Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

De brug van Manternach

Gestart door doomslu, 22 juni 2011, 22:18:20 PM

Kautenbach

...doe de volgende MSM ook maar weer een weekje later, is de moeite vh wachten meer dan waard[;)][:D][:)]

heeeel mooi en heel veel ruimte zit erin, en prachtige afwerking, alleen al de afstanden tussen je bovenleidingsportalen, echt gaaf gemaakt, ben benieuwd naar het vervolg, en die koeien, het gras is echt niet groener bij hun buren [^]

Binco

Fraai, Luc!!!
Dat komt daar dik in orde! [;)]

De methode met dat eierkarton en behangerslijm kende ik niet.
Is dat dan een soort papier-mach? dat je maakt?

[:)][;)]

Gerolf

Heel mooi, man [8D]
Zowel het landschap als je brug en je wasdraad en het weiland en ... [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#108
CiteerGeplaatst door Kautenbach

...doe de volgende MSM ook maar weer een weekje later, is de moeite vh wachten meer dan waard[;)][:D][:)]

heeeel mooi en heel veel ruimte zit erin, en prachtige afwerking, alleen al de afstanden tussen je bovenleidingsportalen, echt gaaf gemaakt, ben benieuwd naar het vervolg, en die koeien, het gras is echt niet groener bij hun buren [^]
Met dank aan al de kunstenaars hier voor de lovende woorden...  :)
Het geheel geeft vrij getrouw de werkelijkheid weer. De compositie is dus de vrucht van het werk van natuur en mensen.
Persoonlijk vind ik het makkelijker om naar de werkelijkheid te bouwen dan pure fantasie.

Wim, in het echt staan er een paar bovenleidingspalen op de brug, maar dat vond ik niet zo fraai. Dus heb ik de vrijheid genomen die weg te laten en de overspanning net iets groter te nemen dan de maximale afstand bij de NMBS(*). Het geeft wel mooi, vind ik zelf. ;)

(*) Ik hoop dat Evan het mij vergeeft.  :-[

@Binco: die methode is zo oud als de straat, maar ik gebruik het voor de eerste keer. Je moet de snippers eierkarton heel lang in water laten weken, en dan mixeren zodat het een papje wordt. Daar dan wat behangsellijm bij en je hebt een modelleerpasta. Sommigen doen er nog wat plaaster bij.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Martin Welberg

[:D] homemade sculptamold...

PeterC

citaat:
Geplaatst door doomslu

...die methode is zo oud als de straat, maar ik gebruik het voor de eerste keer. Je moet de snippers eierkarton heel lang in water laten weken, en dan mixeren zodat het een papje wordt. Daar dan wat behangsellijm bij en je hebt een modelleerpasta. Sommigen doen er nog wat plaaster bij...



Luc, knap!  Een goedkoop en recyclerend alternatief!
Hoe zit het met de 'krimp' van van die modelleerpasta?
Groetjes, Peter


Michiel

Wel Luc, zonder oneerbieding te zijn, maar je blijft verrassen. Wat ziet zat stukje landschap er mooi natuurlijk en evenwichtig uit. Knap staaltje modelbouw, echt waar.

Je hebt goed opgelet bij het nalezen van je MSM's [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

citaat:
Geplaatst door doomslu


(*) Ik hoop dat Evan het mij vergeeft. [:I]





63 meter bij Compound-Bovenleiding dus omgerekend 72 cm is de maximum lengte in rechte lijn[;)][:D]  Het ziet er goed uit[:)]
Ga je aan de tunnelingang een geisoleerde bevestiging maken of zoiets?

Die Eierkartonpunch ben ik ook al tegengekomen, maar zelf nooit geprobeerd.  Ik geloof dat John Allen deze techniek vroeger gebruikte en in Belgie bv Jacques Leplat.  Klinkt goed en hoe fijner gemalen des te minder krimpfactor vermoed ik.  Met wat plaaster erbij komen we inderdaad in de buurt van Sculptamold[:)]

GOE BEZIG[^][8D]

[:)]

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

#113
Evan, ik heb een afstand tussen twee palen van iets meer dan de 72 cm, ik ben er me van bewust. Ik vind het resultaat mooi en blijkbaar bevalt het jullie ook, dus ik ben tevreden met deze iets te lange afstand.

Die mix van karton en lijm krimpt niet. Ik heb er geen plaaster aan toegevoegd omdat ik er nog boomstammen moet in "planten". Ik dacht "ik maak de bodem niet te hard". ;)

Kan je iets meer uitleg geven voor wat betreft de bovenleiding aan de tunnel? Dat is iets wat ik nog moet maken.
Zo doen ze het in Luxemburg, maar ik gebruik Belgische bovenleiding...


luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Hoi Luc,

Ik plaats ??n dezer een foto en stuur hem evt ook per PM...

De Bovenleiding op foto is inderdaad van het 25kV type ipv de 3kV.  Je ziet dat al aan de isolatoren bv, maar het wordt een eenvoudige oplossing.

Kan je misschien op een foto aanduiden aan de hand van een latje of iets dergelijks waar de rijdraad zich gaat bevinden qua hoogte ten opzichte van het tunnelportaal?

Wordt dus vervolgd [;)]

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
Kan je iets meer uitleg geven voor wat betreft de bovenleiding aan de tunnel? Dat is iets wat ik nog moet maken.
Zo doen ze het in Luxemburg, maar ik gebruik Belgische bovenleiding...
In MSM49 heb ik zo iets beschreven, met schetsen [;)]
Op mijn PC zijn de oorspronkelijke bestanden bijna allemaal verdwenen [:(]



Geen geweldige foto, maar het toont wel iets ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

@ Gerolf: die was ik uit het oog verloren. bedankt.

@ Evan: zal ik proberen deze avond te doen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

.... zo kan het ook, ik zie Evan zo al staan, zonder valbeveiliging, met zn 2en op 1 zo,n plankje..., Luc ga jij aan de andere kant staan, hahaha [;)]

toevoeging:
Ik heb foto's gemaakt van een serie van 3 boeken van Ed Federmeyer over de Luxemburgse spoorwegen, een echte aanrader!





luc, beetje off topic, zal je draadje niet verstoren verder[:D]

ga vooral door zo, heel leerzaam om te volgen, en natuurlijk prima thema, Luxemburg

Gerolf

Leuke foto's, Wim. Zo'n ladder op wielen heb ik onlangs nog naast het spoor zien liggen in Berchem, ongeveer waar Evan foto's gemaakt had...
Compleet off-topic, ik weet het [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Foto ken ik, want de boeken heb ik ook. [;)]
Straffe toeren h?, in die tijd...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *