De brug van Manternach

Gestart door doomslu, 22 juni 2011, 22:18:20 PM

railrunner

Ga je de bomen en struiken zelf maken met de technieken van Jos 'grove den'?

doomslu

#166
Citaat van: railrunner op 16 december 2012, 17:47:55 PM
Ga je de bomen en struiken zelf maken met de technieken van Jos 'grove den'?
Bomen en struiken... een hele opgave. Zit ik er al enkele weken over te denken en te experimenteren.

Zoals je ziet op een foto van het voorbeeld zijn de bomen niet van het type 'stam met takken' zoals de laat ons zeggen klassieke boom in de boomgaard. Het zijn eerder flink uit de kluiten gewassen struiken, vaak met stammen in groepjes bij mekaar.





Dat ben ik dus aan 't proberen dit na te maken met allerlei takken en verschillende bevlokkingsmaterialen in diverse kleuren, met wisselend succes.
Een keuze is nog niet gemaakt.





Sorry, de foto's zijn niet geheel duidelijk.

Ik ben er dus nog niet uit... misschien toch beginnen vlechten Jos?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Tjalling

Hallo Luc,

Prachtig stuk modelbouw dat je laat zien!
Over je bomen: Als ik je probeersels vergelijk met je foto's kloppen de vormen wel zo'n beetje maar zie je bij het voorbeeld veel meer door de bladeren heen. Je probeersels nog eens heel hard heen en weer schudden zodat het teveel aan blaadjes er af valt?

Groet,
Tjalling
 

Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Koen

Zeer knap en natuurgetrouw!  :P Waar vind je de tijd nog?
Ik ben benieuwd naar het vervolg  :)

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ToThePoint

@Luc

heb een vraag over het veel besproken water.
Hoe heeft u dat gerealiseerd ?
Of is dat voor een artikel in MSM ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Jurgen

Citaat van: doomslu op 16 december 2012, 21:04:11 PM



Net echt!  ;D


Serieus, knap gedaan je brug. Het hele diorama zou iets zijn om te bespreken in MSM. Het mag dan wel een Luxemburgse brug zijn, ze zou perfect ingepast kunnen worden op een Belgische baan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Martin Welberg

CiteerIk ben er dus nog niet uit... misschien toch beginnen vlechten Jos?

Mmm niet nodig denk ik, bovenste reeks ziet er prima uit. Misschien wat subtieler met het blad / strooisel. Weet niet wat je er nu voor gebruikt ?

Steam.N

Ben akkoord met Martin en Tjalling.
Je eerste reeks lijkt me goed bruikbaar.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Bedankt voor de vele reacties.

Ik ga proberen iedereen te antwoorden.

De Luxemburgse brug gaat inderdaad in een Belgische baan ingepast worden. De bovenleiding heb ik al Belgisch gemaakt. Zo'n brug zou zeker ook bij ons gekund hebben en m'n handen kriebelden nu eenmaal om die na te bouwen...  :)

Of er ooit een artikel komt? Misschien wel, als onze hoofdredacteur het onderwerp de moeite waard vindt.  ;)

Dat neemt niet weg dat ik graag vragen beantwoord.
Het water dus. De bedding heb ik eerst bestrooid met zand en steentjes die vastgelijmd zijn met klassieke verdunde houtlijm. Dan heb ik de bedding geschilderd met een bruin-groene mix. Wat donkerder in 't midden en wat lichter naar de randen toe, in een poging om diepte te creëren.
Daarna heb ik een drietal laagjes Natuurwater van Faller gegoten (steeds een paar millimeter). Het loopt mooi tegen de randen, maar hier en daar heb ik wat 'geholpen' met een penseeltje. In de laatste laag heb ik tijdens het stollen (duurt een paar uur) af en toe wat golfjes gemaakt met een penseel. Als het te vroeg is loopt alles weer vlak en herbegin je een kwartiertje later...
Handig product. Is het beter dan de andere? Ik zou het niet weten, want de andere producten heb ik nog niet gebruikt...

De bomen dan.
De eerste serie bevallen me ook het best. De eerste van links en de derde (beide met donkergrijze takken) zijn van Woodland Scenics, uit een doos met struiken. De derde heb ik wat bijgewerkt met blaadjes van GPP.
De drie andere bomen zijn zelf gemaakt van zeeschuim, bevlokt met verschillende materialen: Busch Microflocken, 'afval' van Heki Flor, en blaadjes van GPP.
Dat 'afval' zijn de vlokjes die van de matten vallen tijden het werken met dit product.

Ik denk dat ik inderdaad ga proberen om bij het bevlokken iets kariger te zijn, zodat een meer open structuur ontstaat.

Tips voor bevlokkingmaterialen zijn steeds welkom (ook de gebruikte tinten...).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marimon

De schildering van die brug vind ik subliem gedaan. Weinig of geen verschil met het echte. Ik ga mij nog méér moeten inspannen om zo'n resultaat te verkrijgen. oefening baart kunst zegt men... :-\
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Martin Welberg

Gebruik zelf bijna geen schuimspul op m'n loofbomen. Hoofdzakelijk bladeren van Noch en Polak, die van GPP ken ik niet. Welk seizoen moet het gaan worden Luc ? Voor kleuren is da wel wat belangrijk denk ik. Voordeel aan Polak is de grote variatie in kleuren en ze hebben fijn, middel en grof als blad in hun assortiment. Nadeel voor mezelf de wat kleine potjes, maar denk dat Luc er geen bomen van een 30-35 cm op gaat zetten...

Gerolf

Schuim gebruik ik ook niet meer: er zijn immers goede bladeren te koop.
Voor je bomen zelf (grote struiken, zoals je zegt) lijkt me zeeschuim als basis bruikbaar, maar je zal wel moeten snoeien voordat je het loof aanbrengt.
Vlechten is ook een optie, maar dan met fijne draad om de doorkijk OK te krijgen (slanke stammen, die snel naar het licht zijn gegroeid)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railrunner

Luc,

Voor mijn loofbomen gebruik ik de techniek van 'grove den'.  Behalve het loof, daarvoor gebruik ik 'Blätterflor' van Heki of afhankelijk van de boom het materiaal van Silhouette.  Voor naaldbomen gebruik ik de techniek van Jürgen van het Stumiforum (finescale), met grasvezels in verschillende lengtes van Silhouette.  (Voor loofbomen gebruikt Jürgen ook de techniek van Jos.)  Ik gebruik verschillende kleuren van beide merken, vooral hoogzomer, vroege herfst en late herfst.  Maar dit is afhankelijk van welk seizoen dat je verkiest.  Ik gebruik geen grote matten die over een boom getrokken worden, maar ik knip de matten in stukjes van 1 X 1 cm.  Deze stukjes worden dan in alle richtingen uitgetrokken tot een luchtig geheel en dan op de takken gekleefd.  Ik werk in N-schaal, dus voor HO mag je de vlokjes iets groter knippen.

Deze methodes zijn wel arbeidsintensief, maar het resultaat oogt mooi.  En je kunt er niet alleen bomen mee maken, maar ook struiken. Ik kies voor mezelf voor kwaliteit.
Voor foto's verwijs ik graag naar onze website: www.n160.be en dan vooral kijken naar de foto's van de bocht van Erwetegem.

doomslu

Bedankt iedereen voor de tips, want de twijfel blijft.

Deze middag, tijdens de lunchbreak, even naar de winkel gegaan... helaas geen blaadjes gevonden, noch van Noch, noch van Polak.  :(
Dus blijven er nog de paar kleine zakjes van GPP die toch al een paar jaartjes oud zijn. Eens mee experimenteren en het resultaat critisch bekijken.  ;)
En hopen dat ik tijdens het kerstverlof niet 'vast' zit hierdoor.  :-\

@Jim: de bocht van Erwetegem ziet er goed uit, maar de foto's op de website zijn nogal klein om zich een oordeel van de bomen te vormen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *