de onderkant (dus verschijnt er geen spleetje (ten hoogste een verdunning), en "las" je het vertikale stripje tegen het bovenste horizontale.  Dus ook daar géén spleetje.
Natuurlijk continu langs de voorkant kijken dat de stripjes in hetzelfde vlak liggen.
En een loupelamp is natuurlijk een noodzakelijk stuk gereedschap (zeker in mijn geval, waar de oogjes stilaan beginnen achteruit te gaan).
Let wel: deze methode werkt alleen bij zeer kleine spleetjes !!!

Hier lichtjes vergrote deur en ramen.



Je ziet dat de stripjes niet perfect liggen (alhoewel je dit met het gewone oog niet ziet).
Deze inperfecties komen wél naar voor bij het schilderen of toepassen van washes, en kun je die dan ook nuttig gebruiken.
Je ziet op deze foto ook goed hoe ik met de lijn "gesmost" heb  :-[

Toevallig liggen alle aansluitingen aan deze muur redelijk goed.
Ik heb nochtans op andere gebouwen ook mijn rode-oortjes ramen en deuren !!!
Dan heb je putty, waarmee je spleetjes kunt verdoezelen.
Putty heb ik vroeger nootit bij de hand gehad, waardoor ik wel verplicht was om opnieuw te beginnen en nauwkeuriger te werken.

Hopelijk helpt deze info je, alhoewel ik vermoed dat het bouwen van schepen een ander soort plastic vereist, waarbij de techniek om naden te vermijden dan ook redelijk verschillend is.  (eerder gebruik van putty, en veeeeel schuren, steeds met fijnere korrel)



[Edit:]  typootjes weggewerkt
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#1853
info vragen omdat hij dit wenst te gebruiken voor hetgene hijzelf bouwt !Als je het volledige posting van Raf leest is dat toch duidelijk Dirk en Rian ! groeten Peter ;)

Raf een ander draadje openen kan ook een oplossing zijn ?

raf

Hallo


Eigenlijk niets en toch heel veel.
Het gaat er niet om wat je bouwt maar hoe ;want dat was mijn vraag.
Of het nu vliegt, vaart , rijdt of stilstaat het gaat over de manier van werken met de voorhanden zijnde materialen.
Styreen stripjes worden ook in andere takken van de modelbouw gebruikt.
Niet zicht baar op de foto's maar in de toren staan namelijk planken recht op (om de bemanning niet te laten vast vriezen tijdens de winter)die ik van styreen gemaakt heb.
Menige lasnaden zijn gemaakt van styreen strippen.
De scharnieren op de luiken van de mijn schachten zijn van styreen gemaakt.
Veel van de delen bestaan uit giethars waar eerst een master voor gemaakt is (meestal uit karton en andere afval).
Een hobby is niet of, of ,of maar en, en, en wat materialen aan gaat.
Als ik meerdere delen moet hebben dan maak ik een siliconen malletje of ik gebruik speciale klei om tijdelijke malletjes te maken.
Een schakel kast voor langs het spoor koop ik niet want ik ben een model BOUWER dus ik maak ze zelf.



Deze delen zijn gebouwd op 1/50 schaal .En zo heb ik er dus nog heeeeeel veel op mijn modellen staan.
Ik wil leren hoe anderen iets bouwen zodat ik misschien een betere of goedkopere manier vind om iets te verwezenlijken.
Ik zeg toch ook niet " Jullie gebruiken modelbouw servo's "wat hebben die met een trein te maken .
Kijken ,vragen en leren daar ben je nooit te oud voor .

Gr raf die nog wat aan zijn boogbrug gaat verder werken.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modeltreinbart

Off topic : Ik begrijp de reactie van Raf. Hoeveel modelbouwers die met treinen bezig zijn halen hun ideeën niet van het vervuilen van militairia?
De meeste die vervuilen al is het met een wet-wash, drybrushing of met pigmentpoeders allen hebben we eerst eens gekeken bij militairia.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Steam.N

Raf, Bart,  ik ben volledig akkoord met wat jullie zeggen.
Mijn punt was dat ik vermoed dat plastic modellen gemaakt worden uit een ander soort plastic, en dat montage-methodes dan mogelijks ook anders zijn.

Maar blijkbaar gaat Raf (en vele andere scheeps-, vliegtuig- en militaria-modelbouwers) stukken verder dan de standaard bouwdozen.
En methodes uit die wereld zijn voor de modelspoorwereld een grote verrijking.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Hilarisch ...

Nét voor de middag de mal dakpannen ingegoten met hars (al zo dikwijls gedaan) ...
Daarnet even gecheckt:  hars hardt niet uit ...
Sh@%$#t ... wat is er nú weer aan de hand ...   >:(

Het is toch geen spitstechnologie:  je neemt component A, meet af, vult een potje ...
Je neemt component B, meet evenveel af ... Doeme, 't is toch niet waar ... ik heb component B niet gepakt, maar terug component A ...  :-[ :-[ :-[

Man man man ... als je ouder wordt ...
Enfin, nieuwe poging gestart, met het goede gevoel dat het wel goed komt  ;D

Zolang de arbeiderswoningen opzij gezet, en aan volgend gebouw gestart ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

misschien 2maal B eens proberen ?  ;D Gebeurt ons allemaal wel eens ervan overtuigd zijn alles juistgedaan te hebben en dan jezelf betrappen dat je verstrooid bent geweest !  :(

Groeten Peter ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 januari 2014, 14:57:22 PM
misschien 2maal B eens proberen ? ...

Weinig kans op succes, Peter  ;D
Hars is deze keer wél aan het harden  :)
Nog een uurtje wachten vóór ik het ontmal.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }