Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

spoordijkje jaren '20

Gestart door Michiel, 09 april 2010, 08:57:36 AM

just4fun

Om het water te vernevelen kan je ook een (oude en lege) deo-fles gebruiken, niet het type dat onder druk staat. Een plantenspuit durf nogal eens druppelen, met die deodingen heb je dat veel minder.
Paul

Michiel

Het nieuwe schooljaar is weer begonnen, kinderen zijn gesteld en ik heb dus weer wat tijd om te knutselen. Ik heb alle tips met aandacht doorgenomen. Met dank aan iedereen, en in het bijzonder aan Eddy voor het slakkenpoeder. [;)]

Stap 1: ik heb een eerste laag ballast van scherp zand aangebracht, dit tegen het inklinken van het fijne ballast tijdens het drogen.


Stap 2: erover heb ik fijne leem gestrooid, zodat alle bielzen bedekt zijn.


Stap 3: als accent heb ik poeder van slakken en assen erover gestrooid. Zo, droog geeft dit best een goed resultaat.


Stap 4: Eerst met een plantenspuit water met afwasmiddel erover verneveld, en dan met een druppelteller een oplossing van water met boekbinderslijm (1/3) rijkelijk aangebracht.


Stap 5: Laten drogen, en omdat ik niet kon wachten zat ik er met een haardroger op.Maar helemaal droog is ie nog niet, en de foto is nu met kunstlicht genomen, vandaar de gele verkleuring.


Zo op het eerste zicht is het resultaat is erg interessant. De kleur zal nog lichter worden met het verder drogen, maar de textuur bevalt me, de kleur en het aspect ook. Het is kwestie van de verhoudingen zand/leem/slakken nog wat aan te passen naar smaak, maar dit lijkt me een prima proefstukje. Ik ben tevreden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Ziet er super uit Michiel.
Ik vind het spijtig dat je het geforceert hebt om volgende redenen.

Misschien geeft het sneller drogen een kleurverschil ?
Misschien is het resultaat er net omdat je versnelt gedroogt hebt. Als het langer droogt is het resultaat misschien niet meer zo goed.

Maar soit het resultaat is er en nu maar hopen dat het met het niet versnelt te drogen ook zo blijft.

N.b. leuk uw experiment, moet dat ook nog doen de bilsen verstoppen voor de anno 1918 a 1919 baan hier. Ben trouwens gestart met het schaduwstation en de eerste trein heeft reeds gereden over de 40 wissels tellende wisselstraat om te kijken of alles ok is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

hobbyist

Wel opletten dat je niet te hoog gaat, wielen lopen dan niet meer op rails maar op de bedding of ontsporen helemaal.


Michiel

Jean-Paul en Leon,

jullie hebben allebij een punt. Want na een nacht drogen blijkt de droge kleur niet terug te komen. Versneld (geforceerd) drogen van ballast lijkt een kleurverschil op te leveren. Ik zal nog eens een testje doen met een extra hoopje geduld in het recept. [:D]

Ter hoogte van de flenzen zal de ballast nog zorgvuldig bijgewerkt moeten worden. Ik heb dit geprobeerd wanneer de ballast nog nat was, maar dan is het het geheel een plakkerig zootje dat zich niet gemakkelijk laat bewerken.

In elk geval kom ik al dichter bij het definief precedee. Het dijkje zal het moeten gaan geloven... [:D]

edit: ik heb een nieuw stukje testballast klaar gemaakt, en ga het geduldig laten drogen. Het flensvrij maken blijkt geen probleem te zijn. Met een mesje snij ik langs de binnenkant van de rails. De ballast komt dan heel mooi los, maar ik kan het dan wel vergeten om de sporen v??r het ballasten te schilderen. Dat zal dan zorgvuldig achteraf moeten gebeuren met afplakken en dergelijke.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Michiel

Jean-Paul en Leon,

jullie hebben allebij een punt. Want na een nacht drogen blijkt de droge kleur niet terug te komen. Versneld (geforceerd) drogen van ballast lijkt een kleurverschil op te leveren. Ik zal nog eens een testje doen met een extra hoopje geduld in het recept. [:D]

Ter hoogte van de flenzen zal de ballast nog zorgvuldig bijgewerkt moeten worden. Ik heb dit geprobeerd wanneer de ballast nog nat was, maar dan is het het geheel een plakkerig zootje dat zich niet gemakkelijk laat bewerken.

In elk geval kom ik al dichter bij het definief precedee. Het dijkje zal het moeten gaan geloven... [:D]

edit: ik heb een nieuw stukje testballast klaar gemaakt, en ga het geduldig laten drogen. Het flensvrij maken blijkt geen probleem te zijn. Met een mesje snij ik langs de binnenkant van de rails. De ballast komt dan heel mooi los, maar ik kan het dan wel vergeten om de sporen v??r het ballasten te schilderen. Dat zal dan zorgvuldig achteraf moeten gebeuren met afplakken en dergelijke.


Michiel,
Misschien wat verf in de lijmoplossing doen. Je zult steeds met lijm een verkleuring krijgen als alles droog is.
Groeten Peter[;)]

Michiel

Ik heb nu de testballast geduldig laten drogen, maar de natte kleur van de leem blijft. Op zich niet zo erg, het is maar dat ik het weet. En het opent eventueel perspectieven om een modelbaan uit te beelden net na een regenvlaag, met hier en daar nog een paar plassen? [8D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Je kan nadien met de Airbrush of poeders de kleur terug lichter maken.

Het valt te proberen op je hulpstukje.  
Als je zelfs probeert met drybrush techniek denk ik dat het moet lukken.

Tis maar een ideetje...[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik heb nu de testballast geduldig laten drogen, maar de natte kleur van de leem blijft. Op zich niet zo erg, het is maar dat ik het weet. En het opent eventueel perspectieven om een modelbaan uit te beelden net na een regenvlaag, met hier en daar nog een paar plassen? [8D]



Dat zou idd een leuk effect geven.
Er is wel eens een topic gestart hoe men zo'n effect zou kunnen verkrijgen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

hobbyist

Waarschijnlijk te veel lijm gebruikt. het nadeel is dat lijm niet gemakkelijk kleurt. Ik heb hier op m'n forumbaan testen gedaan met vloeibare schoensmeer, dit door het feit dat ik m'n eerste stuk ballast donker van kleur ( bijna zwart) op was en in tijd nood zat. vlug even gaan zien op de ruilbeurs in Hoeselt maar daar was bitter weinig ballast te vinden, dus maar andere kleur (lichter)gekocht. om de kleurverschillen minder te maken heb ik maar een schoensmeer gebruikt en dat gaat vrij goed. Zelfs voor modelbouwgips. vaste schoensmeer zal volgens mij nog iets beter gaan.

Michiel

Ik heb mijn teststrookje helemaal laten drogen, maar de toplaag behoudt de verdonkerde tint. Ik heb dan maar de ballast eens onderzocht, en merkte dat het leempoeder de lijm volledig vast houdt, en niet laat doorzakken tot de zandlaag eronder. Vandaar dat alle lijm in een toplaag verzameld bleef, en deze als een vlies opdroogde.

Ik doe nu een nieuwe test waarbij ik de zandlaag eerst afzonderlijk aanbreng, en met boekbindersoplossing indruppel en laat drogen. Daarna breng ik de laag met leem en slakkenpoeder aan. Deze ga ik benevelen en dan weer indruppelen met en nog meer verdunde boekbindersoplossing...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik heb mijn teststrookje helemaal laten drogen, maar de toplaag behoudt de verdonkerde tint. Ik heb dan maar de ballast eens onderzocht, en merkte dat het leempoeder de lijm volledig vast houdt, en niet laat doorzakken tot de zandlaag eronder. Vandaar dat alle lijm in een toplaag verzameld bleef, en deze als een vlies opdroogde.

Ik doe nu een nieuwe test waarbij ik de zandlaag eerst afzonderlijk aanbreng, en met boekbindersoplossing indruppel en laat drogen. Daarna breng ik de laag met leem en slakkenpoeder aan. Deze ga ik benevelen en dan weer indruppelen met en nog meer verdunde boekbindersoplossing...



Aha, gelukkig doe je de testen nu. Stel da je een baan doet en denkt alles is klaar en dan tot die vaststelling komt.
We blijven uw experiment volgen Michiel
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Het laatste experiment blijkt een stuk beter. De eerste laag zand mag rijkelijk met lijmoplossing gedrenkt worden, De leemlaag met een arme lijmoplossing. Maar de kleur blijft verdonkerd.

Ik kan mijn dijkje nu definitief gaan ballasten. Ik ga weer een bakje zand en leem uit de tuin bij mekaar scheppen en kiemdood maken. De oven gaat in voorverwarming... [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stevend

Hoy Michiel

Misschien kan je je leem voordien kleuren door het te "drenken" in
verdunde witte verf ?
Of mengt kleurpoeders met je leem .

Mvg Steven

Michiel

Ik zou inderdaad kunnen gaan bijkleuren, maar uiteindelijk heeft me die natteleemkleur me toch ge?nspireerd om mijn baan eventueel uit te gaan beelden als tijdens een natte najaarsdag. Dat lijkt me wel een leuk accent op een modelbaan, dat ik eigenlijk nog niet eerder heb gezien. Meestal beeld men een neutrale droge zomerdag uit, soms eens een droge herfstdag, en soms eens een witte winderdag. Maar een baan met plassen, natte blinkende kasseien, greppelbeekjes en een lekkende dakgoot, lijkt me wel interessant en eens anders. Of ik het ook daadwerkelijk ga doen, en of het ook gaat lukken, is een heel ander verhaal. [:D]

Dit om te zeggen dat ik best tevreden ben met het resultaat en het procedee. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)