Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

Gerolf

Prima idee, Michiel, de "verregende herfstdag" [^]
Een waterplasje uitbeelden lijkt me niet zo'n probleem. Een door bladeren verstopte dakgoot die overloopt is misschien wat lastiger [}:)] maar wel een uitdaging [;)]
Veel modelbouw-plezier ermee, en laat zeker de resultaten zien, h? [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Prima idee, Michiel, de "verregende herfstdag" [^]
Een waterplasje uitbeelden lijkt me niet zo'n probleem. Een door bladeren verstopte dakgoot die overloopt is misschien wat lastiger [}:)] maar wel een uitdaging [;)]
Veel modelbouw-plezier ermee, en laat zeker de resultaten zien, h? [:p]


Michiel,Gerolf,

Niet bedoeld als kritiek maar een verregend landschap is dat niet zo iets als een besneeuwd landschap ; zijn dit niet onderwerpen die snel tegensteken.Wat ik bedoel : ik vind een besneeuwd landschap heel mooi, maar zou nooit ??n bouwen omdat ik vind dat dit snel tegensteekt als je er voordurend naar moet kijken! Is dit ook iets waar rekening moet mee gehouden worden(heeft veel te maken met persoonlijke voorkeuren en keuzes)
Groeten Peter

Michiel

@Peter, ik snap wat je bedoeld, maar mij lijkt het net dat die steeds weerkerende neutrale "geen weer, steeds zomer" sfeer op een modelbaan een onbeduidend en lege indruk geeft. Door net een extra accent te leggen, gaat het landschap meer aanwezig zijn, en actief bijdragen tot een sfeer. De verregende sfeer zal natuurlijk even snel vervelen als een "geen-weer" sfeer, en het "geen-weer" sfeertje hebben we al overvloedig gezien. Dus, waarom niet eens wat anders...[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

Ik dat een besneeuwd landschap net snel gaat vervelen omdat er weinig nuances inzitten: een pak sneeuw is wit, terwijl gras nooit hetzelfde groen is. Een beregend landschap heeft nog steeds kleurnuances, en bijgevolg blijft het interessant om te bouwen.
 

evan

Het vijfde seizoen is ook knap[:D]

Ik bedoel hiermee: nat, geen bladeren aan de bomen, beetje nog niet gesmolten sneeuw in de schaduw, modder, donkerder groen of rosse vegetatie en een nat wegdek.

Best een uitdaging, maar niet gemakkelijk.

@Michiel,
Je resultaat ziet er goed uit vind ik (zeker voor N schaal).  Aan de kleuren van de foto te zien was er wijnig licht.  Dit resulteert zowieso in donkere kleuren.  Als je baan onder definitieve verlichting komt en er ligt onvermijdelijk stof op zullen de kleuren automatisch minder donker lijken.

In de workshops geef ik altijd de raad mee van niet met te lichte kleuren te gaan werken omdat de kleuren altijd vervagen.

Grtjs en succes met het vervolg.

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Het zand werd verzameld, gefilterd en ontkiemd. Hiermee heb ik dan op het spoordijkje de eerste laag van het ballast aangebracht. Daarna werd het rijkelijk met een 1/1 oplossing van boekbinderslijm ingedruppeld. Ik laat dit nu minstens 24 uur drogen, tijd genoeg om een bakje leempoeder te gaan bereiden. Op de foto ziet het er nog niet uit, in het echt ook niet. Maar dat komt wel goed. Kwestie van vertrouwen en doorgaan. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Sorry, hoor Michiel, maar [:I]
De berm op die foto doet denken aan de charcuteriejurk van Lady Gaga. [:D]
Je rails - het eigenlijke onderwerp van de foto - verdwijnen in het niets door die vleeskleur van je berm [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Gerolf, Gerolf. Dit is Kunst! Ik ben blij dat jij dit herkent als dusdadig. Soms voelt een kunstenaar zich totaal miskend, maar dit maakt alles goed! [:o)][:o)][:o)]

Maar je hebt gelijk dat de kleur niet optimaal is. Ik heb gewoon de eerste de beste bruine plakkaatverf genomen om het plaaster=wit weg te werken. Dit bruin zal uiteindelijk volledig bedekt worden door allerhande dijk-spul zoals gras, struiken, bomen grind, onkruid... En dan is de charcuterie verdwenen. [:D]

En het railbed heeft nog niet zijn definitieve bedekking gekregen. Dat komt met een 2de laag over een paar dagen. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

De volgende laag werd aangebracht: leem met slakkenstof. Het is nog nat, maar het aspect zit al goed. Na het drogen moet ik nog retoucheren, en de boel flensvrij maken...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Powered By Diesel

Michiel, ik denk dat je een schroef verloren bent tussen de sporen [B)]

Waarom heb je de sporen vastgezet met een houtschroef met zulk een grote kop, of zie ik dat nu verkeerd ?
running on heavy fuel

Michiel

Die schroefjes heb ik gebruikt om de rails op hun plaats te houden. Maar nadat de eerste ballastlaag vastgelijmd werd (en gedroogd), zijn de schroefjes er ook terug uit gehaald. Dus op de tweede foto zijn er geen schroefjes meer, en ligt alles op zijn plaats met boekbinderslijm.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een vergelijking met het origineel. De structuur komt naar mijn idee aardig overeen, en de kleur is zelf in te vullen. Naar mijn bescheiden mening is dit toch niet slecht. Maar wie ben ik?! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Ladies and gentlemen we have a winner![:D]

Goed gelukt Michiel!  Ziet er strak uit.

Nu moet je het door een zwart wit bril zien of valt het in kleur ook goed mee?[:D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

vanmiegroet

Welkom back in 1920 .
The train to brussels have just arrived( eventje mijn engels oefenen)
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Michiel

Een proefje in kleur, achtergrond eb voorgrond zijn artificieel ingekleurd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)