Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

conducteur

Ik werk voornamelijk met volgende methode's:
-wild gras: De goedkoopste pot groene verf uit de hubo/Brico/gamma/colora/praxis halen en smeren in een dikke laag, daarna fijn groen strooisel van Woodland of dergelijke, een oude vod tot een bol draaien en goed aanduwen, met de stofzuiger overtollige weg doen na eventjes drogen (eventueel een oude sok gebruiken). Dan naar uw favoriete handelaar om wildgras van Heki in een kleur of twee/drie. voldoende uitrekken en vastplakken.
-Struiken: ijslands mos overtrekken met heki flor en verder wat expirimenteren met technieken.
Ik weet niet hoe die hoge grassen zullen overkomen tegen een n-schaal loc, en dat je andere technieken zult eventueel moet zoeken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door conducteur

Het is feitelijk een draad die aan de beugel hangt en dan door het werkoppervlak naar de transfo die warm wordt (roodgloeiend), als er stroom doorloopt. Zo kun je EPS verwerken zonder die vreselijke bolletjes overal op de grond te hebben en ben je af van dat vreselijke gepiep.




Aha nu ben ik mee.
Ja dat lijkt een goede oplossing.
Hoeveel kost dergelijk apparaat ?
En isomo is in allerlei formaten te verkrijgen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

evan

Je kan er ook styrodur of styropor mee snijden.  Het is veel steviger en duurzamer dan isimo.  Dan kan je er wel op leunen en wil je een uitsparing met een mes snijden voor een weg of huisje is het zo "gepiept" (zonder dat het isimo is [:D]).

Je vind het ook in de d-h-z zaken.  Ik maak er landschap, tunnels, bruggen enz mee

Grts[:)]


@Michiel: Succes met het vervolg!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

conducteur

@tothepoint: ik leen het van de club, op www.kruis.nl heb ik het zien staan voor ?88,20.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Het is maar pas vanaf de jaren 1930 dat een ballastbed werd gelegd zoals we dat nu kennen, blote bielzen, grove steenslag... Maar in de jaren ?20 was dat nog helemaal anders. Bielzen werden toen nog volledig ondergestopt, en er werd toen een vrij fijn en scherp grind gebruikt. Ter illustratie een foto uit die tijd:


Ik zal dus een beetje moeten gaan experimenteren, want de gebruikelijke materialen en technieken worden nu iets anders. Na wat zoeken heb ik als materiaal leem gevonden. Het wordt gezeefd, gefilterd, gedroogd en dan wordt de droge koek tot stof verbrijzeld. Ik heb dan met een oplossing van boekbinderslijm, water en een druppeltjeafwasmiddel het geheel bestoven. Maar tijdens het bestuiven is het fout gegaan. Te dikke druppels hebben het poederige oppervlak verstoord, en kraters geslagen. Ook blijkt het leempoeder wat in te klinken tijdens het drogen. Het geheel is dus over te doen. Maar hier is alvast een foto van de eerste poging. (allemaal nog steeds in schaal N natuurlijk) [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

hoi Michiel,

ziet er op zich toch wel erg mooi uit, wat zou er gebeuren als je de met schuurpapier af gaat vlakken?

Bij zand wil dat nog wel eens een goed resultaat geven.

groet, Wim

Michiel

Het afschuren van het oppervlak van dit proefstukje zou tot een beter resultaat kunnen leiden, maar het is niet het procedee dat ik zou willen gebruiken voor de rest van mijn toekomstige baan. Maar het is we een techniek dat ik zou kunnen toepassen voor de laatste fijne afwerking.

Ik zoek eerst mijn heil in een goede vernevelaar. Ik denk dat ik daarmee meteen een beter resultaat ga kunnen krijgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Michiel,
bij mij heb ik (weliswaar een schaal groter) alle holtes opgevuld tot aan de bovenzijde vd dwarsliggers. De lijm er op gedruppeld aan een hoog tempo (een putteke hier en daar duw je met je vinger weg) en als alles goed "verzadigd" was, een extra laag ballast aangebracht. Die zuigt al meteen vocht op van de onderlaag. Als je daar op nevelt blijft alles beter liggen.

eddy

Hoi Michiel,
Ik heb hier iets liggen dat mischien zou voldoen aan u eisen.Als u per mail u adres doorgeeft dan stuur ik een monster op.
groeten eddy

Michiel

Bedankt Eddy, ik heb je een mailtje gestuurd. [;)]

Ondertussen heb ik een goede vernevelaar gevonden (de plantenspuit van de vrouw [:I] ), maar daarmee ging het ook niet goed. Na 5 minuten spuiten lag de hele omgeving onder een laag natte lijm, maar de ballast was bij lange nog niet doordrengd. (resultaat zie foto hieronder)

Ik ga de techniek van Dirk eens proberen, maar dan in 2 fases (om het inklinken van de leem tijdens het drogen te vermijden). Eerst met grof grind egaliseren, en dan met fijn stof afwerken. Jullie horen wel hoe het vergaan is... [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Probeer eens de ballast (met of zonder "stof") eerst met de sproeier van mevrouw met water en (toch meerdere druppels) afwasmiddel. Daarna pas in water opgeloste lijm, druppel na druppel. De opgeloste lijm wordt dan goed gedronken door de ballast.
Maar het problema komt misschien ook met de "stof", dat echt te stof is.
stefan.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Michiel

Bedankt Eddy, ik heb je een mailtje gestuurd. [;)]

Ondertussen heb ik een goede vernevelaar gevonden (de plantenspuit van de vrouw [:I] ), maar daarmee ging het ook niet goed. Na 5 minuten spuiten lag de hele omgeving onder een laag natte lijm, maar de ballast was bij lange nog niet doordrengd. (resultaat zie foto hieronder)

Ik ga de techniek van Dirk eens proberen, maar dan in 2 fases (om het inklinken van de leem tijdens het drogen te vermijden). Eerst met grof grind egaliseren, en dan met fijn stof afwerken. Jullie horen wel hoe het vergaan is... [;)]




Er zal nog veel oefening moeten zijn, maar elke mislukking is er gekomen door een keer te weinig te proberen zegt men dan. Bespaar ons van de kleurenfoto's[B)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Het is niet de bedoeling van lijm of een lijmoplossing in de vernevelaar te doen.
Normaal doe je daar enkel water met een paar druppels Agepon van Agfa, of een paar druppels afwasmiddel(schuimt) in. Hiermee besproei je je balast om het te bevochtigen (niet doordrengen met water h?) en daarna breng je je lijm of lijmoplossing aan.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

citaat:
Geplaatst door Peter

Het is niet de bedoeling van lijm of een lijmoplossing in de vernevelaar te doen.
Normaal doe je daar enkel water met een paar druppels Agepon van Agfa, of een paar druppels afwasmiddel(schuimt) in. Hiermee besproei je je balast om het te bevochtigen (niet doordrengen met water h?) en daarna breng je je lijm of lijmoplossing aan.


Ja Peter, wrijf het nog eens goed in! [}:)][:D][:D][:D] Je habt gelijk, het ligt aan de verkeerde techniek. Ik heb een nieuw plankje klaar liggen. Als alles goed is, heb ik morgen weer even de tijd voor een nieuwe poging. Ik moet nog wel een druppelteller vinden (de apotheekkast is morgen niet meer veilig [:D]).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Powered By Diesel

Misschien is het eenvoudiger de stukken tussen de sporen op te vullen met dik papier of karton, waarop je dan een dunne laag "ballast" aanbrengt, net genoeg om het karton niet meer te zien, in plaats van het geheel met ballast te vullen.
running on heavy fuel