Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

doomslu

Citaat van: Floris op 15 september 2016, 19:54:05 PM
Ja er komt nog een en ander qua koterijen! Uiteindelijk moet alles op het diorama dat in neurenberg stond in een kitje komen is de bedoeling, in de vorm van kale huizen zoals deze drie en om dan een rij achterkanten sfeer te geven losse sets met koterijen.
Het diorama waar Floris het over heeft stond ook in MSM 145 (http://www.modelspoormagazine.be/Previews/MSM145/#p=26), maar zal vooral ook life te zien zijn in Leuven!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

krisds

Omdat we lyrisch worden van al die bouwwerkjes, nog eens een passend gedicht gezocht van Dimitri Verhulst (uit "de helaasheid der dingen")

De trein blijft een weg door mijn leven banen.
Maar een trein vergeef je veel, omdat het een trein is.
In tegenstelling tot een auto rijdt hij langs de achterkant van de wereld.
De geklasseerde huizen van de stationsbuurt blijken halve krotten te zijn.
Maar die puinhoop krijg je pas te zien vanaf het spoor.

Er is géén voertuig dat je een eerlijkere indruk geeft van het land, dan de trein.
Aanschouw dus onze tuintjes, onze duiventillen en koterijen.
Zie onze onderbroeken drogen aan de draad.
Aanschouw onze tuinkabouters, onze selder en onze prei.
Onze veranda's en onze gemetselde barbecues.
Kijk hoe de koeien langs het traject gestaag baan ruimen voor onze bakstenen gedrochten, die smakeloos met de goedkeuring van de bank in dat [..] landschap hebben neergepoot.
Neem de trein en kijk hoe roerloos het marmer en graniet langs het spoor zich verveelt onder een laag stof en een laatste rustplaats biedt aan onze dierbaren.

Floris

Ja. Die sfeer. Precies dat.


voor wie die msm niet bij de hand heeft en niet wil wachten tot Leuven, er staat ook een en ander in de eerste post van dit topic: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,22026.msg292692.html#msg292692
Natuurlijk zijn er naar goede modelbouwtraditie alweer enige plannen voor wat er nog meer kan als dat hele diorama in bouwdoosjes zit, maar goed, jullie hebben al anderhalf jaar op die drie eerste huizen gewacht dus ik ga es fijn mijn grote mond houden en zien eerst alles dat tot dusver beloofd is es waar te maken, dat wordt nog genoeg werk...  :-X ;D

Floris

#858
Zo. Opdat wij niet vergeten waar het écht om gaat natuurlijk.... Het weekend is hier goed begonnen. 8)
DSC_0243 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0244 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0247 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_0246 by Floris Dilz, on Flickr

De eindstand van het weekend komt natuurlijk nog wel even met een echte camera maar nu vast even wat sfeer met de mobiel...

Gerolf

Prachtige telegraafmasten  8)  :P
Zijn de draden "intussen" - dus omwille van het verval - verdwenen of ga je die toch nog hangen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

3rail

Floris, het ziet er weer gelikt uit.

Je kunt er natuurlijk wel een paar afgebroken draden aan hangen, aan die telegraafmast.
Dit symboliseert de teloorgang nog meer.  ;)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Floris

Ooit, als alles klaar is en op zn plek staat moeten er nog wel draden aan komen. Uiteraard allemaal vage incomplete zooi, maar er hing nog heel wat. Vaak waren er nieuwe, geisoleerde dikkere kabels aan de masten gehangen in plaats van een bos ongeisoleerde draden die allemaal keurig op isolatoren gespannen moesten worden. De oude draden waren dan niet bewust weggehaald maar gewoon afgekoppeld en in de loop der tijden hier en daar verdwenen...

DFS

Prachtig, ik weet het we vallen in herhaling :p ,
Geweldig idee van Edward, bespaart je een hoop ellende, en zal de sfeer ten goede komen

Steam.N

Citaat van: DFS op 18 september 2016, 10:06:11 AM
Prachtig, ik weet het we vallen in herhaling :p ,
Geweldig idee van Edward, bespaart je een hoop ellende, en zal de sfeer ten goede komen

+1
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris

Zo, de beloofde echte plaatjes. Ging zaterdag als een speer, daarna uh... maar weer es dat eindeloze gewroet om uit te zoeken hoe die ertssilo nou in elkaar zat (het volgende grote ding dat ik aan ga pakken). Het gedeelte dat straks goed zichtbaar is weet ik redelijk, maar de onderkant, die nogal ingewikkeld is en war straks niemand naar kijkt is nog even een puntje. Maar goed, na twee dagen rotzooien, foto's vergelijken en me ergeren aan bomen en struiken die er tegenwoordig staan en die alle restjes fundering etc afdekken op foto's denk ik dat ik een redelijk plan heb, dus hopelijk binnenkort daar wat vooruitgang. Ondertussen wat plaatjes van het spul zoals het er nu bij staat, niet veel nieuws maar wel weer een hoop kleur erbij. Het wordt steeds completer...
Eerst nog even zonder kleur, gewoon omdat dat ook wel geinig is...
IMGP7363 - Copy by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7389 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7384 by Floris Dilz, on Flickr

een van de eerste huizen heeft vast wat basiskleur gekregen...
IMGP7379 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7376 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7364 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7388 by Floris Dilz, on Flickr

Tja, en nu.... met wat groen aan de slag of met de ertssilo... hm, silo natuurlijk. fuck het milieu. 8)

evan

Ideale plaatjes voor het slapen gaan!

Top klasse Floris!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

* Plof *


(Michiel die net naast z'n stoel viel van de indruk, bij het zien van de fotos)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske


Dat zal genieten worden in Leuven en niet alleen dat van Floris  ;)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 20 september 2016, 07:32:08 AM
* Plof *
(Michiel die net naast z'n stoel viel van de indruk, bij het zien van de fotos)

Yep !  Same here ...  8) 8) 8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Gewoonweg prachtig, echt de sfeer van een vervallen industrie die probeert recht te blijven.
Meesterlijk Floris.

Ik denk dat Luc de Expo een paar uur langer moet open houden om alle medewerkers de kans te geven al het moois te gaan aanschouwen "na de uren".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.