Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

De brug van Manternach

Gestart door doomslu, 22 juni 2011, 22:18:20 PM

conducteur

Bomen en struiken elke dag water geven, als je die gaat planten. [}:)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

citaat:
Geplaatst door conducteur

Bomen en struiken elke dag water geven, als je die gaat planten. [}:)]

Binnenkort wat vakantie. Zal ik misschien wat kunnen verder doen. [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

#122
Oei oei.
Laatste bericht dateert van 9 augustus.  :-\

Toen was ik nog in de waan dat ik tijdens mijn verlof wat zou kunnen voortwerken.  :o
Een panne van het forum enkele dagen later heeft er anders over beslist.

Ondertussen een expootje verder en ook MSM 120 afgerond, dus dit weekend eindelijk wat voortgedaan...  :)

Eerst iets voor Evan. Een foto van de tunnel, met daarop aangeduid waar de rijdraad moet komen (62 mm boven de rails, blijft 14 mm vrije ruimte over).



En dan de vorderingen (nou ja...): alles volgestrooid met zand en dergelijke...








En de rivier geschilderd. Klaar voor het water? Ik heb wat watervrees...  ???



Een algemeen beeld... (let niet op de slordige achtergrond)...



Ben ondertussen al wat groen aan het aanbrengen, maar dat is iets voor de volgende aflevering...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven123

Netjes  ;)
Ben al benieuwd naar het water, hoe ga je dat juist aanpakken; jachtvernis, epoxyhars...?
Het groen ziet er ook al erg mooi uit.

Succes ermee,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

conducteur

Zal blijven zitten tot de volgende aflevering. Als ik morgen te laat ben op school dat is dat de fout van een zekere Luc... 8) >:(
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

TBCédric

Ik kijk er al naar uit, die volgende aflevering!!!!!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Blij dat je endelijk voor jezelf wat tijd hebt kunnen vrijmaken
Het ziet er erg knap uit !  Prachtige brug, en een mooi stuk groensel!
Ik ben erg benieuwd hoe het water er gaat uitzien.
Naar de kleur van de ondergrond gaat het er een modderige rivier worden ...  Benieuwd   :P

Hopelijk blijf je tijd hebben om dit snel af te werken !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Luc, mooie vorderingen!  Ik ben benieuwd voor je water (zit ook met zoiets in het vooruizicht).

Citaat van: doomslu op 18 november 2012, 19:36:59 PM
...

...

Linkeroever van je rivier: zijn die rotsblokken niet wat groot en te regelmatig voor rotsblokken?
Groetjes, Peter


evan

Hoi Luc,

Ik heb het gezien en zoek morgen het een en ander op ;)

Ziet er leuk uit
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Citaat van: PeterC op 18 november 2012, 21:17:11 PM
Luc, mooie vorderingen!  Ik ben benieuwd voor je water (zit ook met zoiets in het vooruizicht).



Linkeroever van je rivier: zijn die rotsblokken niet wat groot en te regelmatig voor rotsblokken?
Ze zijn inderdaad wat groot, vind ik. Let wel, het zijn blokken door mensenhanden gemaakt, dus die vorm is ok.
Gelukkig zit die oever dik onder het groen, dat wordt dus lekker verstopt...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

#130
Luc,

14 mm tussen de bvl en de bovenkant tunnel?

Dan vormt dit geen probleem voor je. 
Ik zie dat je laatste bovenleidingsportiek vlak bij je ingang staat.  De spanwijdte naar je volgende ophanging toe is dus groot genoeg dat je ophanging in de tunnel reeds uit het zicht zal zijn.   Vermits het 14mm is, komt dit overeen met een slordige 1,2m en deze systeemhoogte is voldoende om een klassieke verkorte stoel te plaatsen zoals aan een portiek hangt, maar je zal hem niet zien natuurlijk.

Dus gewoon de draad in de tunnel laten verdwijnen en bevestigen.  Simpel he?

Vanaf dat de afstand kleiner wordt dan 15cm (+/- 2mm HO) tussen de bovenste draad en het plafond dan wordt er voor een extra V-ophanging verkozen.

Wat je rijdraad hoogte betreft van 62mm is best vermits deze c-bovenleiding normaal op 5,3 meter hangt dus dat komt overeen met 61mm.  Nice!

Nu je brug nog...  eigenlijk staan je portieken op de brug iets te ver uit elkaar.  Doordat er op een brug meer zijwaartse windlast is op de rijdraad, verkleinen ze de spanwijdtes.   Maar De esthetiek is ook belangrijk...
Ik gaf het maar even mee als info.

Groetjes en succes verder!


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 19 november 2012, 18:16:27 PM
Wat je rijdraad hoogte betreft van 62mm is best vermits deze normaal op 5,3 meter hangt dus dat komt overeen met 61mm. 
Volgens mij is de standaardhoogte in het grootbedrijf 5,50 meter. In Nederland dan toch, en ik kan me niet voorstellen dat er binnen Europa verschillen zijn.
Hoe dan ook, volgens NEM201 is de minimale hoogte van de rijdraad in H0 60 mm.

evan

#132
LOL... geen verschillen in Europa.

Dat is een goede!

Ik ga Luc heus geen blaasjes wijsmaken Klaas.  Wees gerust ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Dank je wel Evan, dat is goed nieuws!
Zoals je kan zien op de vorige pagina's hebben de Luxemburgers wel een 'steun' aan de tunnelingang, maar zij hebben misschien niet zo veel ruimte als ik. Mijn tunnelportaal is niet exact op schaal.

De Luxemburgers hebben inderdaad midden op de brug nog een portiek.
Ik heb gekozen om dat niet te doen, puur om estetische reden...  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

#134
Hoi Luc,

Jou tunnel is inderdaad hoger en er is ook een verschil in Bovenleiding.

Het type op jou baan is 3000V of 3kV (DC) en de Bovenleiding op je foto is 25kV of 25.000V (AC) qua isolatie en ophanging is dit al een gans ander verhaal.

Esthetisch is je baan in wording zeker 8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.