Nieuws:

Nu in MSM 261 PRAKTIJK: Verweren van containers | Een Vectron van Beacon Rail in model

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

ToThePoint

Michiel.

Ooit schreef u dit:

"Het tunneltje samen met de weg zouden gebouwd zijn rond de jaren 1870, waardoor de weg in 1920 ongeveer 40 jaar oud zou zijn geweest. De tunnel is de toegang tot het depot, dus niet echt druk bereden zoals midden in een stad. Ik vermoed dat door deze 2 factoren de slijtage door karrewielen vrij beperkt zou zijn gebleven."

Dat was in de periode dat u aan de kasseiweg bezig was.
Op 40 jaar tijd staan er al wel degenlijk bomen op (op de dijk en niet op de weg he !). Dus doe rustig verder.

Over die kasseiweg trouwens heb ik onlangs iets gezien.
[image]http://www.all-that-is.eu/kasseiweg.JPG[/image]
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Een interessante foto van die kasseibaan. Die ga ik opzij zetten als referentie. bedankt!

@Gerolf, de stam is uiterst kort. De eerste vertakkingen gebeuren al ter hoogte van de grond. Het gaat om doorgegroeide struiken van 5 a 10 meter hoog die je veel langs spoorwegbermen ziet. Om de zoveel jaar gaan de grootste exemplaren eruit, en blijven de kleinere struiken over om weer door te groeien. Lager op de dijk komen dan wel jonge bomen met een stam, meestal varianten zoals van esdoorn, lijsterbes of els. [;)] Tenminste, dat is wat ik zou willen proberen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik zou de stam niet per s? langer maken, maar in elk geval iets voorzien waardoor het inplanten gemakkelijker wordt en de zaak goed blijft zitten.
Voor mijn bomen gebruik ik een stukje draadstang:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf! Daar heb je een behoorlijke tijd aan bezig geweest, maar ze zien er naar mijn idee heel erg goed uit!

Voor de struiken duw ik de stam van ongeveer 2cm de grond in tot aan de eerste vertakking, maar voor de bomen is dat een goede tip met die draadpen eronder.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Met telegraafpalen ziet het er ook niet slecht uit.  [:p]  Ik heb draad van 30?m dik gevonden, maar ik moet het nog proberen om ze te spannen tussen de masten. Dat wordt ontegensprekelijk gepruts.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Michiel

Met telegraafpalen ziet het er ook niet slecht uit.  [:p]  Ik heb draad van 30?m dik gevonden, maar ik moet het nog proberen om ze te spannen tussen de masten. Dat wordt ontegensprekelijk gepruts.

Vooral om de draden realistisch door te laten buigen... Hoe krijg je straks de krul van de bobijn uit die draad, zonder hem retestrak te spannen? [xx(]

eddy

Hoi Michiel,
Wat denkt u van deze draden?
Is wel in HO      

groeten eddy

evan

Hoi Michiel,

Knap sfeertje en de palen zien er mooi uit!

Ik gebruik elastische garen draad van bv bij Veritas.  Het is dan wel strak, maar doorhangen is bijna niet mogelijk tenzij je stijve draad gebruikt die je laat buigen...

??n opmerkingetje:  Ik vind de bodembedeking naast je tunnel op de afgaande flank van je talud nogal grof.  Ik bedoel de schaal verhouding van  de houtsnippers.  Het is maar een klein detail, maar met een detail foto zou het kunnen vloeken.[;)]

Groeten[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Amai Eddy ik was terwijl jou post ook aan het typen...

Je draden zien er ferm uit!

Ik denk dat we hier voor ons allen graag uitleg krijgen. [:D][:D][:D] Vindt je niet Michiel?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door evan

Ik denk dat we hier voor ons allen graag uitleg krijgen. [:D][:D][:D] Vindt je niet Michiel?

Ja da wil ik ook wel weten hoe ge dat geflikt hebt....

Michiel

Die draden zien er inderdaad heeeel erg goed uit. Erg knap hoe die zo doorbuigen. Ik zou ook graag weten hoe je dat zo mooi hebt gekregen. [:p][:p][:p]

Die snippers zijn inderdaad nog iets te grof. Ik ben wel erg blij met de textuur, maar ik had geen passend zeefje om die snippers fijner te krijgen, zonder dat het een soort stof werd. Een set zeefjes van verschillende maasgrootte staat op mijn verlanglijst. [;)]

En dan mijn nederlaag van vandaag: mijn boompje is een lelijk gedrocht geworden. [:(] Blijkbaar is boomjes-maken mij niet met de natuur meegegeven. Dat wordt zwoegen om het goed te krijgen. De volgende ga ik met andere strooimaterialen maken, en zien wat dat wordt. Zie en lijd met me mee! [xx(]

amest

hoi Michiel

Dat gaat hier nogal vooruit. Al heel knap werk.
Op de laatste foto kan je moeilijk de kwaliteit beoordelen van je struik.
Zelf gebruik ik voor struiken meestal de "natuurlijke" bomen die elke scenery fabrikant verkoopt. Na bevlokking gewoon een heel aantal takjes bij elkaar leggen tot een struik die de gewenste grootte heeft. De stam is voor grotere bomen eigenlijk te dun, maar bij struiken zie je in veel gevallen al geen of weinig stam en ze zijn dan nog dunner ook, dus dat komt goed uit. Ik vind niet direct een duidelijke foto om als voorbeeld te dienen, zal zien of ik er later eentje kan maken...
groeten,

Arvid

eddy

De mannen zijn nieuwschierig.Ik zou zeggen kom kijken in Mechelen naar de baan Scherpenheuvel.Daar hebben wij deze draden.Het is lang zoeken geweest naar het juiste materiaal ,maar nu hebben we het  gevonden.We hadden al met vanalles geexpermiteerd maar bij toeval in Dortmund bij de scheepsbouwers vonden we piano -wire van 0,3 mm.Dit materiaal is fijn en sterk.

groeten eddy

Michiel

@Arvid, bedankt voor de tips. Van zodra ik weer een gaatje tijd heb, ga ik nog eens een bommpje proberen maken.

@Eddy, pianosnaren? Ik ga eens op onderzoek uit. Bedankt voor de tip! [;)]

En met dit ochtendzonnetje was ik toch wel benieuwd hoe de kleuren zouden zijn in het daglicht, want ik werk aan dit baantje steeds in het halfduister met 2 gloeilampen. Dus hier is de licht-test:

gjvdz

Mvg Giel-Jan