spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Michiel

Het baanwachterhuisje zoals op de laatste foto werd wat verder afgewerkt, maar het mist nog wat "ouderdom". Nu nog een zeer sumiere inrichting en een lichtje om soms 's nachts te laten branden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Piano-wire = veerdraad = staaldraad
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Dat vindt je gemakkelijk in alle goede "radio bestuurde vliegtuigen" winkels.
0,3-0,5-0,6-0,8-1-1,5mm enz... diameter.
stefan.

rixke rail

Wat is aan de kant het gebouwtje met de spoorbaan gebeurd, Michiel ?
Daar ontbreken precies sporen; spoorwerken ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Het stuk waar geen sporen liggen, komt een werkploeg de sporen vernieuwen. Je weet wel, een hoopje spoorwegmannen die zwoegen met spoorstaven, bielzen en lunchboxen. Een materiaaltrein ernaast, hoopjes grind langs de tijdelijke werf en... inderdaad spoorwerken. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Ziet er al heel goed uit Michiel. Doe zo verder.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

prulleman

In verband met die telegraafdraden. Ik heb op mijn vroegere baan Nieverans eens visdraad gebruikt. Die kun je in verschillende kleuren en diktes krijgen. Maar hoe te spannen. Simpel. Laat de zwaartekracht werken. De draden zijn enkel vast bevestigd aan de eerste paal. Langs de andere zijn ze losjes langgevoerd en eventueel met een ietsiepietsie flexlijm geplakt. Ze moeten nog goed schuiven maar net niet afvallen. Achter de laatste paal verdwijnen de draden ondergronds alwaar aan elke draad een klein loodje hangt. gevolg: alles netjes gespannen en bestand tegen "per ongeluk tegengekomen"[;)]
Alleen is dit niet bruikbaar voor expobanen want het systeem overleefd het transport maar 1 keer[:o)]

Stefan Appelmans

En de echte draden langs de straat zijn nooit recht gespannen, hoor!
stefan.

evan

Telefoondraden of telegraaf draden spanden destijds wel[;)]  Of toch zo goed als.
Electr. kabels hangen door.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

citaat:
Geplaatst door evan

Telefoondraden of telegraaf draden spanden destijds wel[;)]  Of toch zo goed als.
Electr. kabels hangen door.

Evan, dat is een interessant statement. Dat ga ik eens onderzoeken... aanschouwelijk onderzoek wel te verstaan. Ik kom binnenkort hierop terug. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door evan

Telefoondraden of telegraaf draden spanden destijds wel[;)]  Of toch zo goed als.
Electr. kabels hangen door.



Daar wil ik ook het fijne van weten.
Waarvan komt uw bewering ?
Zelf ooit gezien, of ergens een foto of zo ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

Zitten op het forum ergens nog (ex)medewerkers van de oude RTT en (staats)Electrabel ? Dus de 'eerste hand'...

jacques timmermans

evan,

even de les materiaalleer oprakelen:
een koperen draad, of deze nu voor elektrische of data transmissie gebruikt wordt, die in de zomer zonder door te hangen gespannen wordt, zal in de winter door het inkrimpen vrijwel strak gespannen staan of te wel breekt hij. Wordt deze draad in de winter gespannen, dan zal hij  door de uitzetting in de zomer zeker gaan doorhangen. Ergo, elektrische verbindingen die in de vrije lucht worden of werden gespannen zullen vrijwel altijd doorhangen; stak gespannen leidingen zijn meestal een uitzondering.

Jacques Timmermans

evan

Amai veel reactie[;)]

Wel Jaques heeft gelijk, maar zegt het bijna zelf:

Electrisch voerende kabels hebben een behoorlijke sectie en hebben een groter gewicht en uitzettingscoefficient.  Dus gaan doorhangen

Telegraafdraden hebben een veel kleiner sectie en bijna geen gewicht.  Dus hangen bijna niet door.

In mn reactie heb ik ook gezegd "zo goed als gespannen".

Zelf kijk ik steeds naar het echte alvorens model te maken.  Dit adhv van fotos, literatuur en mn omgeving.  En bovenal doe ik iets en blijf ik niet turen in boekskes[:D]

Ean wat fotos:

Telegraafpalen:



Elektriciteitspalen:


En dan maakt ieder voor zichzelf een compromis in zijn werkstuk.

Vriendelijke groeten
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

Aha, nu is het duidelijk evan.
De mist is weer opgetrokken in dit hoofd.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI