Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Metpetergaathetbeter

#285
blijkbaar niet goed gekeken, reactie verwijderd !  ;)

Whis

#286
Ook van mijn kant dank voor alle reacties! :)

Ter afwisseling op alle modelbouwgeweld, nu iets anders. We willen t.z.t de baan nog wat extra luister bijzetten door het toevoegen van achtergrondgeluiden (pun intended). Omdat ik me niet langer kon beheersen heb ik vast een eerste aanzet gemaakt voor het maken van een soort soundboard.

Youtube filmpjes vormen de voornaamste bron. Gezoem, piepjes, sisjes, toeters, sirenes etc.. Verder wat specifieke verkeersgeluiden zoals een voorbijrijdende solex, vrachtwagen en een Van Hool A120 bus. Onder dit alles zit een onduidelijk industrieel geraas dat we destijds tijdens één van onze strooptochten door Charleroi hebben opgenomen (wie wat bewaart heeft wat).

Alle afzonderlijke audiobestanden worden ingeladen in Ableton Live; een programma voor muziekproductie. Vervolgens per geluid wat simpele bewerkingen zoals fading en volume. Een paar geluiden (zoals het geraas) draaien in een loop continu door, andere kunnen met een druk op de knop afgespeeld worden. Uiteraard kan alles bij elkaar ook opgenomen worden. Ableton is eigenlijk nogal overdone voor dit kwarwei, maar wel erg handig. Een eenvoudiger, ook prima bruikbaar programma is Audacity (gratis, open source).

Anyway, zo ziet dat er dan uit, soort mengpaneel met in blije kleurtjes de verschillende geluidsbestanden:




Met wat ik nu heb een proefdingetje gemaakt dat hier te beluisteren is:
https://soundcloud.com/fietsventieldopje/1st-liege-rumble

De komende tijd wil ik de collectie geluiden verder uitbreiden; suggesties met linkjes zijn van harte welkom ;D

Hoe we het e.e.a. precies gaan operationaliseren zien we wel. Eerst maar eens de boel afbouwen ;)

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Wieger, enorm bedankt voor deze korte voorstelling van geluiden, mengpaneel... Inspirerend, en wanneer ooit zo ver ben als jij met m'n baan, dan ga ik deze methode zeker eens uitproberen.

Ik heb het geluidsfragment beluisterd, en het is toch al heel passend. Ik vind persoonlijk wel dat de basisruis/rommel TE aanwezig is, en dus snel zou kunnen gaan ergeren. Maar desalnietemin zal het een opleving betekenen van je baantje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Whis

't Is nu inderdaad nogal aanwezig. T.z.t. zal het ook wel gefragmenteerder worden, qua het juiste geluid op de juist plek.
Ik ga beslist nog verder experimenteren!

gardevil

Heb je al eens aan Atmosphere deluxe gedacht voor je achtergrondgeluiden?  Handig en makkelijk en naast een reeds geprogrammeerde geluiden ook mogelijk om eigen geluiden toe te voegen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Floris

Het is weer weekend, dus tijd om wat te knutselen... al is het meeste op deze foto nog van vorig weekend. Er moesten nog wat oude vrachtwagens in mn halletje. Paar artitec CMP'tjes verbouwd , de rode diamond T (woodlands-kitje, witmetaal) is nog onder behandeling... De CMP's heb ik als experiment met de zoutmethode geweatherd (model roestkleur spuiten, beetje vochtig maken, zout erop, zout blijft plakken, dan in kleur spuiten en zout er weer af...), de diamond T weer met maskol (zelfde idee, maar dan maskol erop rommelen met een stokje. Vind ik prettiger werken, meer controle over wat er gebeurt, en mooiere bladderranden aan de verf)
IMGP6170 by Floris Dilz, on Flickr

Metpetergaathetbeter

#292
stonden/staan er ook zo'n oldtimers daar geparkeerd ? Of is dit dichterlijke vrijheid ? Trouwens eens te meer prachtig werk !  8) ;)

Floris

dit is dichterlijke vrijheid. Ergens tussen alle troep daar is er wel dit locje bewaard gebleven:
https://www.flickr.com/photos/alex-leroy/5137161645/
dus een paar oude vrachtwagens hebben er vast ook wel gestaan... ;)

Kautenbach

 :)....Tja, ik val in herhaling, maar t blijft mooi wat je doet Floris, je tilt modelbouw wel naar n hoog niveau :)

RD25

Citaat van: Kautenbach op 15 augustus 2015, 18:03:21 PM
:)....Tja, ik val in herhaling, maar t blijft mooi wat je doet Floris, je tilt modelbouw wel naar n hoog niveau :)

+1

Floris, een kwestie voor deze module : schaal H0 of 0 ?  ???
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

evan

Citaat van: Floris op 15 augustus 2015, 17:49:10 PM
dit is dichterlijke vrijheid. Ergens tussen alle troep daar is er wel dit locje bewaard gebleven:
https://www.flickr.com/photos/alex-leroy/5137161645/
dus een paar oude vrachtwagens hebben er vast ook wel gestaan... ;)

Dat locje heb ik er ook al zien staan.

Floris en Wieger,

Het is meesterlijk wat jullie tonen en en ik vind het een eer dat we dit mee mogen volgen.

:)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

krisds

Ik zie dat jullie in ableton geluidjes links en rechts een apart kanaal hebben gemaakt. Je kan in dat programma ook bij de audio effecten autopan gebruiken, dan kan je traag en een beetje willekeurig links en rechts laten opduiken. Als je ableton gebruikt zou ik zeker ook de andere audio effecten eens proberen, bijvoorbeeld een lichte filter met zeer trage modulatie. Zo vermijd je dat alles eentonig wordt. Zelf ben ik al jaren een tevreden albeton gebruiker, al heb ik er nog nooit aan gedacht om dit te gebruiken voor modelbouw. :) Voor jullie modelbouw, blijf ik vol bewondering staan.

sdz1976


Het zijn opnieuw inspirerende foto,s om van te smullen. 8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Dank, jongens!

Deze is speciaal voor Olivier ;D
DSC_0294 by Floris Dilz, on Flickr