Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

raf

Hallo Jean.
Waarom heb je de dorpels en de venster banken niet mee gespoten in het grijs???
Laagje maskoll en dan de vensterbanken spuiten dan terug mascol nu mee over de vensterbanken en dan de deuren spuiten.
Je kan het al spuitend in laagjes opbouwen .
ik ga het zo doen met de stenen van het station.
zo kan ik verschillende tinten grijs over elkaar heen spuiten en dan in 1 keer het totaal aan mascol er af trekken.

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

#1891
Wat is Maskoll nu weer ...  Ook al nooit van gehoord.
Ik vermoed dat het een andere naam is voor een gelijkaardig product als ColorStop of LiquidMask ...

Ik heb de voorkant van de vensterbanken beschermd met LiquidMask, maar ben niet tot de rand van de ramen gegaan, omdat ik wilde vermijden dat zo een deel van de ramen níet gespoten zou worden.
Dorpels waren nog niet gedaan, maar zijn snel overschilderd.

Ik heb bijna nooit met airbrush gewerkt, en moet dat absoluut beter gaan inplannen in mijn productieproces, en op de juiste momenten de juiste onderdelen schilderen.
Daarvoor moet ik ook dringend op de hoogte geraken van de bestaande hulpmiddelen, zoals die LiquidMask.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean

Das hetzelfde spul alleen een andere naam
zoek op youtube naar de merknamen van die dingen en je komt 10000 filmpjes tegen waar er over de mogelijkheden wat het spul kan word over uitgelegd.
Ik zie hier bij jullie hetzelfde probleem als bij de boten bouwers.
Die zitten ook vast in hun wereldje en kijken nooit buiten de grenzen.
Veel van mijn opgedane ervaringen met modelbouw komen me hier nu ook van pas en anders om ook.
Ik heb veel ervaring met het maken van malletjes en als ik dus voor een bepaald huis BV 4 deuren nodig heb dan maak ik een malletje.
Kost ongeveer een 20 gr siliconen voor een deurtje maar ik maak er twee tegelijk.
eentje op de bodem van het bakje en eentje er boven op. (eerst insmeren om geen lucht bellen te hebben.
een bakje om iets in te gieten is soms moeilijk maar ??? we gaan naar onze kindertijd en KIJK ik bouw die bakjes in LEGO blokjes
Niet 100% silicone dicht maar het werkt wel en zo maak je bakjes op maat om niet teveel siliconen te verknoeien.
En eens de deuren/vensters gespoten zijn zie je het niet meer van wat ze gemaakt zijn.
Je levert mooi werk daar discuteer ik niet over want het is prachtig wat je maakt  maar je WERKT vooral veel LOL.
Morgen komen er foto's van de tweede boog en het fabriek gebouw dat ik gemaakt heb bij mijn postings.
Maar nu seffens 0.8 mm ledjes gaan solderen bij een vriend die een grote loupe heeft.
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Weet niet of het exact het zelfde werkt als de liquidmask, weet wel dat het veel wordt gebruikt in de militaire modelbouw voor bv roest etc. Model in de roestkleur, rubbercement aanbrengen op bepaalde plaatsen, kleur spuiten / schilderen en dan de plaatsen met rubbercement weer weg wrijven...Modelbouw materiaal lijkt vaak op gewoon materiaal alleen met een andere prijssticker...is trouwens ook een verdunner bij te koop..

Steam.N

Klinkt inderdaad interessant.
Als het werkt voor militaire modelbouw, is er geen reden waarom het voor ons niet zou werken.
Zal eens rondkijken.  Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Soort lijm:
Semi transparante lijm op basis van natuurrubber.
Eigenschappen:
repositioneerbaar, snelhechtend, lijmresten makkelijk weg te wrijven
Chemische karakterisering:
natuurrubber, opgelost in kookpuntbenzine
Uiterlijk:
dik vloeibaar, transparant/troebel, sterke kookpuntbenzine geur
Toepassing:
verlijming van papier, karton, kurk, textiel, leer, foto's. Gelijmde voorwerpen kunnen later gemakkelijk los gehaald worden.
Let op: lijm bevat oplosmiddel en kan hierdoor kan (gelakte) voorwerpen aantasten. Fotolijm eerst uitproberen op een (onzichtbare) plaats. Dit geldt ook voor foto's.
Geschikt voor:
kinderen vanaf 6 jaar, onder toezicht gebruiken
Vlekken:
niet met water behandelen, maar verwijderen met (kookpunt)benzine of Collall Lijmverdunner voor Fotolijm


Hier spreken ze echt wel over een LIJM .
en wat modelbouw aangaat kan ik er niets over zeer weinig over terug vinden.
Ik hou me bij de bekende spullen .
En een bijkomend probleem
De rubbercement van Collall is niet meer leverbaar en is vervangen
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


raf

Hallo


De site waar ik het op zag staan melde dat het niet meer verkrijgbaar was en dat de vervanging in een tube kwam.

Op verschillende forums lees ik er wel veel negatief over.
Het zou zich door bepaalde verfsoorten door heen vreten .

To my utter despair, the rubber cement proceeded to eat through the Alclad and into the gloss black! The test piece that I sprayed Alclad did not have gloss black under it, so the test was different than the real thing. I had a minor disaster on my hands.

Nee bedankt ik blijf wel bij de mijn bekende producten.
Als ik er geen ervaring mee heb dan post ik het ook niet op een fourm .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Martin Welberg

Had dus nix moeten zeggen, sorry hoor.....

raf

Hallo Martin

Als je zelf wel goeie ervaringen met het spul hebt is het zeker de moeite om dit te melden .
Het zou gek zijn om 20 euro uit te geven als je iets voor 10 euro kunt kopen.
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

De praktijk zal het voor me uitwijzen  ;)

Ondertussen is de gevel bijgewerkt (verfresten aan de muren weggewerkt, vensterbanken en dorpels mooi grijs geschilderd, en waar ik de verf aan de deuren bij het schrapen beschadigd had, met een fijn penseeltje bijgewerkt).

Ondanks de tijd die ik in dit bijwerken moest steken, ben ik erg gelukkig met de oplossing. 
Deuren zijn mooi egaal met een dun verflaagje gekleurd.
Het is waarschijnlijk niet de beste werkmethode voor volgende gebouwen, maar het is een goeie uitweg.

Nu ga ik het dak er op zetten (giethars pannen op dikte frezen, wat overblijft verstevigen waar mogelijk, plaatsen en schilderen).
Dan nog schouwen en regenpijpen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Dak zit er op ... maar nog geen nok, en nog niet geschilderd. ... waar is de tijd deze avond naartoe gevlogen ? ? ?
Ach, het dak moet nu tóch eerst goed drogen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Dat vraag ik me ook wel eens af Jean...