Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Peter

Mooi gedaan Michiel. Het lijkt al heel goed op het origineel.

PS: Het is: The train HAS arrived[;)]
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Nu nog een echte achtergrond en een echte groene berm[;)] Dit wordt proto 1:160[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

vanmiegroet

@ peter bedankt voor de taalfout te verbeteren
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

C-rail

Mooi!
En dat in N, zulk fijn werk!

Trouwens Michiel: proficiat met je 2500ste reactie op het forum!![;)]

eddy

Hoi Michiel,
Als ge wat meer van dat stof nodig hebt,laat maar iets weten.
groeten eddy

ToThePoint

Knap Michiel en chapeau met het resultaat.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Alle sporen zijn nu flensvrij. Locomotieven en wagens rijden vlot, maar ik ben teleurgesteld over het lawaai, alhoewel ik 3 mm isoaltiemateriaal heb gebruikt, boelkbinderslijm en geen enkele schrof of nagel meer heb zitten. En ik weet zeker wat het probleem is: scherp zand! Dus, volgende stap in de verbetering van het ballastbed, is gebruik te maken van een zacht materiaal met dezelfde granuliteit als zand, zoals misschien kurkpoeder? Wie kan me een concreet voorstel geven van product dat voordelig geprijst is, zacht als kurk van consistentie en fijn als zand van korrelgrootte?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Vandaag ontvangen: een verzameling van allerhande groensel in zakskes. De kennismaking met een nieuwe discipline dringt zich nu op: begrassing van een spoordijkje...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mdvholland

citaat:
Geplaatst door Michiel

(...) ik ben teleurgesteld over het lawaai, alhoewel ik 3 mm isoaltiemateriaal heb gebruikt, boelkbinderslijm en geen enkele schrof of nagel meer heb zitten. En ik weet zeker wat het probleem is: scherp zand! Dus, volgende stap in de verbetering van het ballastbed, is gebruik te maken van een zacht materiaal met dezelfde granuliteit als zand, zoals misschien kurkpoeder? Wie kan me een concreet voorstel geven van product dat voordelig geprijst is, zacht als kurk van consistentie en fijn als zand van korrelgrootte?



Michiel, voorzover ik begrijp is boekbinderslijm niet anders als een variant op verdunde houtlijm. Naar men zegt is een wat meer flexibel blijvende lijm aan te bevelen om geluidsresonanties te voorkomen. Kijk bijv. eens naar Anita Decor flexlijm. Mogelijk heeft dat meer effect dan andere ballast. Kurkmaalsel op schaal N lijkt me weinig toevoegen in termen van esthetiek.

Ben benieuwd naar je ervaringen met groensels. Verlijmen met electronische vliegenmepper? (zie elders in dit forum)

groet,
Matthijs

Michiel

Hallo Mathijs,

Boekbinderslijm blijft wel degelijk soepel en rubberachtig na het drogen. Houtliijm is helemaal anders, en wordt keihard na uitharden. Het probleem met scherp zand is dat het nogal stevig in elkaar klit (en wordt daarom wel in de bouw gebruikt, in tegenstelling met rivier- of zeezand dat niet klit). Het scherp rolgeluid is het gevolg van dit scherpe zand dat als een koek samen klit. Daarom ga ik ooit eens een test doen met een ander materiaal (kurkzaagsel?). En gezien het toch wordt overstrooid met leem, is estetiek in dit geval niet echt van belang. [;)]

Ik heb al een occasie zelfbouw-vliegenmepper-zeef op de kop getikt, dus daar ga ik binnenkort eens mee aan de slag. Ik ben hooggespannen! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Hoi Michiel , je spoordijk(je) is super goed gelukt h?!![;)]
Je hebt nu weer een andere uitdaging , ??ntje waar ikzelf nogal wat moeite mee heb , een mooi en realistisch natuurlandschap maken , ik ben dus h??l benieuwd hoe je dit gaat aanpakken , maar U kennende gaat ook dat weer helemaal voor mekaar komen.[;)]

Gerolf

Dit draadje volg ik al een tijdje op de voet. Bijzonder interessant, Michiel [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Erwin,

Ik ben zelf ook best tevreden hoe het spoorbed eruit ziet, vooral omdat het aspect goed overeenkomt met die oude foto's, en kleur kan ik alleen maar gissen.

Voor de begroei?ng weet ik wat ik wil, maar nog niet hoe ik het kan verwezelijken. De bedoeling is een half-verwilderde dijk met gedeeltlijk verwilderd gras en laag struikgewas, gecombineerd met verboste delen met grote struiken en kleine bomen.

Dus, deel 1: begrassing en onderbos uitzetten.
Deel 2: bomen maken en struiken maken, maar daar is al heel wat over geschreven op dit forum met machtig mooie voorbeelden van onder andere Grove Den. [;)]

@Gerolf, thanks, het doet me plezier te lezen dat mijn gestoei, met voor mij nieuwe technieken, je kan boeien. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ondertussen heb ik een kleine selectie van de oude foto's van rond Brussel-noord jaren ?20 als illustratie van het thema op mijn website gezet. Het duidt een beetje de stijl en sfeer waar mijn toekomstig project naartoe zou moeten gaan.

Brussel-noord gisteren
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Met fijne snippers hout en bladsel uit het bos, met er overheen namaak-moerasstrooisel en een paar plukjes namaakloof heb ik een onderbos neergezet. Hieroverheen komen normaal gezien struiken en boompjes, maar bomen vlechten stel ik nog even uit; eerst het gras...


...en mijn eerste kennismaking met statisch begrassen. De kop is er nu af, nu kan ik er eens goed invliegen (als mijn kinders me de tijd gunnen).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)