Uh ja, kan het wel ongeveer vertellen, waar heb je zoal problemen mee?
Om te beginnen zet ik een huis in elkaar, maar zonder ramen en deuren, die komen er na de weathering pas in. Ook probeer ik zo veel mogelijk rekening te houden met t feit dat ik overal bij moet kunnen en waar het lekker kan om onderdelen die en andere kleur moeten krijgen los te houden doe ik dat. Liefst zo dat de boel wel klemmend in elkaar te steken is, of een schroef erdoor...
Maar goed, verf dus.
Eerst zwart spuiten, dan kleur erover, zoveel mogelijk delen vast in de goede kleur spuiten, maar zonder afplakken want daar heb ik geen zin in. Ok, ik houd vaak wel een stukkie schuurpapier ofzo (lekker stevig spul) tegen een huizenblok om hier en daar wat af te dekken bij harde kleurscheidingen. Heel erg exact gaat t allemaal niet hoor.... ik probeer er wel rekening mee te houden om stukken baksteenmuur bijvoorbeeld helemaal goed in de verf te zetten met de airbrush, das vaak een mengkleur dus lastig later na te mengen en bij te kwasten, dus voorzichtig om er geen dakpanoranje of dakgootwit overheen te spuiten. Ook is gespoten verf poreuzer dan gekwaste verf en dat verschil zie je duidelijk als je er een wash overheen haalt. Ook als een onderdeel uiteindelijk een totaal andere kleur moet krijgen is een gespoten matte verflaag een prettige ondergrond want verf zuigt er lekker op vast.
Hier een en ander in de praktijk: gespoten blokkie, alle onderdelen los in elkaar geschoven
IMGP8601 by
Floris Dilz, on Flickr
IMGP8616 by
Floris Dilz, on Flickr
Alle grote vlakken hebben dus met de airbrush kleur gekregen en waar het kon ook kleinere stukkies. dakgoten in het wit zetten met de spuit zonder afplakken is wat listig maar wit krijg je nooit mooi 100% met de kwast dus ik spuit t vast tot driekwart ofzo.
en hier hetzelfde blok, toen ik bezig was de details te kwasten, hier ligt t helemaal uit elkaar. Geeft een beetje een idee hoe t opgedeeld is... hoekpand heeft alle aanbouwen vast eraan, de twee huizen aan het hoekpand hebben losse aanbouwen en de andere 2 huizen zijn gewoon los, met de aanbouwen vast aan het huis. Nog wat gebruikte kleuren: wit is revell 5 want dat dekt mooier en is iets warmer dan humbrol mat wit, natuursteen ornamenten humbrol 28, daklood humbrol 64, oranje en gele sierstenen een mengseltje humbrol 82 en 63 in verschillende verhoudingen
2018-07-11_10-51-28 by
Floris Dilz, on Flickr
Verven gaat als volgt: grootst mogelijke kwast waarmee het werk nog net gaat en dan met vrij dunne verf (humbrol, waar de olie vanaf is. Ik haal altijd een klodder dikke drab onderuit het potje en dan op een stuk karton daarmee (zuigt de resterende olie op) en naar voorkeur (flink) aanlengen met terpentine) gewoon kwasten... de verf moet iets vloeien, maar niet ongecontroleerd. Met zo'n poreuze laag gespoten verf eronder kun je vrij ver gaan met verdunnen. Of t meteen 100% dekt vind ik niet belangrijk, desnoods geef ik t een tweede laagje... Die verdunde verf droogt heel snel en goed mat op, dus de wachttijd valt in dat geval wel mee. Na wat proberen weet je ook wel welke kleuren goed of slecht dekken, dus je begint met slecht dekkend spul, dan doe je alle andere kleuren en dan is de eerste kleur alweer droog genoeg voor een extra laagje. Met een beetje gevoel ervoor kun je het vloeien van de verf een beetje sturen, door een zo groot mogelijke kwast te nemen heb je ook veel verf tot je beschikking en kun je met heel weinig bewegingen flinke stukken in de verf zetten. Voordeel is daarbij dat je per beweging een kans hebt om mis te zitten, dus die kans gaat gewoon omlaag.
Gaat t wel ergens mis en klieder je ergens wat over een stuk baksteen heen met natuursteenkleur bijvoorbeeld, gewoon met een kwastje met een klein beetje terpentine de vlek wegschilderen. Om zichtbare kringen in de verf na drogen te voorkomen eventueel een heel muurvlak een tikje vochtig maken met een kwast met terpentine, dan de vlek wegschilderen ofwel gewoon de verf van de vlek over het hele vlak verdelen zodat je t niet echt meer ziet. Helemaal onzichtbaar wordt t niet maar dat hoeft ook niet, dr komt nog zat wash en drybrushgeweld overheen dus dan valt t wel weg.
Wat details schilderen betreft, het is niet dat ik wat dat betreft nou zo allesverzengend strak werk ofzo, gaat allemaal wat uit de losse pols... als alle details geschilderd zijn mag de zaak een nachtje drogen en daarna ga ik met wash en drybrush aan de gang en daarna nog wat olieverf etc. Al die methodes benadrukken het relief van een model, dus zit er een kleurscheiding in een hoek, prima, loopt vol zwarte verf bij een wash en eventuele rommeligheid verdwijnt daar wel onder. Drybrush net zo, kleurscheiding op een uitstekende hoek, die hoek krijgt een licht lijntje door die drybrush, dat lijntje trekt de aandacht, niet het eventueel wat rommelige schilderwerk in de laag eronder. Was ook wel blij dat ik die laatste foto nog had, want ik maak echt nooit foto's in dat stadium normaal gesproken, in die detailleerfase met al die platgeslagen kleuren waarin je alleen alle fouten ziet is zo'n gebouw gewoon niet aan te gluren. Die foto had ik ook alleen gemaakt om op whatsapp tegen iemand op te scheppen dat ik daadwerkelijk wat aan het doen was....

Ik hoop dat je hier wat mee kunt...